Bedrift
Innlandet fylkeskommuneSøknadsfrist
30.12.2025Heltid/Deltid
HeltidAnsettelsesform
FastBransje
Offentlig forvaltning - Fylkeskommunale etaterUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
2325, HAMAR
HAMAR
search.country.NORGEAntall stillinger
1karriere-kode
6477229Se her for andre jobber fra Innlandet fylkeskommune
Innlandet fylkeskommune
Samfunnsutvikling- seksjon kommunal veiledning og plan - planrådgiver/seniorrådgiver
Offentlig forvaltning - Fylkeskommunale etater
Beskrivelse
Samfunnsutviklingsavdelingen spiller en viktig rolle i å forme felles fremtid gjennom helhetlig og tverrfaglig utviklingsarbeid. Avdelingen består av fire aktive seksjoner: Regional utvikling og analyse, Klima, miljø og naturmangfold, Kommunal veiledning og plan og Strategisk planlegging og samordning. Seksjonene utfyller hverandre og arbeider samlet for å fremme en helhetlig og fremtidsrettet samfunnsutvikling i Innlandet. Seksjon for kommunal veiledning og plan er fylkeskommunens bindeledd til kommunene og andre regionale aktører, og gir planfaglig veiledning og støtte gjennom plannettverk, kurs, temasamlinger, høringsuttalelser og direkte dialog.
Vårt mål er å etablere et godt samarbeid med kommunene for å sikre at sektorinteresser – som bl.a. samferdsel og boligplanlegging til kulturminner, barn og unges interesser, universell utforming, fisk, vilt og vannkvalitet– blir inkludert i deres planarbeid. Seksjonen arbeider også med folkehelse- og integreringsoppgaver. Gjennom god intern koordinering sikrer vi at tverrsektorielle og bærekraftige løsninger blir gjennomført i tråd med både regionale ambisjoner og nasjonale føringer. I kjernen av vårt arbeid ligger ønsket om å bidra til en inkluderende og bærekraftig utvikling av Innlandet, der oppmerksomhet mot innbyggernes behov, infrastruktur, innovasjon og inkludering står sentralt. Samfunnsutvikling har ledig fast stilling som planrådgiver/seniorrådgiver fra 1. mars 2026.
Vi søker deg som
- Du er samfunnsengasjert og ønsker å bidra til helhetlig og bærekraftig utvikling i Innlandet.
- Du har solid kunnskap om plan- og bygningsloven og praktisk erfaring, gjerne fra kommunal planlegging, og din kompetanse er nødvendig for å håndtere komplekse planprosesser.
- Du kommuniserer klart og tydelig -muntlig og skriftlig, og har evne til å bygge tillit.
- Du har en naturlig evne til å samarbeide konstruktivt med kollegaer, kommuner og andre aktører.
- Du er en teamspiller som bidrar til et positivt arbeidsmiljø.
- Du er strukturert og løsningsorientert og overholder frister.
- Din evne til å se det store bildet og forstå hvordan ulike aspekter av planarbeidet påvirker hverandre, er avgjørende for å realisere fylkeskommunens mål.
Vi tilbyr
- Spennende, allsidige og samfunnsnyttige arbeidsoppgaver i et tverrfaglig fagmiljø.
- Hyggelig arbeidsmiljø med kunnskapsrike kolleger. Du inngår i et team med gode sparringspartnere og muligheter for faglig utvikling.
- Fleksibel arbeidstid.
- Fylkeskommunale tilsettingsvilkår med gode pensjons- og forsikringsordninger. Lønn etter avtale. Den som tilsettes i stillingen vil bli innplassert i stillingskode avhengig av utdanning og erfaring jf. lov og avtaleverk.
- Seksjonen er plassert på Hamar, men vi kan tilby ulike former for fleksibilitet for deg med den rette kompetansen. Vi har en sentralt beliggende arbeidsplass på Hamar med god kantine, trimrom og muligheter for hjemmekontor. Noe reisevirksomhet må påregnes.
Om stillingen
- 100 % fast stilling ledig fra 01.03.2026
Arbeidsoppgaver
- Støtte og veiledning i planprosesser: Du vil være sentral i å veilede og støtte i saksbehandling og utviklingen av kommunale planer i samsvar med plan- og bygningsloven, inkludert utforming av høringsuttalelser.
- Aktiv deltakelse i utviklingsprosjekter: Du vil delta i prosjekter som fokuserer på plan- og arealspørsmål, hvor du kan anvende din kompetanse til å påvirke og forme utviklingsretninger.
- Bidrag til regionale planprosesser: Din innsikt og erfaring vil være avgjørende i arbeidet med regionale planprosesser, hvor du kan bidra inn i fylkeskommunens overordnede planlegging.
- Oppfølging av regionale planer: Du vil arbeide med og sikre planenes etterlevelse.
- Forberedelse av saksframlegg: Du vil utarbeide og presentere saksframlegg for fylkesutvalget og fylkestinget, og sikre at beslutningsgrunnlag er godt opplyst.
- Koordinering og samhandling internt: En viktig del av din rolle vil være å koordinere intern samhandling knyttet til planbehandling. Dette skal bl.a. sikre en betryggende og effektiv behandling i hele organisasjonen.
Kvalifikasjonskrav
- Høyere utdanning på masternivå innen samfunns- arealplanlegging, arkitekt, landskapsarkitekt, ingeniør. Langvarig praksis innenfor fagområdet kan kompensere for utdanningskravet.
- God kompetanse på plan- og bygningsloven.
- Kunnskap og erfaring fra kommunalt eller annet planarbeid etter plan- og bygningsloven vil bli tillagt vekt.
- Personlig egnethet vil bli tillagt vekt.
- GIS-kompetanse er en fordel.
- Erfaring med veilednings- og utviklingsprosesser.
- God kjennskap til saksbehandlingsrutiner og relevante dataverktøy.
- Beherske norsk godt, skriftlig og muntlig.
- Førerkort klasse B.
Ønskede kvalifikasjoner
- Arealplanlegger, samfunnsplanlegger, arkitekt, landskapsarkitekt, ingeniør.
- Arbeidserfaring og kunnskap om planarbeid etter plan- og bygningsloven.
- Prosessledererfaring.
Søknad
Innlandet fylkeskommune ønsker at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og oppfordrer derfor alle som er kvalifisert i henhold til utlysningsteksten til å søke hos oss. Vi tilpasser arbeidsplassen om du har behov for det. Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi ber aldri om Bank-ID informasjon i søknadsprosessen.
Det kreves politiattest - ikke eldre enn tre måneder - for alle stillinger i tannhelsetjenesten, folkehøgskolene og videregående skoler.
Vi gjør oppmerksom på at alle søkere kommer på offentlig søkerliste, jf. offentleglova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis og du må begrunne hvorfor du skal unntas offentlighet i tekstfeltet til søknaden.
Fylkeskommunen er en virksomhet i utvikling og endring. Arbeidsoppgaver, ansvarsområder og organisering vil derfor kunne utvikle og endre seg i takt med organisasjonens behov.
Det tas forbehold om at overtallige i fylkeskommunen kan ha fortrinnsrett til stillingen.
Innlandet fylkeskommune benytter elektronisk søknadsskjema.
Vi ser fram til å motta søknaden din.
Bedrift
Innlandet fylkeskommuneSøknadsfrist
30.12.2025Heltid/Deltid
HeltidAnsettelsesform
FastBransje
Offentlig forvaltning - Fylkeskommunale etaterUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
2325, HAMAR
HAMAR
search.country.NORGEAntall stillinger
1karriere-kode
6477229Se her for andre jobber fra Innlandet fylkeskommune