9. maj 2019

Når den rette kandidaten uteblir


Hender det at du har utfordringer med å treffe den rette kandidaten for din ledige stilling? Det kan være tidkrevende og komplisert å få tak i de mest kvalifiserte søkerne til en hver jobb. Mange faktorer spiller inn, og i dag finnes det utallige måter å engasjere og motivere jobbsøkere til å legge inn en søknad på akkurat din jobb. Hvordan vet man hva som funker best?

I mange tilfeller vil en en godt vandt prosess være tilstrekkelig; en stillingsutlysning som deles blant venner og bekjente både i det virkerlige liv og på sosiale medier, og kanskje en annonse på Finn eller i lokalavisen. I blant, derimot, vil ikke denne prosessen strekke til, og da er det et par punkter vi kan se på:

Hva slags jobb lyser du ut?
Er det samsvar mellom det som står i utlysningsteksten og det du egentlig er på utkikk etter? Det er viktig at jobbutlysningen er presis slik at jobbsøkeren vet om han/henne er rett for stillingen. Det kan godt tenkes at du går glipp av dyktige søkere om utlysningsteksten beskriver feil kvaliteter for stillingen. Det er for eksempel vanskelig å være revisor uten å like orden og system. Det er heller ikke mulig å gjøre en god jobb som leder uten å kunne ta avgjørelser som ikke nødvendigvis alle liker. Prøv å beskriv din optimale nye ansatt så godt som mulig. Hva slags egenskaper trenger han/hun faktisk å ha for å yte godt i denne stillingen?

Hva får en god kandidat til å interessere seg for jobben?
Ofte er den perfekte kandidaten allerede i jobb. Du konkurrerer med andre bedrifter om de samme ressursene. Hva gjør din bedrift interessant? All kommunikasjon du gjør i forbindelse med denne stillingen bør inneholde triggere som kan være avgjørende for at kandidaten vurderer din stilling over andre.

Hvor befinner kandidatene seg?
Budskapet om en ledig jobb må kommuniseres der folk faktisk ferdes. Vi pleier å dele jobbsøkere opp i aktive og passive søkere; de aktive kan for eksempel treffes i lokalavisen, på finn.no, på NAV eller karriere.no. De passive søkerne - som kanskje allerede befinner seg i jobb - må du treffe på annet vis. Størst sannsynlighet er å nå de der de er daglig; i Google-søket, i nyhetsoppdateringen på Facebook, blant bilder på Instagram eller på deres favorittnettside (kanskje lokalavisen?) med en banner-annonse.


karriere medialab

Alle de sistnevnte nettsidene/plattformene samler informasjon om brukerne sine. Denne informasjonen selger de videre til alle som kjøper annonsering på nett. Innholdet på din Facebook-profil, informasjon om dine søke-mønstre på Google, hva slags jobber du har engasjert deg i på karriere.no tidligere kan alt benyttes når man setter opp en målgruppe for annonsering. Slik passer vi på at de som ser stillingen din har høy sannsynlighet for å søke på din stilling.

Oppsummert

  • Ta en titt på prosessen du har benyttet deg av tidligere, fungerer den optimalt?
  • Bruk tid på å definere og beskrive kandidaten dere er ute etter (utdanning, erfaring, egenskaper mm.)
  • Selg jobben! Hvorfor skal en kandiat søke jobb hos akkurat din bedrift? Hva gjør den unik?
  • Ønsker du helst å treffe aktive eller passive kandidater? Eller begge?
  • Vurder hvilke kanaler din målgruppe befinner seg på - og annonsér der.

karriere medialab


Karriere Medialab
Hos Karriere Medialab jobber vi daglig med å hjelpe bedrifter å treffe de beste kandidatene for deres ledige stillinger. Vi ser tett på hva slags mennesker bedriften er på utkikk etter og har god kunnskap om hvilke kanaler de ulike målgruppene befinner seg på. Deretter setter vi opp kampanjer og følger med på at de yter sitt beste hver dag. Våre annonser vises på Facebook, LinkedIn, Instagram, i Google-søket og som bannerannonser på alle de største nettstedene i Norge.

Ønsker du en uforpliktende samtale om din neste ledige jobb? 

Ta kontakt