19. Nov 2021

Du har ikke fått noe relevante søknader -hva skal du gjøre?


Ja, det skjer noen ganger.  Det er kanskje ikke det du vil høre?

Vi fikk lyst til å skrive om det som ikke skal skje. Du lyser ut en jobb og legger ut jobbannonsen der dine kandidater skal befinne seg. Bruker en god del penger, men ingen biter på og sender inn en søknad. Eller det kommer inn få og ikke relevante søknader. 

Vi i Karriere.no bruker mye tid og krefter på å finne gode steder å annonsere og hjelpe våre kunder med å gjøre jobbannonseringen interessant, relevant og målrettet. Men det kan være vanskelig noen ganger.  

Forbedre kampanjen

Det kan være flere årsaker til at man ikke lykkes med en gang. Men det finnes løsninger. 

Husk, de flinke folkene er ofte i jobb allerede. For å få de til å søke må du kunne tilby noe som er bedre enn det de har i dag. Det kan være karrieremuligheter, nye arbeidsoppgaver, lønn, goder, nye kolleger, spennende arbeidsoppgaver, bedre fasiliteter og beliggenhet, eller noe helt annet. 

Først og fremst er det alltid mulig å forbedre stillingsbeskrivelsen,  jobbannonsen og annonsekampanjen. Har du fått frem budskapet og har du nådd rette personene? Gå igjennom kampanjen en gang til og gjør det enda bedre. 

Nye bilder. Mer interessant tekst. Ny utvidet målgruppe. Mer penger til annonsering. Re-target de som klikket men ikke søkte. Det flere muligheter. 

Men verden er ikke alltid i synk...

Men om du har gjort det riktig og du fortsatt ikke får napp? Det kan faktiskt være at de du leter etter ikke ønsker å søke når din jobb er ledig. Eller kanskje de bare ikke finnes? Arbeidsmarkedet er ikke alltid i synk. Det er ikke gitt at de beste kandidatene er interessert i å søke når du har en ledig jobb. Og visa versa, de er interessert når du ikke har noe å tilby. 

Hvordan skal veie opp for at verden ikke er synk hele tiden? De folka du trenger ønsker ikke å søke jobb nå, eller rett og slett ikke finnes i din by eller bygd. Mange løser dette ved å importere arbeidskraft eller å bruke innleid hjelp. Ikke noe galt i det. Men hva om du ønsker noe annet?

Bruk tiden til hjelp

Start med å få inn fremtidens kandidater i dag. Det løser ikke det umiddelbare behovet, men du unngår det kanskje neste gang. 

Fang interessen til flinke folk hele tiden. Kom i kontakt med de. Finn ut hva de er interessert i, hvilken erfaring, kompetanse og ferdigheter de har. Få de til å registre seg hos deg slik at dere kan holde kontakten når nye muligheter dukker opp. Enten på bedriftens side eller kandidatens side. Du har lengre tid til å overbevise de flinke folka til å starte hos deg. Og både bedriften og kandidatene får bedre tid til å finne rette tidspunktet for når det passer for begge. 

Markedsfør bedriften og få frem dine attraktive sider. Hva holder dere på med? Hva gjør dere til et bra sted å jobbe? Hvem jobber hos dere? Hva mener de om å jobbe der? Få ut budskapet der folk ferdes, Facebook, Instagram, Google, mm. Når de kommer til nettsiden få de til å registrere seg med sine ferdigheter og kompetanse. Ta godt i mot og fyll opp listen med kandidater for fremtiden. Noen er interessert i jobb nå, andre vil bare vise seg frem og se hva som skjer fremover. Kanskje bedriten har ledige jobber nå, kanskje ikke. Men uansett vil det dukke opp muligheter i fremtiden. 

Et tenkt og oppkonstruert eksempel: En bedrift i Lofoten søker etter rørleggere. Det finnes ingen ledige rørlegger Lofoten nå. Alle har jobb og du har ikke noe mer å tilby enn dine konkurrenter. Du har ikke lyst til å øke til by høyere lønn for å ødelegge lønnsomheten i et lokalt marked. Det må bli rett og slett ikke flere rørleggere i Lofoten. De må utdannes eller noen nye må flytte dit. 

Den rørleggeren som ønsket å flytte til Lofoten for ett år siden så ingen ledige jobber på det tidspunktet. For da hadde ikke du et behov. Men nå har du behov men han eller hun har slått flytteplanen fra seg for nå. Verden er ikke alltid i synk. 

Hva om du for ett år siden hadde nådd denne personen via feks. en annonse på Facebook? På nettsidene til bedriften står det at dere alltid er interessert i komme i kontakt med flinke folk: Bare registrer deg her og si hva du er interessert i og kan. 

Hvis dere hadde kommet i kontakt så vil kanskje finne en mulighet til at verden blir litt mer synkronisert?

Start med din neste rekruttering nå 

Med Karriere Pro har du tilgang til å lage et Karriere-nettsted som presenterer bedriften, hva dere står for og hvem som jobber der i dag. Vi hjelper deg med å sette opp siden. Det kan gjøres enkelt eller vi kan bidra med bilder, tekst etc. 

Vi hjelper deg også med pågående markedsføring slik at de rette folkene kommer til nettstedet og legger igjen sin Karriere-profil. Slik fyller du opp Kandidatbanken. Når det passer deg tar du kontakt med de du kandidatene du ønsker. Du kan chatte, send de e-post eller ringe de. Alle i Kandidatbanken får beskjed når du legger ut en ledig jobb.

Slik blir bedre forberedt på fremtiden, og unngår å havne i situasjonen der ingen søker på din neste ledige jobb. 

Ønsker du å snakke med oss om hvordan vi kan hjelpe deg. Bare ta kontakt så kan vi vise deg hvordan dette er løst i Karriere Pro.  

Photo by Darío Méndez on Unsplash