Ledigt jobb

Utgått annons

Sista ansökningsdag för detta jobbtillfälle har passerat

Norsk rikskringkasting AS

Publiseringsanalytiker for lyd

Radio- og TV-selskaper

Publikums lyttervaner er i endring og stadig flere hører på podkast og strømmet lyd i tillegg til lineær radio. NRK har som ambisjon å levere et lydtilbud i verdensklasse til hele befolkningen. Da trenger vi kontinuerlig innsikt om hvordan innholdet vårt møter publikum. Innsikt som hjelper oss å ta gode beslutninger rundt både innholdsproduksjon og publisering, slik at vi stadig forbedrer oss,

Vi ønsker derfor å styrke analyseteamet vårt med en nysgjerrig og engasjert analytiker som brenner for å forstå hvordan folk bruker lyden fra NRK.

Du som søker er motivert for å dykke ned i tallene, foreta analyser og omsette disse til anbefalinger om hvordan vi kan forbedre oss.

Du vil i hovedsak jobbe med analyse av NRKs publisering av lyd på nett (tjenesten NRK Radio, podkaster og i tredjeparter), men bør også forstå helheten i NRKs publisering av både lyd, video og tekst. Vi ønsker at du bidrar i arbeidet med å utvikle og kvalitetssikre NRKs målestrategi for radio/valgbar lyd, bistår med å definere innsiktsbehov og er en pådriver for at vi bruker innsikt som grunnlag i både publisering, innholdsproduksjon og strategiske vurderinger. 

Kompetanse/erfaringer 
  • Erfaring med analyse av trafikk- og streamingdata ved hjelp av f.eks. Google Analytics, Linkpulse eller lignende (gi gjerne eksempler på verktøy og data du har jobbet med tidligere)
  • Kunnskap og erfaring med å hente ut data og innsikt fra tredjeparter som Spotify, Apple eller YouTube
  • God kontroll på regneark og erfaring med andre analyse- og BI-verktøy (f.eks. Tableau)
  • Kjennskap til databaser og SQL er en fordel
  • Erfaring med digital publisering
  • Redaksjonell erfaring med lyd og lydproduksjon er en fordel, men ikke et krav
  • Erfaring med å jobbe med produktutvikling og digitale utviklingsmiljøer er en fordel, men ikke et krav
Vi ønsker en kollega som
  • Trives med å sammenstille, forstå og forklare/presentere data både skriftlig og muntlig
  • Har forståelse for hvordan data og innsikt kan brukes til å forbedre innhold og publisering
  • Er dreven og kreativ med data og trives med å jobbe med mange ulike datakilder
  • Er glad i å formulere hypoteser rundt utvikling av innhold, og å teste hypotesene ved å lete etter svar i data
  • Har vilje og lyst til å jobbe smidig i team på tvers av fagdisipliner
  • Har evne til å sette seg inn i publikums behov
  • Kan tenke framtidsrettet i et medielandskap i stadig endring
Stillingen hører hjemme i Analyseavdelingen, men du vil bruke mesteparten av din tid sammen med de som har ansvaret for NRKs publisering av lyd og jobbe tett på NRKs radioledelse.  Dine samarbeidspartnere og støtte ellers finner du hos Analyses analytikere samt alle som jobber med data, analyse og innsikt ellers i NRK.