Vacancy

Innlandet fylkeskommune

Fagansvarlig anskaffelser i Innlandet fylkeskommune (stillingskode seniorrådgiver/rådgiver)

Offentlig forvaltning - Fylkeskommunale etater

Beskrivelse

Anskaffelsesseksjonen har ledig nyopprettet fast stilling som fagansvarlig i 100 % stilling. 

Om enheten

Anskaffelsesseksjonen har bl.a. ansvaret for:

  • Anskaffelsesprosesser i henhold til lov og forskrift om offentlige anskaffelser.
  • Avtaleforvaltning.
  • Råd og veiledning overfor fylkeskommunens ulike enheter.
  • Strategisk utvikling og digitalisering av innkjøpsfunksjonen.
  • Analyse, oppfølging og styring av innkjøpsfunksjonen.

Vi søker deg som har følgende personlige egenskaper:

  • Svært høy kompetanse innen offentlige anskaffelser og tilhørende og tilstøtende lovverk.
  • Praktisk erfaring fra offentlige anskaffelser (du har selv hatt ansvaret for gjennomføring av mange anskaffelsesprosesser, helst typisk for fylkeskommuner/kommuner).
  • Gode analytiske evner og gode evner til å bruke teori (lovverk, lovfortolkninger, KOFA-avgjørelser og annet) inn i praktiske problemstillinger knyttet til anskaffelsesprosesser.
  • Ser anskaffelser både i et strategisk og taktisk perspektiv for organisasjonen.
  • Inngir tillit og godt samarbeid.
  • Gode formidlingsevner overfor kolleger, både i en til en rådgivning og overfor brukergrupper, ledergrupper mm.
  • Initiativrik og ansvarsbevisst.
  • Effektiv og høy arbeidskapasitet og god gjennomføringsevne.
  • God forretningsforståelse.

I tillegg vil personlig egnethet bli vektlagt.

Vi tilbyr

  • Et av de største innkjøpsfaglige miljø i Innlandet!
  • Faglig utfordrende oppgaver.
  • Gode muligheter til å påvirke eget arbeid.
  • Et positivt arbeidsmiljø med engasjerte og høyt kvalifiserte medarbeidere.
  • God støtte og opplæring.
  • Fleksitidsordning.
  • Lønn etter avtale.
  • Fylkeskommunale tilsettingsvilkår med gode pensjons- og forsikringsordninger.
  • Anskaffelsesseksjonen har arbeidssted på fylkeshuset på Hamar. Mulighet for hjemmekontor 2 dager i uken tilbys.

Om stillingen

  • Den som tilsettes vil bli innplassert i stillingskode (seniorrådgiver eller rådgiver) avhengig av krav til stillingen, utdanning og erfaring jf. lov- og avtaleverk.
  • Stillingen inngår i Innlandets fylkeskommunes sentrale anskaffelsesseksjon i Administrasjonsavdelingen. Seksjonen har pt. åtte medarbeidere med bred innkjøpsfaglig kompetanse.
  • Innlandet fylkeskommune har i 2025 et budsjett på ca. 8 mrd., hvorav ca. halvparten benyttes til anskaffelser. Det inngås ca. 150 avtaler årlig.
  • Anskaffelsesseksjonen har en bred kontaktflate mot fagavdelinger, skoler og tannklinikker over hele fylket.
  • De viktigste innkjøpskategoriene er entreprisekontrakter, driftskontrakter, håndverkertjenester, kollektivtransport, IKT, tekniske installasjoner/verktøy/maskiner, rådgivende ingeniører og konsulenttjenester for øvrig og varekjøp/forbruksmateriell. 

Arbeidsoppgaver

  • Holde høy faglig standard, bl.a. ved å holde deg oppdatert om relevant rettspraksis.
  • Være en faglig ressurs og autoritet i organisasjonen i innkjøpsfaglige spørsmål.
  • Ved behov, og på innkjøpsrådgivers initiativ, bistå innkjøpsrådgiver med rådgivning og kvalitetssikring i alle faser av anskaffelsesprosessen og i avtaleperioden.
  • Bistå innkjøpsleder med rådgivning knyttet til strategiske og innkjøpsfaglige utfordringer.
  • Bidra til at seksjonens rutiner og maler holde god faglig standard og bistå innkjøpsleder med utvikling og vedlikehold av disse.
  • Bidra på seksjonsmøter og andre møteplasser med å belyse innkjøpsfaglige utfordringer.
  • Ved behov være stedfortreder for innkjøpsleder.
  • Gjennomføre egne anskaffelsesprosesser.

Kvalifikasjonskrav

  • Utdannelse på minimum bachelor nivå.
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne.
  • God formidlingsevne.

Ønskede kvalifikasjoner

  • Svært høy kompetanse innen fagfeltet offentlige anskaffelser.
  • Høyere utdannelse (fortrinnsvis master), fortrinnsvis innen økonomi, realfag eller juss (relevant erfaring/kompetanse vil kunne kompensere for manglende utdanning).
  • Kompetanse/erfaring innen gjennomføring av offentlige anskaffelser.

Søknad

Innlandet fylkeskommune ønsker at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og oppfordrer derfor alle som er kvalifisert i henhold til utlysningsteksten til å søke hos oss. Vi tilpasser arbeidsplassen om du har behov for det. Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi ber aldri om Bank-ID informasjon i søknadsprosessen. 

Det kreves politiattest - ikke eldre enn tre måneder - for alle stillinger i tannhelsetjenesten, folkehøgskolene og videregående skoler.

Vi gjør oppmerksom på at alle søkere kommer på offentlig søkerliste, jf. offentleglova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis og du må begrunne hvorfor du skal unntas offentlighet i tekstfeltet til søknaden.   

Fylkeskommunen er en virksomhet i utvikling og endring. Arbeidsoppgaver, ansvarsområder og organisering vil derfor kunne utvikle og endre seg i takt med organisasjonens behov.         

Det tas forbehold om at overtallige i fylkeskommunen kan ha fortrinnsrett til stillingen.

Innlandet fylkeskommune benytter elektronisk søknadsskjema.

Vi ser fram til å motta søknaden din.