Ledigt jobb

Haugesund kommune

Kontaktperson - samvær  kontaktperson avdeling omsorg

Offentlig forvaltning

Barnevernstjenestens hovedformål er å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid.  
Tjenesten er organisert i 4 avdelinger: to avdelinger for melding, undersøkelse og tiltak (MUT 1 og 2), en avdeling for barn og unge i omsorgstiltak (omsorg) og avdeling for familieveiledning. Barnevernstjenesten har 50 ansatte, og har gode og funksjonelle lokaler i Haugesund sentrum. 

Vi kan tilby meningsfulle og utfordrende arbeidsoppgaver i et arbeidsmiljø som gir rom for initiativ og kreativitet,  og hvor målet er å gi best mulig tjenester til barn, unge og deres familier. Vår fagutviklingsplan sikrer faglig oppdatering og utvikling for alle ansatte.  Vi tilbyr strukturert opplæring og vedlikeholdsveiledning i forhold til barnevernets kjernekunnskap. Våre ansatte får tilbud om å delta i den nasjonale satsingen på barnevernsfaglige videreutdanninger.

Kontaktperson samvær er en funksjon vi nå har prøvd ut for en periode og som vi nå ønsker å gjøre til en fast funksjon. Kontaktperson samvær skal ha ansvar for tilrettelegging og gjennomføring av samvær mellom barn og foreldre når barnet bor i fosterhjem eller på institusjon. 

Du får ansvar for å bidra i planlegging og forberedelse av samvær sammen med foreldre, barnet, fosterforeldre og kontaktperson, slik at tiden barnet og foreldrene tilbringer sammen skal være best mulig for dem. 

Av og til innebærer dette å være til stede under hele samværet, andre ganger under oppstart og avslutning. Av og til kan foreldre også ha behov for veiledning underveis eller i forkant/etterkant, og barnet kan også ha behov for at det er andre til stede under samværet som passer på om noe skulle bli vanskelig. 

Stillingen vil også innebære noe saksbehandling etter lov om barnevern. Arbeid på ettermiddag/helg må påberegnes.

Vikariat kontaktperson omsorg: Det blir også ledig vikariat som kontaktperson i avdeling omsorg: denne stillingen innebærer saksbehandling og oppfølging av barn, foreldre og fosterforeldre.

Kvalifikasjoner:

  • Utdannelse som barnevernspedagog, sosionom eller vernepleier. Andre høgskoleutdanninger som pedagog/spesialpedagog kan vurderes
  • Erfaring med og kunnskap om observasjon av samspill mellom barn og foreldre
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
  • Norsk er arbeidsspråket i Haugesund kommune. Du snakker, leser og skriver så godt norsk at du både kan samarbeide med andre og utføre arbeidsoppgavene dine selvstendig.
  • Førerkort klasse B

Personlige egenskaper:

Som kontaktperson samvær ønsker vi at du er :

  • I stand til å etablere gode samarbeidsrelasjoner med mennesker i ulik alder og livssituasjoner
  • Initiativrik og motivert for faglig og personlig utvikling
  • Interessert i å sette deg inn i og reflektere rundt sammensatte problemstillinger
  • Istand til å formidle informasjon og faglige vurderinger på en tydelig måte både muntlig og skriftlig
  • Motivert til å arbeide selvstendig, systematisk, under press og etter gitte frister
  • Fleksibel og løsningsorientert


Vi tilbyr:

  • Et positivt og allsidig arbeidsmiljø, med bred sammensetning på erfaring, kompetanse, alder og kjønn
  • Faglig oppdatering og strukturert veiledning
  • Et fagmiljø som satser på kvalitet og utvikling
  • Rom for kreativitet og eget initiativ
  • Et arbeidsmiljø som du selv kan bidra til å gi kvalitet og meningsfullt innhold
  • Tjenestebiler
  • Fleksibel arbeidstidsordning 
  • Kreativ miljøgruppe som sørger for sosialt fellesskap og ulike trivselstiltak