• Bedrift
    Kristiansund kommune
  • Søknadsfrist
    02.04.2024
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    6509, KRISTIANSUND N
    KRISTIANSUND
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    5625519
  • Se her for andre jobber fra Kristiansund kommune
  • Oppdatert 22.03.2024
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Kristiansund kommune

Veileder

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Vi har ledig følgende 100 % stillinger som veileder ved enhet NAV:

  • 1x fast stilling ved Internforvaltning

  • 1x midlertidig stilling ved Internforvaltning
  • 2x faste stillinger ved Flyktningtjenesten
  • 1x svangerskapsvikarat ved Flyktningtjenesten
  • 1x fast stilling ved Ungdomsteam

Vennligst presiser i søknaden din hvilke(n) stilling(er) du er interessert i.

Grunnet flere år med høy bosetting av flyktninger og derav flere oppgaver til NAV, samt innføring av ungdomsgaranti, så trenger vi nå flere gode medarbeidere. Vi ser etter deg som har et faglig engasjement for NAV sitt samfunnsoppdrag, med pågangsmot og interesse for brukergruppen.

Om enheten

NAV Kristiansund er en spennende arbeidsplass med høyt kvalifiserte og motiverte medarbeidere som arbeider helhetlig på tvers av kommunale og statlige oppgaver. Vi er et kontor med godt over 80 ansatte organisert i 4 avdelinger, med ulike team som utfyller hverandre. Vi skal samhandle med et mangfold av arbeidsgivere, samarbeidsparter og brukere som trenger ulike tjenester, veiledning og oppfølging. Gjennom vår innsats skal flere av kommunens innbyggere få mulighet til å være i arbeid, delta i samfunnet og være sikret inntekt uavhengig av om de er flyktninger, har ulike helseproblem, ungdom eller voksne som har lite formell kompetanse eller arbeidserfaringer.

Arbeidsområder

Arbeidsoppgaver for de to stillingene ved Internforvaltning er:

  • saksbehandling etter lov om sosiale tjenester i NAV
  • bidra i oppfølgingssamtaler med veiledere i andre team og ha samarbeid knyttet til brukere
  • bistå brukere og veiledere gjennom råd og veiledning for å forebygge eller løse sosiale utfordringer, herunder økonomisk råd og veiledning, informasjon om andre kommunale eller statlige tjenestetilbud m.m.
  • bidra med faglig råd og veiledning på kontoret, samt bistå under opplæring innenfor lov om sosiale tjenester
  • rapportering og registrering i NAV sine fagsystem
  • holde seg oppdatert på endring i fagområdene
  • tett samarbeid med andre avdelinger og team i NAV, samt med andre samarbeidsparter, statsforvalteren o.l.

Arbeidsoppgaver for stillingene ved Flyktningtjenesten og Ungdomsteam er:

  • vurdering og saksbehandling etter Lov om sosiale tjenester, Lov om folketrygd, NAV-loven, forskrift om arbeidsmarkedstiltak med flere
  • bistå til å skaffe egnede praksisplasser eller overgang til ordinært arbeid for de som trenger det
  • tett samarbeid med øvrige NAV og ulike tiltaksarrangører, arbeidsgivere og skole (for eksempel Voksenopplæring og videregående skoler)
  • deltakelse i ulike samarbeidsfora (eks. barnevern, karriereveileder o.a.)
  • gjennomføre og/eller delta i ulike gruppe-/kursaktiviteter for flyktninger eller ungdom som fører til kompetanseheving og kvalifisering på vei mot arbeid eller utdanning
  • råd og veiledning innenfor NAV-kontorets virkeområde
  • benytte NAV sine ulike dataverktøy og fagsystemer både til møtearena, dokumentasjon av oppfølging, behovsvurderinger, saksbehandling og arkiv
  • særlig for stillingene ved Flyktningtjenesten: vurdering og saksbehandling etter Introduksjonslov og Integreringsloven. Veilede flyktninger for å sette korte og langsiktige mål for utdanning og arbeid i Norge som vil danne grunnlag for flyktningens integreringsplan.

