• Företag
    Rana kommune
  • Ansökningstiden
    30.10.2025
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Anställningsform
    Permanent
  • Bransch
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utbildningskrav
    Påkrevet
  • Arbetserfsrenhet
    Ønskelig
  • Adress
    8622, MO I RANA
    RANA
    Norge
  • Antal befattningar
    1
  • Karriere-kod
    6422016
  • Se här för andra jobb från Rana kommune
Ledigt jobb

Rana kommune

Veiledere

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Vil du være med å gi mennesker muligheter, samtidig som du medvirker til å utvikle Nav-kontoret i Rana?

Vi ser etter deg som har engasjement for Navs samfunnsoppdrag og som ønsker å gjøre en forskjell.

Trives du med oppgaver knyttet til sosialfaglig kartlegging og oppfølging, og kan gi råd og veiledning til mennesker som er i en krevende økonomisk livssituasjon?
Er du løsningsfokusert og har gode kommunikasjonsferdigheter, og trives i en hektisk hverdag med store krav til kvalitet i arbeidet, kan du være den vi leter etter.

Ved Nav Rana, oppfølgingsavdelingen, er det ledig:

  • 100 % fast stilling som veileder, for snarlig tiltredelse
  • 100 % midlertidig stilling som veileder, i perioden 01.12.2025 til og med 31.12.2026 med mulighet for forlengelse.

Dine viktigste arbeidsoppgaver:

• Saksbehandling etter lov om sosiale tjenester i Nav
• Sosialfaglig kartlegging av søkeres behov og synliggjøre muligheter, med særlig fokus på barnefamilier og deres behov
• Økonomisk råd og veiledning
• Ajourhold av egen portefølje i Navs fagsystem
• Betjene vakttelefon og det kan være aktuelt med vertsfunksjon i publikumsmottaket
• Tverrfaglig samarbeid med interne og eksterne samarbeidspartnere om brukers oppfølgingsbehov
• Oppfølging av brukere og kontakt med arbeidsgivere der målet er arbeid og aktivitet

 Du må påregne kurs og annen opplæring.

 Nav er i en fortløpende endringsprosess. Omplassering av stillinger og justering av arbeidsoppgaver vil kunne skje underveis.

 Kvalifikasjonskrav:

• Utdanning på minimum bachelornivå innen; sosialfag, rådgivning, økonomi, samfunnsfag eller pedagogikk. Særlig relevant arbeidserfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet.
• Erfaring fra saksbehandling, veiledning, motivasjon og/eller oppfølgingsarbeid.
• God digital kompetanse og evne til å raskt sette deg inn i nye digitale løsninger.
• God kommunikasjonsevne, både skriftlig og muntlig.
• Norskkunnskaper på minimum B1-B2 nivå. Du må også beherske engelsk muntlig og skriftlig.
• Førerkort klasse B.

Søker må i sin søknad dokumentere/sannsynliggjøre alle MÅ-krav.

Det er ønskelig at du har:

• Et positivt menneskesyn, gode holdninger, og har forståelse for Nav sin rolle i samfunnet
• Evne til å møte mennesker i krevende livssituasjoner på en ydmyk, respektfull og profesjonell måte
• Evne til å arbeide selvstendig, i tillegg til å kunne arbeide i team
• Fokus på resultat og løsninger
• Det vil være stor fordel med erfaring med saksbehandling av økonomisk sosialhjelp

Personlige egenskaper

Vi ser etter deg som:
• Har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og er trygg i møte med mennesker.
• Evner å stå i utfordrende og krevende relasjoner over tid.
• Er god til å bygge relasjoner og å skape motivasjon.
• Tåler et høyt tempo og agendaer, som endres raskt.
• Er selvgående og beslutningsdyktig, og arbeider målrettet og strukturert.
• Evner å sette deg raskt inn i ny kunnskap og tar ansvar for egen læring.

Du vil i jobben møte mennesker i sårbare situasjoner med ulike utfordringer. Personlig egnethet og motivasjon for stillingen vil derfor legges stor vekt.

Vi tilbyr:

• Utfordrende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde
• Et trivelig arbeidsmiljø preget av høy kompetanse og engasjerte medarbeidere
• Opplæring og veiledning
• Store muligheter for faglig- og personlig utvikling
• 100 % kommunal stilling, stillingsbetegnelse og lønn vil avhenge av utdanning og praksis
• God pensjonsordning gjennom KLP (fra lønna trekkes 2 %)

Arbeidstid: Dagtid

Lønn og arbeidsbetingelser reguleres av KS tariffavtale.

Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Se her om beregning av lønnsansiennitet.

Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).

Referanser må oppgis i søknaden, der en må være fra arbeidsgiver.

Det vil bli tatt hensyn til interne søkeres som oppgir å ha fortrinnsrett. Det må være avklart med arbeidsgiver.

Rana kommune er en åpen og inkluderende arbeidsgiver, hvor søkere blir vurdert likeverdig. Vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke. Les mer om hvordan det er å jobbe hos oss her. 

Kommunen praktiserer meroffentlighet. I henhold til Offentlighetsloven §25 kan opplysninger om søker bli offentliggjort selv om søker ber om anonymitet.

Søknad skal sendes via elektronisk søknadsskjema, se link på denne side.

 

  • Företag
    Rana kommune
  • Ansökningstiden
    30.10.2025
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Anställningsform
    Permanent
  • Bransch
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utbildningskrav
    Påkrevet
  • Arbetserfsrenhet
    Ønskelig
  • Adress
    8622, MO I RANA
    RANA
    Norge
  • Antal befattningar
    1
  • Karriere-kod
    6422016
  • Se här för andra jobb från Rana kommune