14. nov.. 2019

Nettverksannonsering for passive kandidater


Passive kandidater - hvem er de, og hvordan få deres oppmerksomhet? 

Det er ikke sikkert at dine beste kandidater ser etter jobb når din ledige stilling er lagt ut på karriere.no, finn.no, i lokalavisen eller i andre kanaler. Hvordan skal de vite at "drømmejobben" er ledig?

Passive kandidater er personer som ikke er på utkikk etter jobb for tiden. De har har jobb i dag og har ikke tenkt å skifte "beite". I noen tilfeller er det akkurat de personene du ønsker å komme i kontakt med. Hvordan få deres oppmerksomhet og få de til å sende en søknad?
- Budskapet om jobben må selges til kandidaten, ikke motsatt.

Annonsen må oppsøke kandidaten
Internett med plattformer som Google, Facebook og LinkedIn har gitt oss verktøy som plukker ut hvem som skal se annonsen, og når den skal vises for å få best mulig effekt. Dette kalles segmentering og målstyrt av annonsering. Vi kan også teste flere versjoner av annonsen for å se hvilke som gir det beste resultatet og flest klikk. Dette kalles A/B-testing. Informasjonen som brukes er innsikt om brukerne og deres vaner på nett. Plattformer som Facebook og LinkedIn bruker også informasjon som alder, interesser, utdannelse, tidligere jobber og medlemskap i grupper.

Alt dette gir oss mulighet til å skreddersy og optimalisere annonseringen på nett. Vi kan rett og slett nå ut til den mest interessante målgruppen ved å velge ut hvem som skal se annonsen. Vi kan altså vise frem jobbannonsen til en gruppe av passive kandidater basert på innsikt om hvem de er og hva de interesserer seg for.

Det vil mange ganger være smart å prøve å nå ut til de samme personene via flere kanaler. Kandidaten kan først få opp annonsen i feeden på Facebook for så og se den på Instagram når hun reiser hjem fra jobb. Når hun kommer hjem for å lese lokalavisen på nett kommer den samme jobben opp. Flere eksponseringer øker interessen slik at hun til slutt klikker og får se hele utlysningen på karriere.no.

Annonsen må selge jobben
Hvordan få inn en søknad? Det er ikke slik at alle som ser en jobbannonse på karriere.no ender opp å sende en søknad. Selve jobbanonnsen må "selge" jobben til kandidaten.

Det er viktig at utlysningsteksten faktisk speiler det mennesket du ønsker å ansette. En vanlig feil er å be om motsigende egenskaper hos en kandidat - “jobbsøkeren er en sterk samarbeidsspiller i gruppe” og “jobbsøkeren arbeider best alene, er selvstendig og selvgående”. Er det vanskelig å være begge deler? Det kan i verste fall skremme bort noen potensielt dyktige jobbsøkere.

Deretter - hva slags erfaring ønsker du at kandidaten skal ha? Hvilke skoler kan han/hun ha gått på? Kommer han/hun rett fra skolebenken, eller har han/hun et par år erfaring fra bransjen? Skriv ned en persona du ser for deg at kan være den optimale kandidaten:

Lisa, 32 år, fra Hamar - har studert informatikk på UiO og vurderer å flytte hjem. Hun liker å gå tur i skogen, se på tv-serier og reise. Hun chatter med familie på Facebook Messenger, følger med på bilder fra venner hun har møtt på reise på Instagram og i blant leser hun om hva som skjer i lokalavisa i Halden der mamma og pappa bor.

Hvordan får du Lisas oppmerksomhet? Hva skal til for at hun søker på din stilling? Er det viktig for henne med et godt samvær og miljø på jobben? Eller er det viktig med en god lønn? Kanskje lokasjon er viktig for henne - er kontorlokalene nær gode turmuligheter?Inkluder alt som kan hjelpe med å “selge” jobben.

Karriere Medialab og annonsering på nett
Karriere Medialab hjelper deg med hele annonseringsprosessen - fra definering av målgruppe, valg av kanal, utforming av materiell og rapportering av statistikk. Vi oppretter skreddersydde kampanjer for å øke dine sjanser for å treffe den rette kandidaten for din jobb. Vi AB-tester bilder og tekster for å sørge for at annonsen skaper oppmerksomhet i de rette miljøene, og engasjerer folk til å søke på din ledige stilling.

Ønsker du å vite mer om annonsering og rekruttering?

Ta kontakt for en uforpliktende prat