27. aug. 2019

Tips til mer effektiv rekruttering


Mange tenker på rekruttering som en enkeltstående hendelse. Man setter i gang prosessen i det behovet oppstår, og når plassen er fylt tenker man kanskje ikke på rekruttering før neste behov. Dette kan resultere i en stressende, kostbar og ineffektiv rekrutteringsprosess.

Sjekk ut våre tips til smartere rekruttering:

Tenk fram i tid
Om det er muligheter for at bedriften skal ansette noen nye mennesker de neste 12 månedene bør dette være synlig på deres bedriftsprofil. Selv om ikke behovet for nye ansatte er kritisk kan det fortsatt være lurt å vise fram all kompetansen som finnes i bedriften - samt kompetansen dere ønsker å utvide med. Selv om du ikke har behov for en ny ansatt i dag, ville du lukke igjen døren om den rette kandidaten banket på? Hold døren på gløtt - alltid!

For dette har vi en funksjon som kalles fremtidige jobbmuligheter:

Ha jobber liggende ute - både nåværende og fremtidige.
Med fremtidige jobbmuligheter kan du holde døren åpen for de rette kandidatene. En fremtidig jobbmulighet er ikke mulig for en kandidat å søke på, men heller vise at de er interesserte. Dette vil gjøre din by, din bransje og ikke minst din bedrift veldig interessant for potensielle tilfyttere/jobbsøkere. Det siste du ønsker er å lukke dørene helt.

Legg ut alle jobber som kan være aktuelle for din bedrift de neste 12 mnd. La kandidater få se hva som finnes av muligheter i deres nærområde og i din bedrift. Kanskje du popper opp i feeden til en lærling før han/hun skal søke lærlingplass om fem måneder? Det kan være gull verdt.

Samle CV’er
En bedriftsprofil full av fremtidige jobbmuligheter vil sørge for at din CV-database fylles opp av potensielle kandidater. Når behovet oppstår har du en liste av folk du kan ta kontakt med.

Skriv en god tekst til din bedriftsprofil
Dette blir en kandidats første møte med din bedrift. La teksten beskrive dere som arbeidsplass; hvilke fordeler finnes det ved å jobbe hos deg? Hva gjør det interessant å jobbe i akkurat din bedrift? Sammen med de fremtidige jobbmulighetene, og de nåværende, vil en kandidat få et fullverdig blikk av dere som bedrift. Velg et bilde som speiler bedriftens verdier som toppbilde.

Vær synlig hos målgruppen
Invester i en annonse som markedsfører din bedrift til en hver tid. La dine annonser sirkulere hos folk som kan ha interesse av å jobbe hos dere - feks alle i Bygg- & Anleggs-bransjen i Hordaland. Med engasjerende innhold kan vi oppfordre folk til å sjekke ut deres bedriftsprofil og få en fullverdig oversikt over hva slags kompetanse som finnes, kanskje noe er relevant for dem?

Tenk også gjennom hvilken kanal som passer best for deres publikum - Facebook, Instagram eller LinkedIn?

Vær søkbar
Har du prøvd å Google din egen bedrift? Googles algoritmer gjør det komplisert å havne på toppen av søkeresultatet. Det kan være veldig verdifult å annonsere via Google for å sørge for at ens egen bedrift alltid havner på toppen når folk søker etter relevante søkeord og fraser.

Lag en plan
En langsiktig annonseringsplan vil øke merkevarebevisstheten hos potensielle nye kandidater (og kunder?). Spre budskapet om din bedrift og hvilke muligheter som finnes, og øk sjansen for å finne den rette kandidaten når behovet oppstår.

Karriere Medialab er tilgjengelig for alle Karriere-kunder. De kan hjelpe deg med oppsett av bedriftsprofil og se på hvordan man best mulig skal annonsere mot din ønskede målgruppe.

Ta kontakt med Karriere Medialab

Photo by Marten Bjork on Unsplash