Ledig stilling

Færder kommune

Vi søker etter virksomhetsleder for Økonomi i Færder kommune

Offentlig forvaltning

Du får ansvaret for å legge til rette for god økonomistyring og økonomiforvaltning i kommunen. Vi er ute etter deg som vil være en aktiv pådriver for en sunn økonomisk utvikling av kommunen. 
I denne stillingen leder du virksomheten Økonomi som for tiden består av 14 dyktige medarbeidere.

Du vil bli ansvarlig for å videreutvikle og drifte kommunens felles økonomifunksjoner, herunder økonomisk planlegging og budsjettering, kontroll og analyse, innkjøp, regnskap, fakturering og innfordring. Kommunens eierskap er også en del av virksomhetens arbeidsområde.

Stillingen inngår i ledergruppen til kommunalsjef for Organisasjon, styring og utvikling, og det vil være tett samhandling med kommunens strategiske ledelse. 
Vi ser etter en tydelig leder som viser og gir tillit, som er positiv og engasjert, og som er opptatt av faglig utvikling. Vi ønsker oss en leder som kan være med på å bidra til et fortsatt godt arbeidsmiljø og utvikling av høy faglig kompetanse i en virksomhet som er en viktig støttespiller for lederne i Færder kommune.

Arbeidsoppgaver

  • Operativt ansvarlig for kommunens overordnede økonomistyring og finansforvaltning, økonomiplan, årsbudsjett, regnskap, økonomiske analyser, årsmelding og økonomirapportering
  • Ansvarlig for kommunens innkjøpsarbeid og utvikling av anskaffelsesarbeidet
  • Personal-, økonomi-, utviklings- og resultatansvar for eget område
  • Overordnet ansvar for drift, samordning og utvikling av økonomisystemer 
  • Kontroll, tilsyn, veiledning og intern opplæring innen fagområdet
  • Delta aktivt i utviklingsarbeid i kommunen og for de funksjonene som ligger til stillingens ansvarsområde

Kvalifikasjoner

  • Høyere relevant utdanning innen økonomi, fortrinnsvis på masternivå. Bachelorgrad og særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.  
  • Bred erfaring fra fagområdet kommunal økonomi vektlegges
  • Ledererfaring med personalansvar
  • Kompetanse og evne til å lede prosesser og mennesker
  • Strategiske og analytiske ferdigheter med kunnskap om god risikostyring

Personlige egenskaper

Vi søker etter deg som:

  • er engasjert i faget ditt
  • er opptatt av utvikling, og med god evne til å se helhet og se nytten av tverrfaglig samarbeid
  • er en god personalleder som viser og gir tillit, som skaper engasjement om mål og oppgaver og viser tydelig retning
  • er opptatt av personalutvikling
  • har stor arbeidskapasitet og er en stabil leder som kan arbeide under press
  • har meget gode kommunikasjonsevner; er tydelig, åpen og inkluderende
  • er god til å bygge og vedlikeholde nettverk 

Det vil legges stor vekt på hvordan du som kandidat kan komplementere og samarbeide med utvidet ledergruppe - både faglig og personlig

Vi tilbyr

  • Lønn etter avtale
  • Spennende muligheter for faglig og personlig utvikling gjennom varierte og utfordrende arbeidsoppgaver
  • Færder kommune jobber for å fremme et Inkluderende Arbeidsliv
  • Gode pensjonsordninger gjennom KLP. I denne stillingen har du rett på en av Norges sikreste pensjonsordninger: offentlig tjenestepensjon. Der de fleste tjenestepensjoner kun utbetales i 10 år, er offentlig tjenestepensjon en utbetaling som varer fra den dagen du slutter å jobbe og livet ut. Du blir trukket 2 % av lønnen din til pensjonssparing og Færder kommune betaler i snitt inn 15-20 % for deg. Pensjonen inkluderer også uføre- og etterlattepensjon hvis noe uventet skulle skje. Med pensjonsrett i KLP får du medlemspris og gunstige betingelser på en rekke bank, forsikring og spareprodukter. Her kan du lære mer om pensjonsordningen i KLP: https://www.klp.no/pensjon/offentlig-tjenestepensjon-kort-fortalt