Ledig stilling

Østre Toten kommune

Pedagogisk-psykologisk rådgiver - 50 % fast + 50 % engasjement

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Arbeidssted: 

I Østre Toten kommune satser vi på forebyggende arbeid, tidlig og helhetlig innsats for barn, unge og familier. Kommunen bruker BTI -modellen (Bedre Tverrfaglig Innsats) som grunnlag for å gi rett hjelp til rett tid. Kommunen er i gang med flere spennende utviklingsprosesser, som gjelder organisasjonen, tjenesteinnhold og struktur. For å styrke forebyggende arbeid og tidlig innsats, er det opprettet et nytt tjenesteområde, barn og familie, innenfor kommunalområdet oppvekst. PP - tjenesten er eget virksomhetsområde og utgjør tjenesteområdet barn og familie, sammen med virksomhetsområdene barnevern og helsestasjonstjenesten.

Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) har kontorer i kommunens rådhus på Lena sammen med skole- og barnehageadministrasjon. PP-tjenesten har ca. 6 årsverk inkl. merkantil funksjon, logoped og leder. I tillegg kommer kommunens spesialpedagogiske team som også ligger under PP-tjenesten, og består av 3,8 årsverk. Disse jobber ut mot barnehagene og barn med spesialpedagogisk behov.  

Østre Toten kommune har 6 kommunale og 6 private barnehager. Kommunen har 2 ungdomsskoler, 7 barneskoler og en privat Montessoriskole. I tillegg har kommunen læringssenter som består av voksenopplæring og flyktningtjeneste. 

Det samarbeides godt på tvers i kommunalområdet og i kommunen som helhet. Barnehage, skole og PPT jobber tett sammen. I tråd med strategiene i utviklingsarbeidet vårt, Oppvekst 2040, jobber vi for å lage gode tjenester med vekt på tidlig innsats og tverrfaglig arbeid. Vi skal jobbe godt sammen både internt og sammen med eksterne samarbeidspartnere.

Kommunens verdigrunnlag tar utgangspunkt i; stolthet, mot, handlekraft, samarbeid. 

Arbeidsoppgaver:

PP-tjenesten har tre lovfestede oppgaver: 

  • støtte og samarbeide med barnehage og skole i det forebyggende arbeidet med å gi et inkluderende opplæringstilbud og sette inn tiltak så tidlig som mulig når det trengs. 
  • hjelpe til med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling slik at opplæringstilbudet og barnehagetilbudet blir så inkluderende og godt tilrettelagt som mulig. 
  • utarbeide sakkyndig vurdering jf. Barnehageloven og Opplæringsloven.  

PP-tjenesten arbeider med videreutvikling av systemrettet arbeid i samarbeid med skoler og barnehager. Dette er et høyt prioritert arbeid, og det forventes at PP-tjenesten bidrar i utviklings- og endringsarbeidet. Systemrettet arbeid gjennomføres på individnivå, gruppe/ klassenivå og organisasjonsnivå.

PP-tjenesten vektlegger et godt og inkluderende arbeidsmiljø, faglig utvikling, tverrfaglig samarbeid og intern kompetanseheving. PP-rådgiver skal delta i og videreutvikle tjenesten sammen med øvrige kollegaer.

Kvalifikasjoner:

Må-krav:

  • hovedfag eller master i enten spesialpedagogikk eller psykologi. Annen relevant høyere utdanning kan også vurderes. 
  • du må ha sertifikat klasse B og disponere egen bil i tjenesten.
  • god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk.

Ønskelige krav: 

  • relevant test- og utredningskompetanse.
  • god kjennskap til barnehage og skole. 
  • god kjennskap til spesialpedagogikk som fagområde.
  • erfaring fra arbeid som PP-rådgiver. 
  • kjennskap til lovverk, avtaleverk, forskning og utviklingstrekk innenfor arbeidsområdet med evne og vilje til å sette dette ut i livet i vår kommune. 
  • gode samarbeids-, veilednings- og rådgivningsferdigheter.
  • kunnskap og kompetanse til å håndtere elektronisk fagsystem og generelt god digital kompetanse.

Politiattest er påkrevd.
Kvalifiserte personer oppfordres til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsnedsettelse eller kulturell bakgrunn. 

Personlige egenskaper:

  • En trygg fagperson med godt humør som håndterer høyt arbeidspress.

  • Positiv, entusiastisk og tar initiativ.
  • Omgjengelig og fleksibel.
  • Relasjonsbygger og støttespiller som innbyr til tillit.
  • Villig til å dele kunnskap og jobbe i team.
  • Selvstendig, strukturert og målrettet.
  • Framtidsrettet og utviklingsorientert.

Ved tilsetting i stillingen vil det bli lagt vekt på egnethet og personlige egenskaper, særlig evnen til å veilede, være en relasjonsbygger og støttespiller som innbyr til tillit.  

Vi tilbyr:

  • Varierte arbeidsoppgaver relatert til PP-tjenestens lovpålagte arbeid
  • Spennende, utfordrende og tverrfaglig utviklingsarbeid som vil utgjøre en forskjell for barn og elever i kommunen
  • Engasjerte og dyktige kollegaer med høy faglig kompetanse
  • Et godt samarbeidsmiljø med gode muligheter for egen faglig utvikling
  • Trivelig arbeidsmiljø med hyggelige kolleger

Som ansatt i Østre Toten kommune vil du omfattes av en god pensjons- og forsikringsordning. Vi har meningsfulle arbeidsoppgaver og et inkluderende arbeidsmiljø. Arbeidstakere tilsettes i Østre Toten kommune på de vilkår som til enhver tid kommer frem av gjeldende lover, reglement og Hovedtariffavtalen. Det trekkes 2 % av brutto lønn til pensjon.

Aktuelle kandidater til stillingen intervjues fortløpende. Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.