Vacancy

Innlandet fylkeskommune

Kultur, Innlandet fylkesarkiv/IKA Opplandene (KO) - Prosjektleder ordning og tilgjengeliggjøring av arkiver

Offentlig forvaltning - Fylkeskommunale etater

Er du en racer på ordning av arkiver, serviceinnstilt og liker å lede prosjekter? Om du i tillegg er faglig nysgjerrig og trives med å drive utvikling bør du lese videre. Da kan nettopp denne stillingen være noe for deg!

 

Beskrivelse

Innlandet fylkesarkiv/IKA Opplandene (KO) har en fast stilling i 100% som rådgiver/seniorrådgiver ledig med snarlig tiltredelse. 


Om seksjonen

Innlandet fylkesarkiv forvalter eldre og avsluttede arkiver, koordinerer privatarkiver og gir arkivfaglig veiledning til kommuner, bedrifter og organisasjoner. Vi jobber for at regionens samfunnsminne blir dokumentert, bevart og tilgjengelig for ettertiden.

Fylkesarkivet ble etablert i 1995 og utgjør nå landets største fylkesarkiv. Siden 2008 har vi vært vertskap for det kommunale oppgavefellesskapet IKA Opplandene som håndterer analoge og digitale arkiver fra 50 deltakerkommuner i Innlandet og Akershus. Fylkesarkivets i overkant av 30 medarbeidere utgjør et kompetansemiljø på arkiv i både tekniske, arkivfaglige og historiske deler av fagfeltet, og vi bidrar med arkivutvikling og strategiarbeid i sektoren. Ved siden av forvaltning av historisk informasjon bistår vi deltakerkommunene med kompetanseheving og å sikre god dokumentasjonsforvaltning eksempelvis gjennom arkivarkitektur, arkivplanlegging og bevaringsplaner. Fylkesarkivet har stor kontaktflate både innad og utenfor organisasjonen og deltar i mange regionale og nasjonale samarbeid ved siden av tilgjengeliggjøring og formidling direkte til innbyggerne.

I tillegg til ansvar for kommunale og fylkeskommunale arkiver, har vi en koordinerende rolle for privatarkivarbeidet i Innlandet.

Fylkesarkivet har store og små ordningsoppdrag av kommunale og fylkeskommunale arkiver, både analoge og digitale, og vi ser nå etter en person som kan lede disse prosjektene, forvalte avtalene, samt å ivareta rollen som systemforvalter av arkivsystemet ASTA. Det kan også være noe arbeid med privatarkiver. Personen som ansettes kan på sikt få en rolle som teamleder. 

Vi ser etter deg som

har solid erfaring med ordning og registrering av arkiver, som er vant til å jobbe i prosjekter med stramme tidsfrister og kvalitetskrav på leveransene, som ønsker ansvar og gjerne tar en lederrolle og initiativ til utvikling. Du er imøtekommende, har gode kommunikasjonsevner og trives med å jobbe i team.

Arbeidsoppgaver

  • Prosjektleder for ulike ordningsprosjekter.
  • Operativt ansvar for inngåelse og oppfølging av oppdragsavtaler
  • Systemforvaltning, inkludert tilgangsstyring, av arkivsystemet ASTA
  • Kvalitetssikring av kataloger og publisering på Arkivportalen
  • Gi intern og ekstern opplæring
  • Saksbehandling
  • Utvikling av fagfeltet og se på hvordan teknologi og nytenkning kan utnyttes og understøtte arbeidet, deriblant økt fokus på data, metadata og datakvalitet
  • Foreta bevaringsvurderinger, arkivavgrensing og kassasjon
  • Utarbeide arkivbeskrivelser og malverk for dette
  • Utvikle metodikk og rutiner
  • Flytting av arkiver
  • Saksbehandling
  • Utvikling av hvordan teknologi og nytenkning kan utnyttes og understøtte arbeidet med å digitalisere tjenestetilbudet, deriblant økt fokus på data, metadata og datakvalitet

    Deltakelse i seksjonens øvrige aktiviteter og forefallende arbeid

Kvalifikasjonskrav

  • Solid erfaring fra ordningsarbeid, fortrinnsvis i offentlige arkiver
  • God kjennskap til kommunal og fylkeskommunale arkiver, oppgaver og administrasjonshistorie
  • Kjennskap til prosjektveiviseren og smidig metodikk
  • Utdanning på masternivå i relevant fagfelt som arkiv, kulturhistorie, historie eller samfunnsfag
  • Kjennskap til relevant lov- og avtaleverk
  • God digital kompetanse
  • Førerkort klasse B 

           Bachelor kombinert med solid praksis kan i visse tilfeller veie opp for utdanningskrav 

Ønskede kvalifikasjoner

  • Erfaring med prosjektledelse
  • Solid erfaring med arkivsystemet ASTA
  • Kjennskap til digitalt skapte arkiver
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne i begge målformer
  • Erfaring fra arbeid i en arkivinstitusjon
  • Erfaring med offentlig saksbehandling
  • Kjennskap til RIC (RecordsInContext) og eventuelt andre standarder
  • Kjennskap til statens standardavtaler
  • God fysisk form


Ønskede egenskaper

  • Initiativtaker og pådriver med stor gjennomføringsevne
  • Analytisk og planmessig
  • Relasjonsbygger med god forretningsforståelse
  • Er fleksibel og løsningsorientert, og kan prioritere oppgaver 
  • Har høy faglig integritet og tar initiativ til egen utvikling

           Personlig egnethet vil bli vektlagt


Om stillingen

  • 100 % fast stilling som seniorrådgiver/rådgiver
  • Seksjonen har arbeidssted Fakkelgården på Lillehammer, men vi kan tilby ulike former for fleksibilitet for deg med den rette kompetansen
  • Det forventes at den aktuelle kandidaten kan dra på veiledning/befaring til våre deltakerkommuner, samt holde kurs og foredrag
  • Den som tilsettes i stillingen vil bli innplassert i stillingskode avhengig av utdanning og erfaring jf. lov og avtaleverk


Vi tilbyr

  • Muligheter til å utvikle egen stilling og arbeidsfelt
  • Spennende, utfordrende og utviklende oppgaver i landets største fylkesarkiv
  • Et faglig godt arbeidsmiljø med dyktige kunnskapsmedarbeidere 
  • Faglig oppdatering og personlig utvikling gjennom deltagelse på kurs og konferanser 
  • Lønn- og arbeidsvilkår i henhold til avtaleverk 
  • God pensjonsordning, velferdsordninger og fleksibel arbeidstid 

 

Søknad

Innlandet fylkeskommune ønsker at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og oppfordrer derfor alle som er kvalifisert i henhold til utlysningsteksten til å søke hos oss. Vi tilpasser arbeidsplassen om du har behov for det. Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi ber aldri om Bank-ID informasjon i søknadsprosessen. 

Det kreves politiattest - ikke eldre enn tre måneder - for alle stillinger i tannhelsetjenesten, folkehøgskolene og videregående skoler.

Vi gjør oppmerksom på at alle søkere kommer på offentlig søkerliste, jf. offentleglova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis og du må begrunne hvorfor du skal unntas offentlighet i tekstfeltet til søknaden.   

Fylkeskommunen er en virksomhet i utvikling og endring. Arbeidsoppgaver, ansvarsområder og organisering vil derfor kunne utvikle og endre seg i takt med organisasjonens behov.         

Det tas forbehold om at overtallige i fylkeskommunen kan ha fortrinnsrett til stillingen.

Innlandet fylkeskommune benytter elektronisk søknadsskjema.

Vi ser fram til å motta søknaden din.