Arbeidsoppgavene kan endres etter behov innenfor NAV-kontorets arbeidsoppgaver.

Kvalifikasjonskrav
  • minimum 3-årig høyere utdannelse, fortrinnsvis innen sosialfag eller arbeids- og velferdsfag. For søkere med lang og relevant erfaring fra NAV-kontor kan utdanningskravet fravikes noe.
  • gode formidlingsevner i norsk skriftlig og muntlig
  • erfaring med å jobbe med endring og motivasjon for personer med ulike helsemessige og sosiale utfordringer
  • gode digitale ferdigheter
Ønskelige kvalifikasjoner 
  • relevant veiledningskompetanse
  • god kjennskap til arbeidsmarkedet i Kristiansund og omegn, eller erfaring med rekruttering eller lignende
  • erfaring i å veilede grupper av personer, holde kurs eller lignende
  • erfaring med å jobbe med målgruppa
  • kjennskap til aktuelle lover og fagsystem (Velferd, Modia, Arena, Unique med flere)
  • god kjennskap til NAV sitt samfunnsoppdrag
  • sertifisert ICDP (minoritetsversjon)
  • førerkort klasse B
Personlige egenskaper 
  • stor arbeidskapasitet og evne til å klare en hektisk hverdag på jobben
  • fleksibel og omstillingsdyktig
  • evne til å være en teamspiller som også klarer å ta selvstendige grep og vurderinger
  • evner å jobbe effektivt, systematisk og helhetlig
  • gode evner til å bygge nettverk, drive med relasjonsbygging og være dyktig i motivasjonsarbeid
  • genuin interesse for mennesker og ønske om å utgjøre en forskjell

Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Spesielle forhold i stillingen

For stillingene knyttet til Flyktningtjenesten må det påregnes at det kan bli noe arbeid på kveld og en sjelden gang på helg. Dette er i forbindelse med mottak av flyktninger som ankommer utenom ordinær arbeidstid.

Vi tilbyr
  • et spennende arbeids- og fagmiljø
  • meningsfylte oppgaver innen et viktig samfunnsområde
  • fleksibel arbeidstid
  • dekning av flytteutgifter etter gjeldende reglement
  • gode pensjonsordninger. Se mer om pensjonsordningen som gjelder for deg her: KLP
Øvrige vilkår

Tror du at du kan ha fortrinnsrett til stillingen? Se mer om fortrinnsrett her.

Ansettelse skjer etter kommunalt avtaleverk og på de vilkår som framgår av lover, reglement og tariffavtaler. Kommunen har gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring på fritiden. Det tas forbehold om endring av tjenestested, ansvars- og arbeidsområde samt eventuelle tilpasninger i stillingens innhold etter kommunens skiftende behov.

Søknad

Søknad sendes elektronisk via vårt rekrutteringssystem. Søkere som blir innkalt til intervju må ta med attesterte kopier av vitnemål og attester.

Kristiansund kommune ønsker mangfold, og vi oppfordrer kandidater som oppfyller kvalifikasjonskravene til å søke stilling hos oss, uavhengig av alder, kjønn, funksjonshemming eller nasjonal/ etnisk bakgrunn.

Kommunen praktiserer meroffentlighet ved tilsettinger. Det innebærer at søkere må begrunne særskilt hvis en søknad ønskes unntatt offentlighet. Begrunnelsen vil bli vurdert i forhold til reglene i Offentlighetsloven, og søkeren vil bli kontaktet. Hvis det etter kommunens vurdering ikke foreligger en særskilt grunn, vil søker komme med på offentlig søkerliste.

Til din informasjon vil søkere til stillinger aldri bli bedt om å oppgi BankID i forbindelse med søknadsprosessen. Med andre ord må du aldri gi fra deg BankID informasjon i forbindelse med jobbsøking.

 

  • Bedrift
    Kristiansund kommune
  • Søknadsfrist
    02.04.2024
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    6509, KRISTIANSUND N
    KRISTIANSUND
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    5625519
  • Se her for andre jobber fra Kristiansund kommune
  • Oppdatert 22.03.2024