Ledig stilling

Østre Toten kommune

Tjenesteområdeleder byggesak og landbruk, 100 % fast

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Arbeidssted: 

Stillingen er en del av kommunalområdet Samfunn og strategi. Du blir en del av ledergruppen til kommunalsjef, sammen med ledere for brann og redning, bygg og eiendom, vann, avløp og renovasjon, kultur, og strategi og utvikling. 

Fakta om stillingen: 

Arbeidsoppgaver og ansvarsområde for tjenesteområdeleder vil være på et overordnet nivå i kommunen. Tjenesteområdeleder vil ha det overordnede ansvaret for fag, personell, økonomi, budsjett, men også operativt ansvar for daglig drift.

Som leder for byggesak og landbruk i Østre Toten kommune vil du ha ansvar for daglig oppfølging og utvikling av tjenesteområdet. Til stillingen ligger det et ansvar for å administrere og følge opp eiendomsskatt i kommunen. Vi søker en leder som etterstreber å bygge en samlet kultur med vekt på faglig tyngde, samarbeid og godt arbeidsmiljø. Du blir en sentral sparringspartner for dine medarbeidere og kommunen for øvrig innen ditt fagområde. Du vil ha ansvar for at du selv og dine ansatte til enhver tid er faglig oppdatert. Gjennom ditt lederskap sikrer du etterlevelse og at leveranser som er i tråd med lovverk, kommunens planer og tidsfrister som gjelder i saksbehandlingen.

Fagområdene du skal lede er byggesaksbehandling, oppmåling, matrikkel, landbruk og eiendomsskatt. Kommunen er i en spennende prosess knyttet til et interkommunalt samarbeid innen landbruk. Dette kan påvirke lederspennet og faglig ansvarsområde.

De ansatte ønsker seg en leder som har helhetlig oversikt, ser muligheter for effektivisering og forstår hvordan en kommune fungerer. Lederen må være faglig trygg, like digitale løsninger, være løsningsorientert, stå i front når det trengs og samtidig være en del av laget. Videre ønsker de seg en leder som skal motivere, bygge tillit, være åpen for dialog og ha respekt for mennesker og utvikling.

Arbeidsoppgaver:

  • Ta aktivt del i å utvikle kommunen som helhet
  • Utvikle tjenesteområdet i tråd med kommunens behov
  • Bidra inn i utviklingen av overgripende planer og strategier, og ta strategiske beslutninger med 5-10 års horisont i samarbeid med ledergruppen på nivå 1
  • Ta eierskap til politiske prioriteringer for kommunen og for området spesielt – ferdigstille saker til politisk behandling
  • Virksomhetsstyring og budsjett for området
  • Ansvar for områdets resultater og kollektivt ansvarlig for kommunens resultater
  • Administrere og følge opp eiendomsskatt i kommunen
  • Sikre effektiv saksbehandling og høy kvalitet i tjenestene
  • Samarbeide og kommunisere med andre områder, politiske ledere, innbyggere og eksterne aktører, herunder fremme saker til politisk behandling
  • Bidra til utvikling og implementering av tjenesten, strategier og planer innen byggesak og landbruk – herunder digitale løsninger
  • Veilede og støtte medarbeidere i deres faglige utvikling
  • Endring i ansvar og arbeidsoppgaver må påregnes

Kvalifikasjoner:

Må-krav:

  • Høyere utdanning, fortrinnsvis juridisk, men annen samfunnsvitenskapelig bakgrunn kan være aktuelt. Det er en forutsetning at du har god forståelse for gjeldende lovverk, særlig plan- og bygningsloven og eigedomsskattelova.

Ønskelige krav:

  • Det er en fordel med ledererfaring, men ikke et krav dersom du har de rette lederegenskapene.
  • Det er en fordel med erfaring fra offentlig sektor, eller kjennskap til offentlig forvaltning.

Kvalifiserte personer oppfordres til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsnedsettelse eller kulturell bakgrunn.

Personlige egenskaper:

  • Du identifiserer deg med vårt verdigrunnlag: Stolthet – Mot – Handlekraft - Samarbeid.
  • Praktiserer mestrings- og relasjonsorientert ledelse som motiverer, inkluderer, respekterer og viser tillit.
  • God relasjonskompetanse og er en samlende og utviklingsorientert leder, som evner å bygge et godt lag.
  • Du er god til å kommunisere, formidle og samhandle.
  • Tydelig og evner å sette retning.
  • Opptrer fleksibelt og endringsorientert.
  • Pådriver for innovasjon og endring.
  • Er resultat- og løsningsorientert gjennom systematisk arbeid og gode prosesser, og kan vise til resultater.
  • Har interesse for å tenke teknologi og innovasjon inn i en moderne framtid og arbeidsliv i endring.
  • Er en leder som er opptatt av lokalt partssamarbeid og samhandling med tillitsvalgte.

Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi tilbyr:

Som ansatt i Østre Toten kommune vil du omfattes av en god pensjons- og forsikringsordning. Vi har meningsfulle arbeidsoppgaver og et inkluderende arbeidsmiljø. Arbeidstakere tilsettes i Østre Toten kommune på de vilkår som til enhver tid fremgår av gjeldende reglement, lov- og avtaleverk. Det trekkes 2% av bruttolønn til pensjon.

Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.