Ledig stilling

Gjøvik kommune

Økonomisk saksbehandler i 100 % vikariat ved NAV Gjøvik

Offentlig forvaltning

Beskrivelse av arbeidsstedet:

Nav Gjøvik har snart ledig et års vikariat i 100 % stilling som økonomisk saksbehandler.  

Vi ser etter deg som ønsker å være med på å løse Nav sitt samfunnsoppdrag. Vil du være med å utgjøre en forskjell for mennesker i vanskelige livssituasjoner? Motiveres du av å hjelpe andre løse sine utfordringer og oppnå sine mål? Har du god økonomisk forståelse? Da ønsker vi å ha deg med på laget vårt.  

Stillingen som økonomisk veileder innebærer dialog og samtaler med mennesker i ulike livssituasjoner. Saksbehandling av søknader etter sosialtjenesteloven vil være en sentral del av arbeidsoppgavene. Stillingen er for tiden plassert i avdeling Skaffe arbeid under 30.  

Nav Gjøvik ligger i sentrumsnære lokaler. Vi er over 100 medarbeidere som er organisert i 5 avdelinger. Avdelingene jobber tverrfaglig og helhetlig med utgangspunkt i hver enkelt brukers behov. Hos oss vil du møte et stort og engasjert fagmiljø som er opptatt av å gi helhetlige tjenester av god kvalitet. Fleksibilitet, samarbeid, kunnskapsdeling og kompetanseutvikling er viktig i vårt arbeid.  

Arbeidsoppgaver:

  • Behandle søknader om økonomisk stønad etter lov om sosiale tjenester i Nav 

  • Forvalte bruk av vilkår for personer under 30 år etter lov om sosiale tjenester  

  • Kartlegge, følge opp og motivere enkeltpersoner i krevende økonomiske situasjoner 

  • Gi råd og veiledning med utgangspunkt i den enkeltes behov 

  • Gi grunnleggende veiledning om budsjett og privatøkonomi 

  • I samarbeid med veilederkolleger, iverksette og følge opp aktiviteter som kan bidra til at bruker kommer i arbeid eller utdanning  

  • Være tilgjengelig i mottakets åpningstider 

  • Tverrfaglig samarbeid internt og eksternt 

Nav er en organisasjon i stadig utvikling og arbeidsoppgavene vil kunne endres.

Kvalifikasjoner:
  • Utdanning på bachelornivå innenfor sosialt arbeid, arbeids- og velferdsfag, veiledning eller juss. Annen relevant utdanning kan komme i betraktning 

  • God økonomisk forståelse og interesse for fagområdet 

  • Relevant erfaring fra og kompetanse i veiledning av unge og unge voksne, brukeroppfølging og økonomisk saksbehandling. Nyutdannede kan også bli vurdert 

  • Gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter. Du kan uttrykke deg og skrive på en forståelig og tydelig måte 

  • God digital kompetanse og evne til raskt å sette seg inn i og bruke nye digitale løsninger. Du må også kunne veilede andre i bruk av digitale løsninger  

 Det er ønskelig at du har: 
  • Kunnskap om og erfaring med offentlig forvalting 

  • Kunnskap om arbeidsmarkedet og arbeidsinkludering  

  • Erfaring med å jobbe endringsrettet med personer 

  • Erfaring med tverrfaglig samarbeid 

Personlige egenskaper:
  • Er robust og trygg i møte med personer i krisesituasjoner 

  • Er selvstendig, strukturert og har god arbeidskapasitet 

  • Er fleksibel og evner å håndtere uforutsigbarhet  

 Vi kan tilby:
  • Et aktivt og engasjert arbeidsmiljø med gode kollegaer, preget av stor arbeidsinnsats og høy kompetanse 

  • Gode muligheter for faglig og personlig utvikling 

  • Kollegaveiledning 

  • Fleksibel arbeidstid  

  • Muligheter for hybrid arbeidshverdag innenfor våre retningslinjer 

  • Fokus på lokalt partssamarbeid og systematisk, forebyggende HMS arbeid

  • Ansettelse på vanlige kommunale vilkår, herunder 6 måneders prøvetid  og pliktig pensjonsordning i KLP med 2% trekk

  • Lønn etter kommunens regulativ

Unntatt offentlighet må begrunnes:

Gjøvik kommune praktiserer meroffentlighet, jfr. offentleglova § 11.

Dette betyr at alle søkere oppføres på offentlig søkerliste. Det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak jfr. offentleglova § 25.

Søknad:

Alle søknader skal sendes elektronisk via vårt søkesystem. 

Vi ønsker et mangfoldig arbeidsmiljø og oppfordrer alle kvalifiserte til å søke uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion, funksjonsevne og alder.