• Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    05.05.2024
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1338, SANDVIKA
    BÆRUM
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    5695980
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
Ledig stilling

Bærum kommune

Avdelingsleder barnevern

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Barneverntjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barneverntjenester med cirka 160 ansatte og i underkant av 200 fosterhjem, besøkshjem, støttekontakter og tilsynsførere. Barneverntjenesten består av seks fagavdelinger og en forvaltningsavdeling. Avdeling barn har ansvaret for oppfølging av barn i alderen 0-12 år og deres familier som har vedtak om tiltak fra barneverntjenesten. Avdelingen består av tre team med til sammen 17 barnevernkonsulenter, som ledes av hver sin fagleder.

Barneverntjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernområdet, gjennomfører barnevernreformen gjennom blant annet barnevernfaglig tiltaksavdeling, drifter spesialiserte hjelpetiltak som RFT, MST-CAN, ABC og PMTO, har egne veilederteam for fosterhjem og for foreldre etter omsorgsovertakelse, og er vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barneverntjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling og implementering av barnevernfaglige tiltak etter barnevernsloven. Barneverntjenesten i Bærum har de siste årene utviklet en forebyggende tjenesteprofil, med parallell nedgang i behovet for mer inngripende barneverntiltak/plasseringer.

Barneverntjenesten holder til i nye lokaler i Kommunegården i Sandvika, med gode kollektivforbindelser og kort reisevei både til Oslo og Asker/Drammen.

Det er ønskelig med rask tiltredelse.

Kvalifikasjoner:

  • Relevant utdanning fra universitet eller høgskole. Aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernspedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant barnevernfaglig videreutdanning kan unntaksvis vurderes
  • Erfaring fra barnevernfaglig veileder/ledererfaring i kommunal barneverntjeneste kreves
  • Master eller tilsvarende er en fordel
  • Oppdatert erfaring og kompetanse i barnevernfaglig arbeid og forvaltning kreves. Barnevernfaglig kompetanse knyttet til barn i alderen 0-12 år, vil vektlegges
  • Må kunne vise til dokumenterte resultater fra kvalitetsutviklingsarbeid og kjennskap til bruk av styringsdialog som verktøy
  • Må kunne beherske refleksjon rundt rolleforståelse og ledelse
  • God kjennskap til roller, ansvar og instanser på oppvekstfeltet generelt og for barnevern spesielt
  • Flytende norsk muntlig og skriftlig. Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig

Personlige egenskaper:

  • Inneha god rolleforståelse og samarbeidsevner 
  • Evne til å se helhet og sammenhenger i oppvekstfeltet
  • Initiativrik, stor gjennomføringsevne og god til å implementere beslutninger knyttet til faglige retningsvalg 
  • Interesse for mestringsorientert og tillitsbasert ledelse, og ivaretakelse av medarbeidere i en tidvis krevende arbeidshverdag
  • Evne til å inspirere og engasjere, og samtidig være tydelig og med gjennomføringsevne
  • Evne til å vurdere, prioritere og beslutte i komplekse situasjoner
  • Evne til, og erfaring fra, å arbeide strukturert og planmessig
  • Trives med ulike og varierende dager, oppgaver og arbeidstempo, samt inneha stor arbeidskapasitet

Personlig egnethet vil tillegges stor vekt

Vi tilbyr:

  • Arbeid i en av Norges største barneverntjenester som:
    • aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen
    • tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernfaget, og som arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling
    • er utviklingsorientert og endringsrettet, og jobber systematisk med kultur og arbeidsmiljø
  • Opplæring i Barnesamtalen DCM og mulighet for kurs i nettverksmøteledelse
  • Offentlig tjenestepensjon
  • Mulighet for kompetanseutviklingsstipend
  • Påvirkningsmuligheter i en klimaklok kommune som jobber for et bærekraftig samfunn

Annet

  • Gyldig politiattest iht. § 12-11 i Barnevernloven må fremlegges før tiltredelse
  • Bærum kommune legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke
  • Vi har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med flerkulturell bakgrunn
  • Bærum kommune er en IA (inkluderende arbeidsliv)-virksomhet
  • Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju
 

  • Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    05.05.2024
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1338, SANDVIKA
    BÆRUM
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    5695980
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune