29. aug. 2018

En hemmelighet: Oppnå effektiv og rimelig annonsering


Hva er hemmeligheten?
Hemmeligheten er kanskje ikke så hemmelig, men uansett: anerkjente merkevarer som synes godt på nett har lettere for å ansette nye medarbeidere enn bedrifter som er ukjente. Det er ikke nødvendig med et stort budsjett når aktøren allerede har et definert publikum å kommunisere med. Om folk vet hvem du er, hva du driver med og hva du søker er terskelen lavere for å ta til seg ny informasjon, eller enda bedre, søke på din ledige jobbmulighet. 

Men, hvordan kan man enkelt bygge opp et “publikum”?
Å bygge sin egen merkevare, eller merkevarebygging, handler om å skape sin egen plass i folks bevissthet. Skill deg ut blandt konkurrentene - ingen er som deg, din bedrift er unik. 

Mange kjente merkevarer er mer enn leverandører av en vare eller tjeneste. De er representanter for hele bransjer, produkter og tjenester. Slike bedrifter markedsfører mer enn kun produktene de selger - en idé, følelse, holdning. Målet er at forbrukere skal få en egen følelse når de bærer merkevarens produkter eller benytter seg av deres tjenester. Å eie en ny Iphone gir forbrukeren en annen følelse enn en gammel Nokia, slik som et par nye Nike’s vil gi mange en annen følelse enn et par sko du har eid i mange år. Forbrukere blir glade i merkevaren din og ønsker etterhvert å holde seg oppdatert på nyheter, kampanjer og ledige jobbmuligheter. Markedsføringen blir mer treffsikker, mer effektiv og rimeligere. 

For mye forlangt, helt sikkert, men det er mulig å komme et lite stykke på vei, også for din bedrift. Du kan enkelt jobbe med kontinuerlig tilstedeværelse i et par utvalgte medier og sørge for en langsiktig synlighet ovenfor ditt publikum. Også når det gjelder jobbutlysninger. 

Men, hvordan gjøres det? 
“Inbound marketing” er et fellesbegrep som beskriver måten mange markedsfører seg på i dag. Det handler om å være godt synlig på nett for kunder/kandidater som er på utkikk etter deg, samtidig som man aktivt oppsøker et relevant publikum med informasjon om din bedrift. Tilbud, åpningstider, seminarer eller ledige jobbmuligheter er alt informasjon som er relevant for en kunde som er interessert i deg og din merkevare. Denne informasjonen kan enkelt treffe målgruppen gjennom appellerende og engasjerende annonser på plattformer som Facebook, Instagram, nettaviser og Google.

Google
Alle hjemmesider kan vises i Google’s søkeresultat. Om man kommer langt opp eller langt ned avhenger av oppsettet på nettsiden, om man er brukervennlig nok og har et godt og gjennomgående innhold. Søkemotoroptimalisering brukes for å sørge for at alle kriteriene for en bra nettside oppfylles slik at Google kan “belønne” deg med en plass høyt oppe på søkeresultatet. Dette kan du lese mer om her.

Det finnes ofte mange dyktige aktører innen samme bransje og geografiske område. Da blir det automatisk en konkurranse om hvem som kommer høyest opp i søkeresultatet. Selvom din bedrift kommer høyt oppe i ditt søkeresultat vil det ikke være selvsagt at det samme skjer hos alle andre. Da kan vi benytte oss av Google Ads. Google Ads lar oss kjøpe plassene øverst i søkeresultatet for å sørge for at alle i vår ønskede målgruppe ser vår nettside først. Dette vil øke relevant trafikk inn til nettsiden din.

- Sett opp en kampanje som treffer på ledige jobber i din region innenfor din bransje sammen med relevante søkeord. 

Facebook
En engasjerende annonse med tekst og bilde som beskriver bedriften godt vil hjelpe med å opprettholde merkevarebevisstheten hos målgruppen. En gjevnlig påminnelse på hvem du er og at ting skjer hos deg er positivt og interessant for publikumet. Her er det viktig å målrette annonsene mot folk som faktisk har glede av informasjonen så ikke det oppleves som påtrengende og feil. Annonser på Facebook kan også enkelt vises til samme publikum på Instagram.

- Hold facebooksiden oppdatert med ledige jobber og relevant informasjon om din bedrift. 

- Sett opp en kampanje mot din målgruppe som markedsfører din bedrift og hvem dere. 

Hjemmeside + sosiale kanaler
Din egen hjemmeside og facebookside er gode landingssider for potensielle kandidater. De som søker dere opp eller har sett dere via kampanjer er interessert og må tas vare på. Karriere har egne moduler som viser ledige og fremtidige jobbmuligheter. De kan enkelt legges inn på hjemmesider og facebooksider. 

- Et viktig publikum bygges opp på facebook og instragram med følgere og likes. 

Karriere.no - bedriftsprofil
En profil på karriere.no med en fremtidig jobbmulighet fanger opp kandidater som legger igjen sin CV. Hele CV-basen er potensielle kandidater til neste jobbutlysning. 

Å ansette nye medarbeidere kan være vanskelig. Å kommunisere godt og relevant innhold til den rette målgruppen vil hjelpe med å styrke bedriftens merkevare og øke sjansen for at dyktige kandidater søker på dine ledige jobbmuligheter når tiden er inne. 

Kontakt oss gjerne for tips, triks eller bare en hyggelig prat om hvordan din bedrift kan bedre synligheten på nett.

Lykke til!

Yrsa Ulriksdottir, Digital markedsfører Karriere Medialab
Epost: yrsa@karriere.no

Jeg vil vite mer  

Foto: Nate Bell on Unsplash