Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Trøndelag fylkeskommune

PP-rådgiver

Offentlig forvaltning

PP-tjenesten i Trøndelag Fylkeskommune søker etter engasjert, dyktig og utviklingsorientert medarbeider som har god kjennskap til og erfaring fra PP-tjenestens arbeidsområder. Vi har nå ledig et vikariat i perioden 1/8-22 til 31/12-22 i 100 %stilling som PP-rådgiver med tiltredelse så snart som mulig.

Stilingen er knyttet til Verdal vgs og er en skoleintegrert stilling. Dette innebærer at PP-rådgiver har sitt faste tilholdssted på skolen og i tilknytning til skolens øvrige elevtjeneste. Skolen ivaretar personalansvaret. Det faglige ansvaret for arbeidet blir ivaretatt av Teamleder i den fylkeskommunale PP-tjenesten. Den som ansettes vil bli tilknyttet et stort faglig nettverk og vil delta på samlinger og interne møter i PPT. Tjenesten tilstreber seg god tverrfaglighet og har blant annet både psykologer og spesialpedagoger ansatt. PP-rådgiver ved Verdal vgs vil samarbeide nært med øvrige PP-rådgivere og psykologer i PPT.

Den fylkeskommunale PP-tjenesten arbeider opp mot de videregående skolene og lærekandidater/lærlinger i bedriftsopplæring. PPT er sentralt organisert under Avdeling for utdanning og kompetanse i fylkeskommunen, men er i stor grad en desentralisert og teambasert tjeneste som jobber tett på skolene. PP-tjenesten skal bidra til at ungdom med ulike og sammensatte vansker får et meningsfylt og tilfredsstillende opplæringstilbud. Dette innebærer direkte arbeid med elever og lærekandidater/lærlinger, og samarbeid med ansatte i skole og bedrifter. PPT er en del av skolens støttesystem når det gjelder tilrettelegging av opplæringen og forebygging av frafall. Som PP-rådgiver må man bruke sin kompetanse både ut fra et individperspektiv og systemperspektiv. Dette innebærer blant annet å gi råd, veiledning og kursing av skolepersonell i hvordan forstå og håndtere ulike læringshindringer. PP-tjeneste har lovpålagte oppgaver som er nærmere beskrevet i Opplæringsloven og forskrift til Opplæringsloven.

Arbeidsoppgaver:

  • Sakkyndig vurdering av elever, lærekandidater og lærlinger med behov for spesialundervisning eller annen form for særskilt tilrettelegging
  • Kartlegge, utrede, vurdere og foreslå tiltak
  • Veilede lærere, miljøarbeidere, elever og foresatte
  • Veilede lærlinger, lærekandidater og bedrifter
  • Samarbeide tett med skole og andre faginstanser
  • Lede og/eller delta i prosjektrettet arbeid og drive forebyggende arbeid
  • Bidra til å videreutvikle PPT i henhold til sentrale og lokale føringer

Kvalifikasjoner:

  • Utdanning på hovedfag-/masternivå innenfor spesialpedagogikk/pedagogikk/psykologi
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne, samt beherske nødvendige dataverktøy
  • Utredning og testkompetanse innenfor PPT sine arbeidsområder vektlegges
  • Kompetanse og interesse for arbeid med elever med sammensatte vansker og som krever samhandling med ulike yrkesgrupper og systemer
  • Erfaring med systemrettet arbeid vil bli vektlagt
  • Erfaring fra arbeid med kompetanseutvikling i skolen
  • Erfaring fra veiledningsarbeid med lærlinger, lærekandidater og bedrifter 

Personlige egenskaper:

  • Kan jobbe selvstendig, men også vise gode samarbeidsferdigheter i team
  • Har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • Har stor arbeidskapasitet, og kan jobbe strukturert og systematisk

Vi tilbyr:

  • Varierte arbeidsoppgaver innenfor et spennende og utfordrende fagfelt
  • Et tverrfaglig og spennende arbeidsmiljø i en tjeneste i utvikling
  • Relevant etterutdanning innenfor sentrale arbeidsområder
  • Fleksibel arbeidstid
  • Lønn etter avtale
  • Bedriftshelsetjeneste 

Andre opplysninger

  • Reisevirksomhet: Noe reisevirksomhet må påregnes