Ledig stilling

Østre Toten kommune

Prosjektleder felles nattevakttjeneste med mulighet for fast ansettelse som virksomhetsleder

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Arbeidssted:

Stillingene er en del av sektor for helse og mestring. Omsorgssektorens mål og strategier er forankret i dokumentet «Ny velferd 2040», og fokuserer rundt mestring, selvstendighet, tilhørighet og deltakelse. Helse- og omsorgstjenestene i Østre Toten står foran store og spennende utviklingsprosesser.

Teknologi og digitale løsninger er innlemmet i tjenesten, og utvikles stadig. Tjenesten har god fagdekning med en høy andel av sykepleiere, hjelpepleiere og helsefagarbeidere.

Østre Toten kommune deltar i TØRN som er et nasjonalt samarbeid mellom KS (Kommunesektorens organisasjon) og de største arbeidstakerorganisasjonene (NSF, Fagforbundet, FO, Delta og Ergoterapeutene). TØRN gjør forsøk med organisering av oppgavene i kommunenes omsorgstjenester. Det handler om å skape gode brukeropplevelser gjennom riktig kompetanse til riktig tid – og med heltidskultur i bunn.

Fakta om stillingen:

Vi søker en engasjert og erfaren prosjektleder til å lede samlingen av nattevakttjenesten ved vårt sykehjem Labo og hjemmetjenesten til én samlet virksomhet gjennom høsten 2025 med ny organisering fra 1.1.2026. Prosjektet har som mål å forbedre kvaliteten på tjenestene, øke effektiviteten og sikre en helhetlig og koordinert tilnærming til nattarbeid. Dette skal oppnås gjennom bedre ressursutnyttelse, styrket samarbeid og økt kompetanseutveksling mellom ansatte. En annen ønsket effekt er å skape et mer robust og fleksibelt arbeidsmiljø, som i større grad kan møte varierende behov og utfordringer på en mer helhetlig og koordinert måte.

Dags dato består ressursene på natt ved disse tjenestene av 21,6 årsverk fordelt på fem virksomheter ved tre tjenesteområder. Under prosjektperioden er tjenesteområdeleder for institusjon prosjekteier, men følges opp av partssammensatt styringsgruppe i TØRN knyttet til fremdrift og større beslutninger.

Avhengig av oppnådde resultater under prosjektperioden vil prosjektleder kunne få fortrinnsrett til overgang som virksomhetsleder for den nye tjenesten. Arbeidsoppgaver og ansvarsområde for virksomhetsleder vil være på virksomhetsnivå i kommunen. Virksomhetsleder vil ha delegert myndighet for personell, fag og daglig drift. Virksomhetsleder rapporterer direkte til tjenesteområdeleder. Ny virksomhet vil være plassert under tjenesteområdeleder for institusjon.

Arbeidstid er fortrinnsvis dagtid, men noe kveld- og nattarbeid må påberegnes sett ut ifra stillingens arbeids- og ansvarsområde.

Arbeidsoppgaver som prosjektleder:

  • Planlegge og gjennomføre prosjektet i henhold til fastsatte mål og tidsrammer.
  • Koordinere og samarbeide med ledere og ansatte ved sykehjem og hjemmetjenester.
  • Utvikle og implementere nye rutiner og prosedyrer for nattevakttjenesten.
  • Sikre god kommunikasjon og informasjon til alle involverte parter.
  • Rapportere fremdrift og resultater til prosjektets styringsgruppe.

Arbeidsoppgaver som virksomhetsleder:

  • Ta aktivt del i å utvikle virksomhetsområdet som helhet i tråd med overordnede mål og strategier for kommunen.
  • Bidra inn i utviklingen av virksomhetsovergripende planer og strategier og ta strategiske beslutninger i området med 1-3 års horisont med resten av lederteamet på nivå 3.
  • Forstå drivere for eget område, oversette for egen virksomhet og sette retning for utvikling av virksomhetsområdet.
  • Virksomhetsstyring og budsjett i eget virksomhetsområde.
  • Levere faglig godt utredete saker til politisk ledelse, og gjennomføre politiske vedtak.
  • Ansvar for virksomhetsområdets resultater.

Kvalifikasjoner:

Må-krav:

  • Autorisasjon som sykepleier.
  • Førerkort kl.B.
  • Godkjent politiattest.
  • Må kunne beherske norsk skriftlig og muntlig og ha god fremstillingsevne.
  • Forståelse for rammebetingelsene som en offentlig leder må forholde seg til.
  • Digital kompetanse som støtter opp under kommunens utvikling.

Ønskelige krav:

  • Relevant arbeidserfaring innenfor det aktuelle virksomhetsområdet.

Personlige egenskaper:

  • Tillitsskapende og med høy integritet 
  • Fleksibel og endringsorientert 
  • Du identifiserer deg med våre verdier Stolthet - Mot - Handlekraft – Samarbeid.  
  • God brobyggende egenskaper på tvers av fagområder og tjenesteområder. 
  • Er handlekraftig, proaktiv og nytenkende. 
  • Gode kommunikasjons-, formidlings- og samhandlingsevner.

Vi tilbyr:

En interessant stilling i en utviklingsorientert og veldrevet kommune med høy kompetanse og med gode muligheter til å påvirke utviklingen både i kommunen og i organisasjonen. 

Som ansatt i Østre Toten kommune vil du omfattes av en god pensjons- og forsikringsordning. Vi har spennende, meningsfulle og varierte arbeidsoppgaver og et inkluderende arbeidsmiljø. Arbeidstakere tilsettes i Østre Toten kommune på de vilkår som til enhver tid fremgår av gjeldende lover, reglementer og Hovedtariffavtalen. Det trekkes 2% av bruttolønn til pensjon.

Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.