• Företag
    Skatteetaten
  • Ansökningstiden
    11.01.2026
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Anställningsform
    Permanent
  • Bransch
    Direktorater og tilsynsorgan
  • Utbildningskrav
    Påkrevet
  • Arbetserfsrenhet
    Ønskelig
  • Adress
    5015, BERGEN
    BERGEN
  • Antal befattningar
    1
  • Karriere-kod
    6485722
  • Se här för andra jobb från Skatteetaten
Ledigt jobb

Skatteetaten

Vil du være med å forme fremtidens datadrevne Skatteetat? 

Direktorater og tilsynsorgan

Vi søker en kompetent dataforvalter som ønsker å sikre at etaten forvalter og utnytter data på en trygg, effektiv og verdiskapende måte, samtidig som man bidrar til videreutvikling av dataforvaltning og datadrevet utvikling.

Som dataforvalter vil du inneha en nøkkelrolle i koordinering og ledelse av arbeidet med data og dataprodukter i produktteam. Stillingen omfatter konkrete forvaltningsoppgaver for å ivareta kvalitet, sikkerhet og etterlevelse, samt arbeid med å videreutvikle dataforvaltning i organisasjonen. 

Du blir en del av analysegruppen i divisjon person, bestående av rundt 30 fagpersoner innen analyse, data og innsikt, og inngår i etatens bredere data- og analysemiljø.

Kvalifikasjoner:

Du må ha minimum bachelorgrad innen informasjonsteknologi, økonomi og administrasjon, eller annen relevant utdanning. Særlig relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning. Internasjonale grader må være godkjent av NOKUT/HK-direktoratet.

I tillegg må du ha

  • minimum tre års arbeidserfaring innen prosessledelse, gjerne innen data eller lignende forvaltningsroller
  • faglig kunnskap om data og praktisk bruk
  • kunnskap om styring og forvaltning av data
  • meget god formidlingsevne på norsk, både muntlig og skriftlig


Det er ikke et krav, men en fordel om du har

  • erfaring fra tverrfaglig samarbeid i store virksomheter
  • erfaring med MS Azure, DataBricks og PowerBI
  • kjennskap til brukerinnsikt og utvikling av digitale løsninger
  • forståelse for analyse, kunstig intelligens og datadrevet innsikt
  • kunnskap om arkitektur, systemer og smidige metoder

Personlige egenskaper:

For å lykkes og trives i rollen trenger du å

  • bygge gode relasjoner, samarbeide effektivt, dele kunnskap og hente inn støtte når det trengs
  • ta initiativ, gripe fatt i utfordringer og nye behov, og ta ansvar for oppgaver som utvikler både deg og arbeidet
  • planlegge og koordinere godt, finne riktige tidspunkter for oppgaver og tilpasse deg andre berørte parter
  • løse problemer med helhetlig blikk, forstå hvem endringer påvirker, og håndtere både overordnede og detaljerte utfordringer
  • bruke forretningsforståelse aktivt, sette deg inn i Skatteetatens virksomhet og strategier, og bruke denne innsikten til å skape verdi

Vi tilbyr:

Høres det givende ut å jobbe med Skatteetatens viktige samfunnsoppdrag? Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. 

Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene i tilknytning til arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. 

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.

Du blir ansatt som seniorrådgiver, med en årslønn mellom kr 700 000 og kr 950 000, avhengig av kvalifikasjonene dine. For spesielt kvalifiserte søkere kan noe høyere lønn vurderes. De første seks månedene regnes som prøvetid. 


Verdt å merke seg før du søker

Vi bruker ikke søknadsbrev: Når du søker på denne stillingen trenger du ikke skrive et søknadsbrev, men levere en beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort tidligere som gjør deg kvalifisert til jobben. Ta med hvilke oppgaver og fagområder du har hatt ansvar for, og hvilke resultater du har oppnådd. Vi setter pris på om du legger ved vitnemål/karakterutskrifter og relevante attester.

Omvendt referansesjekk: For å sikre at du føler deg trygg i valget om å jobbe hos oss, tilbyr vi en omvendt referansesjekk. Dersom du er aktuell for stillingen vil du få tilbud om å kontakte noen av våre medarbeidere, slik at du kan stille de spørsmålene du måtte ønske, for finne ut om vi er en god match.

Mangfold og likestilling: Vi er på jobb for alle, og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.

Offentlig søkerliste: Vær oppmerksom på at navnet ditt vil vises på en offentlig søkerliste når du søker jobb hos oss. Du kan be om å bli unntatt fra denne listen ved å gi en begrunnelse, og vi vil vurdere din forespørsel nærmere.

Bakgrunnssjekk: Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring.

 

  • Företag
    Skatteetaten
  • Ansökningstiden
    11.01.2026
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Anställningsform
    Permanent
  • Bransch
    Direktorater og tilsynsorgan
  • Utbildningskrav
    Påkrevet
  • Arbetserfsrenhet
    Ønskelig
  • Adress
    5015, BERGEN
    BERGEN
  • Antal befattningar
    1
  • Karriere-kod
    6485722
  • Se här för andra jobb från Skatteetaten