• Företag
    Skiptvet kommune
  • Ansökningstiden
    23.11.2025
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Anställningsform
    Permanent
  • Bransch
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utbildningskrav
    Påkrevet
  • Arbetserfsrenhet
    Ønskelig
  • Adress
    1816, SKIPTVET
    SKIPTVET
    Norge
  • Antal befattningar
    1
  • Karriere-kod
    6452899
  • Se här för andra jobb från Skiptvet kommune
Ledigt jobb

Skiptvet kommune

Barnevernleder

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Vil du lede en liten, handlekraftig barnevernstjeneste – og løfte kvaliteten sammen med et engasjert fagmiljø? 

Skiptvet kommune søker en strategisk og trygg barnevernleder som vil videreutvikle tjenesten faglig og organisatorisk, og sikre god praksis i møte med barn, unge og familier. 

Om Skiptvet kommune og barneverntjenesten 
Skiptvet kommune ligger sentralt i ØstfoldVi er en liten og oversiktlig kommune med om lag 3 900 innbyggere. Vi har korte beslutningsveier og et godt tverrfaglig samarbeid. 
Barnevernstjenesten er organisert etter generalistmodellen, der saksbehandlere følger hele saksforløpet fra mottak og undersøkelser til tiltak og fosterhjemsoppfølging. Vi er et nært og inkluderende fagmiljø som samarbeider tett internt og med øvrige tjenester. 

Om stillingen 
Som barnevernleder har du helhetlig ansvar for tjenestens fag, kvalitet, økonomi og personale. Du er ansvarlig leder etter barnevernsloven og har delegert beslutningsmyndighet, samt ansvar for internkontroll, HMS og god saksbehandlingskvalitet. Du leder et kompetent miljø med korte linjer til kommunedirektøren og tett samarbeid med øvrige ledere. 

Dersom stillingen besettes ved internt opprykk, vil kvalifiserte søkere som ønsker det bli vurdert for fast stilling som saksbehandler/barnevernkonsulent i tjenesten. 

Arbeidsoppgaver 

  • Overordnet ansvar for fag, økonomi, personal og HMS i barnevernstjenesten 
  • Lede og utvikle tjenesten i tråd med barnevernsloven, forvaltningsloven og nasjonale føringer 
  • Sikre rutiner, internkontroll og kvalitet – spesielt i komplekse saker 
  • Veiledning, kompetansebygging og oppfølging av medarbeidere; rekruttering og introduksjon 
  • Tjenesteutvikling og implementering av faglige metoder, bl.a. gjennom SmartBarnevern 
  • Tett tverrfaglig samarbeid internt og eksternt 
  • Kommunens partsrepresentant i barneverns- og helsenemnda og ved behov i rettsprosesser 
  • Saksbehandlings- og beslutningsmyndighet etter delegasjon 

Kvalifikasjoner 

  • Bachelor i barnevern/sosialt arbeid eller annen relevant helse- og sosialfaglig utdanning 
  • Solid førstelinjeerfaring fra kommunal barnevernstjeneste 
  • God kunnskap om barnevernsloven, forvaltningsloven og rettsprosesser 
  • Dokumentert ledererfaring (linje/prosjekt) eller tydelige forutsetninger for å lede 
  • Gode skriftlige og muntlige ferdigheter 
  • Førerkort klasse B og disponere egen bil 
  • Gyldig politiattest må fremlegges ved tiltredelse 

Personlige egenskaper 
Vi ser etter en leder som er tydelig, trygg og tilstedeværende, med høy relasjons- og samhandlingskompetanse. Du er strategisk og utviklingsorientert, men også operativ når det trengs. Du er strukturert, beslutningsdyktig og faglig forankret, tåler tempo og skaper trygghet i krevende prosesser. Personlig egnethet vektlegges. 

Vi tilbyr 

  • En meningsfull lederrolle i en kommune som tar barnevern på alvor 
  • Korte beslutningsveier og stor mulighet til å påvirke utviklingen av tjenesten 
  • Et nært og inkluderende fagmiljø med høy kompetanse 
  • Faglig utvikling gjennom SmartBarnevern-samarbeidet 
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger (KLP) 
  • Lønn etter avtale 
 

  • Företag
    Skiptvet kommune
  • Ansökningstiden
    23.11.2025
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Anställningsform
    Permanent
  • Bransch
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utbildningskrav
    Påkrevet
  • Arbetserfsrenhet
    Ønskelig
  • Adress
    1816, SKIPTVET
    SKIPTVET
    Norge
  • Antal befattningar
    1
  • Karriere-kod
    6452899
  • Se här för andra jobb från Skiptvet kommune