• Bedrift
    Trondheim Kommune
  • Søknadsfrist
    10.09.2020
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    7013, TRONDHEIM
    TRONDHEIM
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3105961
  • Se her for andre jobber fra Trondheim Kommune
  • Oppdatert 27.08.2020
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Trondheim Kommune

Prosessansvarlig IT drift

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Ved IT-tjenesten i Trondheim kommune er det ledig en fast 100 prosent stilling som prosessansvarlig IT drift. Stillingen er plassert i avdelingen Økonomi og avtale.

IT-tjenesten er en intern enhet innenfor virksomhetsområdet for Organisasjon. IT-tjenesten sørger for at Trondheim kommunes ansatte har tilgang til gode IKT-tjenester slik at de får gjort jobben sin overfor innbyggerne.

Trondheim kommune har i stor grad satt ut drift og utvikling av IKT-tjenester til eksterne aktører, men i den senere tid har vi valgt å ta tilbake deler av dette. IT-tjenesten forhandler frem og forvalter avtaler med leverandører, og er ansvarlig for oppfølging av leveransen av tjenester. IT-tjenesten benytter rammeverket ITIL for styring av prosesser i samhandling med sine leverandører.

Som Prosessansvarlig IT drift vil du ha overordnet ansvar for implementering av de operasjonelle ITIL prosessene Change, Incident, Problem, Release, Configuration Management, Knowledge samt Tjenestekatalog. Innenfor flere av disse områdene vil du ha et selvstendig operativt ansvar. Dette innebærer å lede, overvåke, rapportere og kontinuerlig forbedre prosessene. Trondheim kommune benytter i dag ServiceNow som ITSM styringsverktøy. Prosessene utføres i samarbeid med eksterne leverandører, kolleger ved IT-tjenesten - samt tjenesteeiere og tjenesteforvaltere forøvrig i organisasjonen.

Arbeidsoppgaver
  • Ha ansvar for at nødvendige prosesser blir implementert på IT-tjenesten
  • Sikre etablering av prosesser i styringsverktøyet som pr i dag er ServiceNow
  • Sikre informasjonsflyt mellom vårt styringsverktøy og leverandørenes styringsverktøy ved hjelp av integrasjoner
  • Samhandle med andre prosessansvarlige og ServiceNow ressurser i arbeidet med å etablere, vedlikeholde og utvikle prosessene
  • I dialog internt, med organisasjonen samt mot leverandører formidle prosessenes formål og viktighet i understøttelsen av tjenesteleveransen IT-tjenesten har
  • Sikre god samhandling med alle prosessansvarlige på IT-tjenesten og hos leverandørene
  • Sørge for effektivitet og måloppnåelse i prosessene og bistå i anbefalinger til forbedringer
  • Være faglig oppdatert på rammeverk og styringsverktøy
  • Bidra til at de som jobber i, og inn mot prosessene har nødvendig kompetanse
  • Utarbeide rapporter og sørge for at relevante måltall (KPI’er) blir møtt
  • Sikre god og oppdatert dokumentasjon for interne prosesser
Kvalifikasjoner
  • Relevant høyere utdanning fra universitet/høyskole, minimum på bachelornivå eller tilsvarende
  • Lang relevant erfaring kan erstatte kravet om høyere utdanning
  • Erfaring med anvendelse av ITIL prosesser og rammeverk
  • Minst 5-10 års erfaring fra operativt prosessarbeid
  • Erfaring i etablering av prosesser og tjenestekatalog ved bruk og implementering i verktøystøtte
  • Fordel med kjennskap til støttesystemet ServiceNow eller tilsvarende
  • Inngående kunnskap om komplekse IT systemer og arkitekturer
  • Kunnskap om ulike driftsmiljø for IT tjenester (egne datasenter, ASP, cloud)
  • Gjennomført ITIL-foundation sertifisering eller tilsvarende ITIL-kompetanse
  • Generell IKT-kunnskap innenfor kundebehandling, utvikling og drift
  • Fordel med erfaring i oppfølging av eksterne leverandører på prosess/samhandling
Personlige egenskaper
  • Evne til å veilede, løse problemer og samhandle
  • Evne til å lytte, og å stille "riktige og gode" spørsmål
  • Selvstendig, analytisk, strukturert og helhetsorientert
  • Beslutningsdyktig og målbevisst med stor gjennomføringskraft
  • Serviceinnstilt og kundeorientert
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne
  • Egenskap til å få solgt inn budskap og få med folk til å skjønne viktigheten med prosess, kvalitet og stabil drift
Vi tilbyr
  • Interessante arbeidsoppgaver med gode muligheter til faglig og personlig utvikling
  • Engasjerte kollegaer
  • Arbeidssted i midtbyen
  • Fleksibel arbeidstid
  • Lønn etter sentrale avtaler og Trondheim kommunes lokale avtaler
 

  • Bedrift
    Trondheim Kommune
  • Søknadsfrist
    10.09.2020
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    7013, TRONDHEIM
    TRONDHEIM
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3105961
  • Se her for andre jobber fra Trondheim Kommune
  • Oppdatert 27.08.2020