Vacancy

Lillestrøm Kommune

Assisterende kommunalsjef skole

Offentlig forvaltning

Har du lyst på en utfordrende og spennende skoleeierstilling hvor du får arbeide sammen med dedikerte rektorer, solide fagmiljø og en ambisiøs administrativ og politisk kommuneledelse?

Lillestrøm kommune har høye mål for skolen og for barn og unges oppvekst. Kommunalområdet skole ivaretar rundt 11000 barn og unge og 600 voksne elever i 29 grunnskoler, kulturskole og voksenopplæring.

Alle skoler i Lillestrøm har mål om å arbeide godt med pedagogisk ledelse, læringsmiljø, elevresultater og oppfølging, undervisningspraksis og skole-hjem-samarbeid. Alle skoler skal særlig prioritere å arbeide med å utvikle godt læringsmiljø for alle elever og øke kvaliteten på språk- og leseopplæringen. I tillegg forventes det at skolene deltar aktivt i forpliktende tverrfaglig samarbeid. Kommunale budsjetter er stramme og det er nødvendig å med full kontroll på økonomistyring. Vi arbeider med å ta i bruk nye samarbeidsformer, ny teknologi og nye måter å fordele oppgaver på for å møte utfordringene. 

Kommunalsjef skole har det formelle ansvaret for skoleområdet. Som assisterende kommunalsjef arbeider du tett sammen med kommunalsjefen for å bidra til at skolene oppnår sine målsettinger. Du har det daglige oppfølgingsansvaret for om lag halvparten av våre 31 rektorer. Dette innebærer bl.a. gjennomføring av lederdialog og medarbeidersamtaler og ansvar for løpende styring, støtte og resultatoppfølging. I tillegg vil du få selvstendig, strategisk ansvar for viktige drifts- og utviklingsområder på hele skoleområdet. Du vil delta i ledermøter på tjenesteområdet oppvekst og vil derfor få bidra i det strategiske arbeidet til oppvekstområdet som helhet. Sektoren er i stadig utvikling og ansvar og oppgaver vil endre og utvikle seg over tid.

Du vil arbeide tett med pedagogisk-psykologisk avdeling og fagstab oppvekst samt med fagpersoner i sentrale stabsfunksjoner.

Kvalifikasjoner:

  • Mastergrad i skole- og utdanningsledelse
    • kandidater som ikke har slik mastergrad, men som har utdanning på masternivå og lang relevant erfaring kan bli vurdert
  • Solid erfaring som rektor
  • God rolleforståelse i en politisk styrt organisasjon og forståelse for kommunale prosesser
  • Erfaring fra strategisk arbeid og omstillings- og utviklingsarbeid
  • God økonomiforståelse og erfaring med økonomistyring
  • God innsikt i relevant lov- og avtaleverk knyttet til personalledelse

Personlige egenskaper:

Du har høy integritet og er tillitsskapende, tydelig og relasjonell. Du arbeider strategisk, selvstendig og systematisk og kan også finne løsninger raskt. Du vil ha behov for å samarbeide godt med ulike personer og kombinere sterk egen faglighet med respekt for andres fagfelt. Du må trives med høyt tempo og stort arbeidspress. Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi tilbyr:

  • Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring som gjelder på fritid
  • Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer 
  • Fleksibel arbeidstid 
  • Hjemmekontor inntil to dager pr uke kan avtales
  • Lønnsinnplassering i henhold til hovedtariffavtale

 

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.  

Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge. 

Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet