Ledigt jobb

Utgått annons

Sista ansökningsdag för detta jobbtillfälle har passerat

Lillestrøm Kommune

Prosjektleder - Datadrevet kommune

Offentlig forvaltning

Vi søker deg som kan skape engasjement, tenke innovativt, være pådriver for endring og ikke er redd for å utfordre etablerte, tradisjonelle tankesett.  Vi ser etter en tydelig person som forstår økosystem og plattformer, som skaper resultater og evner å arbeide både operasjonelt og strategisk mot krevende mål.

Sterk satsing på digitalisering
Lillestrøm kommune har ambisjoner om å levere digitale tjenester som begeistrer, som understøtter kommunens arbeid med å nå bærekraftsmålene og skaper en effektiv og friksjonsfri kommune. Digitalisering handler om å utforske nye muligheter, arbeide med innovasjon, lære og være nytenkende. 
Lillestrøm kommune har etablert en dataplattform og et digitalt økosystem basert på Microsoft - teknologi hvor informasjon fra en rekke ulike av kommunens fagsystemer er tilgjengelig. Kommunen arbeider for å skape et digitalt økosystem hvor data og hendelser håndteres helhetlig, slik at informasjon kan gjenbrukes og berikes og bidra til at innbyggerne og ledere får gode tjenester. En god informasjonsarkitektur gir positive gevinster for arbeidet med informasjonssikkerhet og sikrer at personvern blir ivaretatt.

Gjennom analyser av data fra ulike fagsystemer, kan ledere og ansatte i kommunen få innsikt og bedre styringsdata. Det er nødvendig med oversikt og beskrivelse av hvilke data som finnes, hvor de befinner seg og hvordan de er strukturert. Strukturert deling av data muliggjør innovasjon både internt og eksternt.

Vi har startet arbeidet med å utvikle løsninger for å gi våre ledere bedre innsikt og beslutningsstøtte basert på data. Vi ser at dette kan gi store gevinster i våre interne arbeidsprosesser, men også at data fra kommunens fagsystemer kan gi gevinster om de deles med innbyggere og næringsliv. 

Vår nye prosjektleder skal lede arbeidet med å identifisere behov og utarbeide forslag til nye løsninger innenfor datadeling og analyse. Dette omfatter alle kommunens tjenesteområder. Vi ser for oss en samling tjenester og instrumentbord som gir ledere på ulike nivå styringsinformasjon og indikatorer som hjelper til å ta beslutninger og som skaper innsikt. Du vil jobbe i grensesnittet mellom våre utviklere og IT-eksperter på den ene siden og ledere og innbyggerbehov på ulike nivå på den andre siden. Du må evne å oversette behov til gode løsningsforslag og ha en solid forståelse for det digitale økosystemets muligheter.

Forenkling og forbedring og digitalt førstevalg er to av satsingsområdene i digitaliseringsstrategien. Du skal bidra til at vi utnytter digitale muligheter for å skape effektive arbeidsprosesser og god flyt både internt og eksternt og du vil selv lede prosjekter hvor dette er målet. Samtidig vil du ha det overordnede ansvaret for å styre en portefølje med aktiviteter og prosjekter innenfor datadeling og analyse i tett samspill med våre tekniske ressurser. Det er viktig med god oversikt over det digitale mulighetsrommet og du må evne å identifisere og drive frem de riktige initiativene.

Lillestrøm kommune arbeider tett med KS for å bidra til nasjonale fellesløsninger i kommunesektoren og har ambisjoner om å være med å påvirke både nasjonalt og regionalt.

Prosjektleder for Datadrevet kommune vil være organisert i seksjon for rådgivning direkte under direktør for Digitalisering. Der finner du kommunens fremste ressurser på tjenesteinnovasjon som jobber som strategiske rådgivere og prosjektledere tett opp mot ledelsen innenfor sine respektive tjeneste- eller stabsområder.

Kvalifikasjoner:

  • Høyere utdanning på masternivå, men lang og relevant erfaring kan kompensere for kravet om formell utdanning
  • Solid erfaring fra prosjektledelse og endringsledelse
  • Erfaring fra digitaliseringsarbeid og digitale økosystem i kommunal sektor
  • Dokumentert erfaring fra utvikling av dashboards basert på Power BI
  • Det er ønskelig med erfaring fra arbeid med digitale innbyggertjenester i offentlig sektor
  • Det er en fordel med kompetanse på tjenestedesign og prosesskartlegging, dvs. erfaring med brukersentrert metodikk
  • Det er ønskelig med god innsikt i Microsoft 365
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk 

Vi ber alle søkere om å legge ved vitnemål og attester.

Personlige egenskaper:

  • Du er proaktiv, initiativrik og selvgående
  • Du bidrar aktivt til gode gruppeprosesser
  • Du er serviceorientert og opptatt av sluttbrukere
  • Du evner å se helhet og har god kompetanse på å jobbe i team
  • Du evner å arbeide både operasjonelt og strategisk mot krevende mål
  • Du har god formidlingsevne og evner å gjøre komplekse problemstillinger forståelige
  • Lillestrøm kommunes verdier "Tillit, inkludering og nyskaping" skal prege ditt arbeid  

    Personlig egnethet vil bli vektlagt

Vi tilbyr:

  • Et spennende, utviklende og sterkt fagmiljø
  • En sentral rolle i Norges niende største kommune - en kommune med store ambisjoner
  • En stilling med varierte og utviklende arbeidsoppgaver innen prosjektarbeid
  • Fleksitidsordning og muligheter for hjemmekontor etter nærmere avtale
  • Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer 
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert yrkesskadeforsikring på fritid
  • Lønnsinnplassering etter hovedtariffavtale, stillingstittel prosjektleder