Ledig stilling

PST - Politiets sikkerhetstjeneste

Ønsker du å jobbe med utvikling og oppfølging av medarbeidere i et kunnskapsbasert IT-miljø?

Politi

PSTs teknologiavdeling søker avsnittsleder til avsnitt for IT personell. Avsnittet ivaretar organisasjonens behov for sikker og stabil drift av PSTs IT-infrastruktur og er sentralt for utvikling, motivasjon og oppfølging av ansatte i en kunnskapsbasert tjeneste som PST. 

Kvalifikasjoner:

Vi ser etter deg som har erfaring med organisering og ledelse av tverrfaglige, teknologiske miljøer som skaper en sikker, effektiv og dynamisk drift.

Det stilles krav til utdanning på minimum bachelornivå eller tilsvarende innenfor fag- eller personalledelse. Dokumentert lang og relevant arbeidserfaring med gode resultater som leder kan i enkelte tilfeller veie opp for kravet til høyere utdanning. Du har erfaring med oppbygging av selvstendige team og praktisk ledelse av andre, inkludert konsulenter, midlertidig ansatte og hospitanter. Du har interesse for hva det innebærer å ha lederansvar, og har tanker om hvordan du skal representere arbeidsgiver som en leder i PST.

Det er en fordel om du har god kjennskap til statlige prosesser for drift-, resultat- og økonomistyring samt personaloppfølging. Det er også en fordel om du har kjennskap til rammeverk og kundeorienterte prosesser innen innovasjon, kontinuerlig forbedring og utvikling. Videre kjenner du til drift og vedlikehold av tjenester og hvordan disse kan effektiviseres og forbedres over tid. Du har i tillegg interesse for hva det innebærer å ha arbeidsgiveransvar, og har tanker om hvordan du skal representere arbeidsgiver som en leder i PST. 

Personlige egenskaper:

Vi ser etter deg som evner å tenke nytt, utfordre og utvikle både fagfelt, kunnskap og ferdigheter slik at vi som sikkerhetstjeneste kontinuerlig tilpasser oss endringer i
samfunnet og organisasjonen. I tillegg er du strategisk og har evne til å sette mål og kunne fatte beslutninger som er i tråd med PSTs og avdelingens overordnede mål. Videre er du som leder tillitsskapende, utviklingsorientert og samvittighetsfull. Du evner å motivere dine ansatte og forstår hvordan resultater skapes sammen og gjennom andre. Du skaper handlingsrom gjennom prioriteringer, ved å sette retning og legger til rette for et trygt og godt arbeidsmiljø.

Du er god til å bygge relasjoner og trives med samhandling på tvers av avdelinger og nivåer i organisasjonen. Du skaper god lagånd, motiverer og utvikler team og grupperinger som både jobber godt sammen og selvstendig. Som leder ser og imøtekommer du medarbeidere som de ulike personene de er, og støtter, leder og veileder dem deretter.

Ledere i PST legger til rette for og oppfordrer til læring og nytenkning, er målrettede og sørger for god oppfølging for å oppnå ønskede resultater. Som leder i PST bygger du tillit til dine medarbeidere, samt legger til rette for et motiverende arbeidsmiljø.

For en stilling i PST vil personlig egnethet vektlegges i stor grad, og du må som ansatt ha egenskaper som utviser pålitelighet, dømmekraft og lojalitet. Videre må du tilfredsstille kravene til sikkerhetsklarering og autorisasjon for STRENGT HEMMELIG og NATO SECRET.

Som ansatt i en beredskapsorganisasjon forventes det at du er fleksibel og villig til å yte ekstra når situasjonen krever det, i henhold til gjeldende regelverk. 

Vi tilbyr:

En lederstilling i PST gir deg en unik mulighet til å bidra direkte i å verne om Norges verdier og interesser. Som leder i PST vil du få muligheten til å videreutvikle organisasjonens evne til å forutse og takle nye utfordringer i en situasjon som er i stadig endring. Ledelse er viktig for PST, og vi er derfor opptatt av å støtte og utvikle våre ledere gjennom lederutviklings- og kompetansehevingsaktiviteter.

Som ansatt i PST har du mulighet for trening i arbeidstiden og en god pensjonsordning gjennom SPK (fra lønnen trekkes 2 %). 

Arbeidstidsordning: Fleksitid
Arbeidssted: Oslo

På grunn av kompleksiteten i arbeidsoppgavene og som ansatt i en sikkerhets- og etterretningstjeneste forstår du kanskje at vi ikke har mulighet til å jobbe hjemmefra. Det vil derimot være desto bedre muligheter for å støtte, sparre med og utvikle de ansatte i seksjonen.

Stillingen har en årslønn innenfor spennet kr 845 900–1 025 200 som kontorsjef (SKO 1054). For spesielt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes. Endelig lønnsplassering avhenger av kvalifikasjoner.

Søknad og prosess
PST er avhengig av mangfold og en bredde i perspektiver og erfaringer for å løse samfunnsoppdraget. Vi ønsker derfor å tiltrekke oss og rekruttere medarbeidere med ulike bakgrunner og livserfaringer. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke stillinger hos oss, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.

Søknad sendes elektronisk. Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju. Vurdering av fagkunnskaper og personlig skikkethet gjennom tester og fagdiskusjoner i et eventuelt intervju må påregnes. For å kunne sikkerhetsklareres må du være villig til å oppgi opplysninger om deg selv og dine nærmeste. Du oppfordres til å utvise diskresjon om at du søker stilling i PST. Mer informasjon vil bli gitt i løpet av ansettelsesprosessen.