Ledig stilling

Lillestrøm Kommune

Avdelingsleder veiledning, tilsyn og ulovlighetsoppfølging

Offentlig forvaltning

Det er i Lillestrøm det skjer! Vil du være med på å gi innbyggerne god veiledning, og samtidig passe på at byggebransjens useriøse aktører ikke slipper unna? Kommunalområde byggesak i Lillestrøm kommune søker avdelingsleder for avdeling veiledning, tilsyn og ulovlighetsoppfølging. Vi leter etter deg som brenner for å lede medarbeidere som skal følge opp de som bryter loven - samt veilede de som trenger hjelp fra oss.

Som avdelingsleder har du ansvar for at din avdeling bidrar til kommunalområdets måloppnåelse. Det innebærer å bidra til at kommunalområdet når sine måltall innen lovpålagte frister, sikre god brukerservice, faglig kvalitet og høy forvaltningsmessig standard. Avdelingsleder rapporterer til kommunalsjef og deltar i kommunalområdets ledergruppe. Avdelingen er nyopprettet, og vil bestå av ni medarbeidere. Stillingen vil bli en del av et tverrfaglig miljø med høy kompetanse der samhandling står sterkt.

Kommunalområde byggesak består av fem avdelinger, hvor kjerneoppgaven er å behandle alle typer byggesaker, føre tilsyn og drive ulovlighetsoppfølging, veilede, samt utføre oppmålinger og vedlikehold av matrikkelen. Vi bidrar blant annet til at byens grønne utvikling og gode bokvalitet ivaretas i tråd med plan- og bygningsloven, forurensningsloven, marka- og naturmangfoldloven. Kommunalområde byggesak er organisert under samfunn og kultur som består av fire kommunalområder; samfunnsutvikling, by- og stedsutvikling, byggesak og kultur & inkludering. Vårt kommunalområde har for tiden ca. 40 ansatte.

Kvalifikasjoner:

  • Høyere universitets-/høyskoleutdanning innenfor relevante fagområder
  • Du må ha relevant arbeidserfaring fra tilsyns- eller ulovlighetsarbeid, og offentlig forvaltning
  • Du må ha god innsikt i plan- og bygningslovgivningen og byggteknisk forskrift
  • Du må ha bred kompetanse som setter deg i stand til å gjøre gode faglige vurderinger
  • Du må ha evne til å finne korrekt faglig kvalitet og nivå i arbeidet
  • Du må ha svært gode fremstillingsevner i norsk, både skriftlig og muntlig
  • Du må ha veiledning- og formidlingskompetanse
  • Søker med god og relevant realkompetanse og erfaring, som ikke fullt ut oppfyller de formelle kravene til utdanning, kan bli vurdert som kvalifisert søker

Personlige egenskaper:

  • Gode lederegneksaper - trygg i eget lederskap, strateigsk og tillitsbassert tilnærming
  • God relasjonsbygger og lagspiller, med evne til å motivere og skape et godt arbeidsmiljø
  • God rolleforståelse, og forståelse for offentlig forvaltning
  • Strukturert, med solid evne til å planlegge, prioritere og gjennomføre
  • Erfaring med ledelse av tilsyns- og/eller veiledningsvirksomhet
  • Du setter brukeren i fokus og er løsnings- og resultatorientert
  • Personlig egnethet vil bli vektlagt

Vi tilbyr:

  • Interessante faglige utfordringer i et av Norges største fagmiljøer innenfor plan- og byggesaksbehandling
  • Mulighet til å bidra til en spennende by- og tettstedsutvikling
  • Tverrfaglig samarbeid og kompetanseutvikling
  • Ledelse av engasjerte og dyktige medarbeidere
  • Svært godt arbeidsmiljø
  • Fadderordning og opplæring
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert yrkesskadeforsikring på fritid 
  • Fleksitid
  • Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer 
  • Lønnsinnplassering i henhold til hovedtariffavtalen 

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.  

Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge. 

Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet