Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Statistisk sentralbyrå - SSB

Seksjonssjef for helse,- omsorg- og sosialstatistikk

Offentlig forvaltning

Har du ledererfaring, kompetanse innenfor statistikk og analyse og ønsker å jobbe med utvikling av fagområdet helse-, omsorg- og sosialstatistikk? Da er du kanskje vår nye leder! Vi ser etter en faglig sterk og strategisk leder som er god til å se og utvikle medarbeidere, og som kan bygge relasjoner og gode team.

Du vil få ansvar for en seksjon med 30 medarbeidere som lager statistikk og analyser om tilbudet, bruken og brukerne av tjenester innen helse- omsorg- og sosialfeltet, samt om helsetilstanden i befolkningen. Seksjonen er en del av avdeling for person- og sosialstatistikk som blant annet har ansvaret for statistikk om befolkningen, arbeidsmarkedet, utdanning, levekår, inntekt og mye mer, med et betydelig tverrfaglig samarbeid. Du vil være en del av avdelingens ledergruppe.

Vi ser etter deg som vil ivareta samfunnsoppdraget ved å lede arbeidet med å videreutvikle statistikk og analyse på dette sentrale fagområdet. SSB er også midt i et spennende teknologiskifte, der nye kodespråk og nye produksjonsmiljø skal læres og bli tatt i bruk. Derfor vil teknologisk interesse og erfaring fra koding og databearbeiding vektlegges, sammen med kunnskap om seksjonens fagområder.

Kvalifikasjoner:

  • Utdanning på mastergradsnivå. Relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet.
  • God faglig kunnskap om seksjonens fagområder.
  • Bred erfaring med statistikk og analyse, og god kjennskap til teknologiske analyseverktøy og metode.
  • Erfaring med ledelse og med prosjektstyring.
  • Evne til å tenke strategisk og operasjonalisere i daglig drift.
  • God muntlig og skriftlig formuleringsevne på norsk og engelsk.

Personlige egenskaper:

Vi ser etter deg som er utviklingsorientert, tar initiativ og har god gjennomføringsevne. Du er en inkluderende personalleder, og opptatt av å få team til å fungere for å nå resultater og levere arbeid av høy kvalitet. Du jobber strukturert og målrettet, og trives i en hektisk og variert arbeidshverdag. Det er viktig at du samhandler og kommuniserer godt. 

Vi tilbyr:

Jobb et sted der du bidrar til å løse et viktig samfunnsoppdrag. Som leder i SSB får du være med å produsere og utvikle nasjonens felles faktagrunnlag. Du får jobbe med kompetente fagpersoner i en organisasjon som har stor tillit hos befolkningen og blant beslutningstakere.

Vi har gode muligheter for faglig utvikling. Vi tror på aktivt medarbeiderskap hvor vi tar ansvar for egen utvikling og læring i tett samarbeid med flinke kollegaer og ledere. For oss er en god balanse mellom jobb og fritid viktig. Du får fleksitid, betalt overtid og sommertid i perioden 15. mai til og med 14. september. Hverdagen i SSB er hybrid og fleksibel. Som mange andre virksomheter utforsker vi hva dette betyr for oss i praksis. Vi tror at du som sitter nærmest oppgavene vet best hvordan de skal løses. Vi håper du vil jobbe og utvikle deg med oss.

I tillegg tilbyr vi:

  • Ansettelse som seksjonssjef  (kode 1211) i lønnsspenn fra kr 895 500 til kr 1 078 600 (ltr. 81-88) etter kvalifikasjoner. Dersom du er særskilt godt kvalifisert kan høyere lønn vurderes.  
  • Aktive velferds- og idrettsforeninger, med idrettsaktiviteter som treningsgrupper, fotball, innebandy og løping.
  • Mulighet til én time trening i uken i arbeidstiden, med treningsrom i kontorlokalene.
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse som betyr at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser.

Greit å vite:

  • For at vi skal best mulig skal kunne vurdere din søknad trenger vi at du innen søknadsfristen registrer relevant dokumentasjon i den elektroniske søkeportalen (attester, vitnemål osv.). For kandidater som vi vurderer å ansette kan vi utføre bakgrunnssjekk og kontroll av dokumentasjon.
  • Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Det er mulig å bli unntatt denne søkerlisten. Da må du i så fall begrunne hvorfor du ønsker å bli unntatt. Vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det, hører du selvsagt fra oss.
  • SSB skal være et godt sted å jobbe for alle, og vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å løse fremtidens oppgaver. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker på stillingen. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi inviterer minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppe til intervju. Dersom du har behov for særskilt tilrettelegging vil vi strekke oss langt for å imøtekomme ditt behov.  
  • Vi vil at du skal føle deg trygg på valget når du takker ja til å jobbe i SSB. Dersom du er aktuell for stillingen, tilbyr vi deg en omvendt referansesjekk. Dette innebærer at du får kontakte noen av våre medarbeidere og stille de spørsmålene du måtte ønske for å finne bedre ut om vi er en god match.