Ledig stilling

Trøndelag fylkeskommune

Rådgiver/spesialkonsulent

Offentlig forvaltning

Trøndelag fylkeskommune er en kunnskapsorganisasjon med stor tverrfaglighet og rundt 4500 medarbeidere. Vi leverer tjenester som er viktig for folks hverdag. De største ansvarsområdene er utdanning, tannhelse og samferdsel. Vi er en stor samfunnsutvikler innen kultur, folkehelse og plan- og næringsutvikling.
Fylkeskommunen er politisk styrt med fylkestinget som øverste politiske organ. Vi har to administrasjonssteder: Steinkjer og Trondheim.
Fylkeskommunen ønsker en mangfoldig sammensetning av ansatte. Vi gjør oppmerksom på at vi utarbeider offentlige søkerlister, men du kan søke om unntak fra denne.

Seksjon arkiv samler og forvaltet fylkeskommunens arkivverdige dokumentasjon og ønsker å inneha den beste kompetansen for å effektivisere og videreutvikle våre arbeidsprosesser og styrke kompetanse for fremtiden. Som rådgiver/spesialkonsulent vil du få en sentral rolle med å bidra til digitalisering, automatisering og effektivisering av arbeidsprosesser på en måte som utvikler fylkeskommunens fremtidige funksjoner i samsvar med både interne og nasjonale mål.  Det er 2 faste stillinger ledig og i tillegg er det mulighet for ett års vikariat. Seksjon arkiv har totalt 25 ansatte fordelt på våre kontorer i Steinkjer og Trondheim. Arbeidssted vil være Steinkjer eller Trondheim med muligheter for delvis arbeid hjemmefra.

Seksjonen skal ivareta blant annet følgende oppgaver:

  • Fagansvar og daglig driftsansvar for fylkeskommunens arkivvirksomhet
  • Informasjons- og opplæringsansvar overfor ansatte i fylkeskommunen
  • Utarbeide og vedlikeholde planer og rutiner for arkivfunksjonen
  • Utviklingsoppgaver knyttet til arkivfunksjonen og de tekniske løsningene, med særlig fokus på effektive arbeidsprosesser og digitalisering
  • Føre kontroll med at fylkeskommunens arkiver blir tatt hånd om i henhold til gjeldende lover og regler
  • Holde seg oppdatert på utviklingen i fagfeltet arkiv, ny teknologi og nasjonale felleskomponenter

Arbeidsoppgaver:

  • Være en viktig bidragsyter for å nå seksjonens mål og oppdrag ved å delta i og gjennomføre digitaliserings- og utviklingsarbeid
  • Lede og/eller delta i prosesser og utvikling av digitale skjema
  • Bidra i utvikling og kvalitetssikring av integrasjoner, samt kunne se og gjennomføre digitale og tekniske forbedringer i samarbeid med både interne og eksterne samarbeidsparter
  • Utføre arbeid knyttet til nasjonale fellesløsninger
  • Ta initiativ til videreutvikling og kontinuerlig forbedring i forhold til systemer, prosesser og rutiner
  • Arkivfaglige oppgaver

Kvalifikasjoner:

  • Relevant utdanning fra høgskole eller universitet
  • Erfaring fra og/eller ledelse av prosjekt-/prosessarbeid
  • God IKT-forståelse og interesse for digitale løsninger
  • Ønskelig med erfaring fra programmering, integrasjoner, utviklings- og systemtekniske oppgaver
  • Ønskelig med erfaring og kunnskap innen offentlig forvaltning 
  • Ønskelig med erfaring fra arkivfaglige oppgaver og/eller sak-/arkivsystem

Utdanningsnivå
Relevant utdanning fra høgskole eller universitet, minimum bachelor

Personlige egenskaper:

  • Du har et strategisk blikk for helheter og sammenhenger
  • Du er en strukturert og effektiv og gjennomfører med kvalitet
  • Du er en initiativrik lagspiller
  • Du er innovativ og pådriver i digitalisering- og utviklingsarbeid
  • Du kommuniserer godt både muntlig og skriftlig

Vi tilbyr:

  • Interessante stillinger med utfordrende oppgaver i et utviklende arbeidsmiljø
  • En raus organisasjonskultur hvor vi vil hverandre vel og bidrar til fellesskapet
  • Engasjerte og kunnskapsrike medarbeidere
  • Samarbeid på tvers i fylkeskommunen
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger
  • Lønn- og arbeidsvilkår etter avtale
  • Fleksibel arbeidstid