23. okt. 2018

Hvordan kommer søkere inn på karriere.no? (trafikk på våre nettsider)

Vi gjør mye for å hjelpe våre kunder treffe de rette kandidatene for sine ledige jobber. Vår Medialab bruker kompetanse og erfaring til å gjøre annonsering på sosiale medier, Google og andre plattformer så treffsikker som mulig. Det fører til effektiv annonsering og mindre pengebruk for våre kunder.


Vi holder alltid et øye med hvor mange som benytter karriere.no og hvilke kanaler de kommer fra. Ved å følge våre brukeres bevegelser på våre nettsider kan vi optimalisere tjenesten slik at opplevelsen blir best mulig for alle.


Denne artikkelen vil gi deg en oversikt over hvor våre brukere kommer fra, og vil gi en god indikator på hva som fungerer når du skal nå kandidater til din neste jobbutlysning.

Alle tall er hentet fra Google Analytics for karriere.no innen tidsromet 23.09.18-22.10.18.


Hvordan fikk brukerne vite om karriere.no, og hvor var lenken som førte dem inn på våre nettsider og din jobbannonse?

Begreper:

Social: Annonser og innlegg fra Facebook, LinkedIn, Instagram og eventuelt andre sosiale plattformer.  

Direct: Brukere som har gått direkte inn på karriere.no.

Referral: Brukere som har kommet fra lenker vi har på andre sider (andre stillingsdatabaser som lokalaviser, finn.no, indeed.com etc.)

Organic Search: Brukere som har søkt etter tjenesten på Google.


trafikk karriere.no

Nøkkeltall:

45% av våre brukere kommer inn via annnsering vi gjør på vegne av våre kunder. Dette kan være Facebook, LinkedIn, Instagram, Google og bannerannonser.

18% kommer fra lenker til karriere.no fra andre nettsider, som andre jobbportaler, lokalaviser, bedrifters egne hjemmesider.

37% kommer via kjenneskap til tjenesten - for eksempel epost eller Google-søk.


Hvilke nettsider har lenker til karriere.no?
- indeed.com videreformidler mange brukere til karriere.no. Indeed er en internasjonal formidler av jobbannonser som henter ut utlysninger på karriere.no og formidler de til sine brukere til fordel for våre kunder.

- NAV. Alle våre kunder kan kostandsfritt og enkelt legge ut sine jobbannonser på NAV. - Den som videreformilder flest brukere til oss er indeed.com.

- cdn.bannerflow.com er bannerannonser som peker til karriere.no

- Finn.no kjenner alle til. 5% av referansetrafikken kommer fra annonser lagt ut på finn.no. Tilsammen ca. 1% av totalen kommer derfra.

- cdn.bannerflow.com er bannerannonser som peker til karriere.no

- finn.no kjenner alle til, og står for 5% av vår referansetrafikk. Dette tilsier ca. 1% av totaltrafikken vår.

- nordreisa.kommune.no - de er like store som finn.no! På kommunens hjemmeside kan du finne en oversikt over alle bedrifter i kommunen. Denne inngangen gir oss nesten like mange besøkende som finn.no, interessant!

 

trafikk karriere.no

Mer om våre kunders egne hjemmesider

Vår egen Karriere-integrasjon gjør det mulig for bedriftene enkelt å koble Facebook-side og hjemmeside med Karriere-profilen. Alle jobbmuligheter vil automatisk synliggjøres på tvers av plattformene og oppdateres deretter. Dette vil gi alle potensielle jobbsøkere flere snarveier inn til din bedrifts jobbmuligheter.

Er du kunde av oss, og ikke har gjort det enda? Ta kontakt med medialab@karriere.no, så gjør vi det med en gang.

Liste med de 11-30 nettstedene med flest referanser til karriere.no 
 

trafikk karriere.no


Konklusjon

Over en tredjedel av brukerne på karriere.no ser jobbannonser via egne søk, kjennskap til tjenesten og varslinger på epost. Bedrifter som bruker egne nettsider, facebooksider og som deler annonser med venner og kjente får mye hjelp på veien. 
Vi har i dag 55.000 registrerte brukere med CV som kan lagre søk, følge bedrifter og finne matchende jobbmuligheter.


Avhenging av målgruppen må annonser også ut på andre steder som finn.no, Facebook, Google, Indeed eller andre store jobbdatabaser. 
Vi hjelper deg med å finne det rette budskapet, den rette kanalen og den rette målgruppen. Det vil bidra til å gjøre din jobbutlysning så interessant og effektiv som mulig.


Ønsker du å prate med oss om rekruttering eller hvordan få mest mulig ut av dine annonserkroner?

Ta kontakt med Karriere Medialab og book et uforpliktende møte:


 

Photo by Ryoji Iwata on Unsplash