Ledig stilling

Innlandet fylkeskommune

Rådgiver/ seniorrådgiver HR og HMS

Offentlig forvaltning - Fylkeskommunale etater

Beskrivelse

Har du erfaring med HR og brenner for godt samarbeid, smarte prosesser og et arbeidsmiljø der folk trives? Har du god kjennskap til kommunalt lov- og avtaleverk, og evner å se løsninger der andre ser utfordringer? Da kan dette være stillingen for deg. 

Om enheten

Stillingen tilhører for tiden seksjon HR og digitalisering, som er organisert i fylkeskommunens stab. Seksjonen har i dag 30 medarbeidere som arbeider innen hele bredden av HR. Seksjonen leverer tjenester til hele organisasjonen, og har en sentral rolle i ivaretakelse og utvikling av arbeidsgiverrollen. Det løses både operative og strategiske oppgaver der evnen til å arbeide tverrfaglig i team og utvikle helhetlige løsninger for organisasjonen er sentralt. Seksjonen består i dag av tre enheter, og stillingen tilhører enheten Strategisk HR og HMS. Fylkeskommunen er en virksomhet i utvikling og endring, og stillingens arbeidsoppgaver, ansvarsområder og organisering vil derfor utvikle og endre seg i takt med organisasjonens behov.

Hos oss går HR og HMS hånd i hånd og i stillingen vil du få muligheten til å bidra i oppgaver og aktiviteter der målet er å fremme trivsel og godt arbeidsmiljø på arbeidsplassen, og samtidig redusere den HR-faglige risikoen for arbeidsgiver. Du vil oppleve at en vanlig arbeidsdag hos oss innebærer å løse oppgaver både på individ- og gruppe- og organisasjonsnivå, innen temaer som for eksempel arbeidsmiljø, personalsaker, rekruttering, lederutvikling mm. Vi har en ambisjon om å jobbe forebyggende heller enn reparerende, og vi legger vekt på å utvikle egen og andres evne til å utvise skjønn innenfor det handlingsrommet lov- og avtaleverk gir.

Vi tilbyr

  • 100 % fast stilling
  • deltagelse i et stort HR- og HMS- faglig miljø der de ansatte er engasjerte og dedikerte
  • innplassering i stillingskode avhengig av utdanning og erfaring jf. lov- og avtaleverk
  • lønn etter avtale
  • fylkeskommunale tilsettingsvilkår med pensjons- og forsikringsordninger
  • arbeidssted Hamar, med mulighet til å arbeide hjemmefra inntil to dager i uken

Arbeidsoppgaver

Vi ønsker at du bidrar til å forme stillingen, men vi har forventninger om leveranser innen blant annet følgende oppgaver:

  • Veilede og støtte ledere i utøvelse av lederrollen. Være en sparringspartner og gi råd i spørsmål om blant annet krevende personalsaker, arbeidsmiljø og organisasjonsutvikling, og gjennom dette bidra i utviklingen av en helhetlig og klok praksis innen HR og HMS, som er i tråd med relevant lov- og avtaleverk. 
  • Være en pådriver og støttespiller i organisasjonens utvikling av ønsket kultur for ledelse og medarbeiderskap, i tråd med verdiene våre.
  • Bidra med kunnskapsbaserte utredninger og beslutningsstøtte til de ulike ledernivåene i HR- og HMS- relaterte saker.
  • Bidra i risikovurderinger og arbeidsmiljøkartlegginger, og på bakgrunn av dette bidra til utvikling og gjennomføring av systematiske, forebyggende tiltak. Dette kan for eksempel være kompetanseheving og opplæring innen relevante fagområder.
  • Bidra til et konstruktivt samarbeid med tillitsvalgte og vernetjeneste for å sikre god involvering i utvikling og oppfølging av tiltak og prosesser.
  • Ved behov delta i tverrfaglig utviklingsarbeid.

I denne stillingen krever vi at du har følgende kompetanse:

  • Mastergrad innen relevante fagområder.
  • Erfaring som gjør deg rustet til å løse oppgavene i stillingen. Særlig relevant erfaring eller kompetanse kan kompensere for deler av utdanningskravet.
  • God evne til å uttrykke deg klart og tydelig både skriftlig og muntlig på norsk.

Vi ønsker at du har:

  • Erfaring med å lede prosesser.
  • God rolleforståelse og kjennskap til arbeidslivets spilleregler.
  • Gode digitale ferdigheter slik at du kan arbeide effektivt i ulike systemer.

 Blant alle dine gode personlige egenskaper ser vi særlig etter om du:

  • Har faglig teft som du benytter til å bevege deg mellom operative og strategiske oppgaver.
  • Er en lagspiller med gode samarbeidsevner, samtidig som du er selvstendig og tar initiativ.
  • Viser evne til å stå støtt også i krevende situasjoner.
  • Er ivrig etter å utvikle og fornye arbeidsprosesser og finne løsninger som bidrar til videre profesjonalisering av HR- og HMS- funksjonen i fylkeskommunen.
 

Søknad

Innlandet fylkeskommune ønsker at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og oppfordrer derfor alle som er kvalifisert i henhold til utlysningsteksten til å søke hos oss. Vi tilpasser arbeidsplassen om du har behov for det. Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi ber aldri om Bank-ID informasjon i søknadsprosessen. 

Det kreves politiattest - ikke eldre enn tre måneder - for alle stillinger i tannhelsetjenesten, folkehøgskolene og videregående skoler.

Vi gjør oppmerksom på at alle søkere kommer på offentlig søkerliste, jf. offentleglova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis og du må begrunne hvorfor du skal unntas offentlighet i tekstfeltet til søknaden.   

Fylkeskommunen er en virksomhet i utvikling og endring. Arbeidsoppgaver, ansvarsområder og organisering vil derfor kunne utvikle og endre seg i takt med organisasjonens behov.         

Det tas forbehold om at overtallige i fylkeskommunen kan ha fortrinnsrett til stillingen.

Innlandet fylkeskommune benytter elektronisk søknadsskjema.

Vi ser fram til å motta søknaden din.