Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Lillestrøm Kommune

Porteføljestyrer / prosjektleder

Offentlig forvaltning

Lillestrøm kommune er en ambisiøs kommune i forhold til digitalisering, innovasjon og forenkling og forbedring av arbeidsprosesser og tjenester. Lillestrøm kommune ønsker å levere enkle og intuitive tjenester til våre innbyggere på en kostnadseffektiv måte. For å nå disse målene jobber vi systematisk med digitaliseringsprosjekter, organisasjonsutvikling og andre forbedringsprosjekter, hvor vi bruker anerkjent metode som Prince2, Lean og tjenestedesign for å realisere våre mål. 

I 2020 har Lillestrøm kommune etablert porteføljestyring for å sikre at vi gjennomfører de riktige prosjektene og at vi gjennomfører prosjektene riktig. Lillestrøm kommune baserer sin prosjektmetode på Prince2 og prosjektveiviseren, samt at vi har etablert porteføljestyring i tråd med Management of Portfolios rammeverket. 

Stillingen som porteføljeansvarlig er plassert i Seksjon for prosjekt og utvikling i Digitaliseringsavdelingen. Seksjonen består av et utviklerteam og et prosjektlederteam. En viktig oppgave for seksjonen er den daglige styringen av porteføljekontoret.  Porteføljekontoret  støtter tjenesteområdenes porteføljeansvarlige i utøvelsen av sine oppgaver, innhenter informasjon om mulige og pågående prosjekter, og oppdaterer porteføljeoversikten. Porteføljekontoret veileder og bistår innenfor aktuelle tema i alle faser av et prosjekt og forvalter prosjekt- og porteføljestyring i organisasjonen. 

Vi søker en erfaren prosjektleder som kan ha ansvar for den daglige driften av porteføljearbeidet, forbedre rutiner og verktøy og veilede og støtte porteføljeansvarlige i tjenesteområdene. Prosjektlederen må også forvente å lede utviklingsprosjekter. 

 

Arbeidsoppgaver:

  • Vedlikeholde og utvikle oversiktene over prosjektporteføljen, og gjøre oversiktene tilgjengelige og nyttige som god styringsinformasjon
  • Fremskaffe og presentere beslutningsgrunnlag for prioritering av utviklingsprosjekter
  • Overvåke prosjektporteføljen, identifisere og analysere avvik
  • Veilede organisasjonen i god bruk av prinsippene for prince2 prosjektmetodikk og porteføljestyring  
  • Bidra til innovasjon ved å fremme engasjement, ideer og spre erfaringer i organisasjonen
  • Involvere, informere og stimulere til samarbeid om porteføljeprosessen
  • Delta i konseptutredninger ved ledig tid og behov
  • Lede utviklingsprosjekter

Kvalifikasjoner:

  • Høyere utdanning, minimum på bachelornivå
  • Relevante sertifiseringer som MoP, MSP og Prince2 er ønskelig. Praktisk erfaring kan kompensere for dette
  • Ved siden av porteføljestyring, er det ønskelig med erfaring innenfor minst ett, og gjerne flere av følgende kompetanseområder: Innovasjon, consulting, prosjektledelse, programstyring, kommunikasjon, analyse, strategi, Lean
  • Innsikt i og helst erfaring med Prosjektveiviseren er en fordel
  • Meget gode framstillings- og formidlingsevner, både skriftlig og muntlig. Minimum bestått språkkunnskaper tilsvarende nivå B2 for fremmedspråklige søkere utenom skandinavisk.

Personlige egenskaper:

  • Evne til å samle og strukturere store mengder informasjon, analysere og dokumentere komplekse sammenhenger
  • Evne til raskt å sette seg inn i nye problemstillinger
  • Tar individuelt ansvar og samarbeider lett med andre
  • Strukturert og samvittighetsfull

Vi tilbyr:

  • Hos oss vil du jobbe med kompetente og hyggelige kollegaer med sterke fagmiljøer rundt deg
  • Gode muligheter for egenutvikling,  kompetanseheving, sertifiseringer m.m.
  • God pensjons- og forsikringsordning
  • Bedriftshelsetjeneste
  • Aktivt bedriftsidrettslag
  • Lønn etter avtale