• Bedrift
    Trondheim Kommune
  • Søknadsfrist
    31.05.2022
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    7013, TRONDHEIM
    TRONDHEIM
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4617825
  • Se her for andre jobber fra Trondheim Kommune
  • Oppdatert 13.05.2022
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Trondheim Kommune

Miljørådgiver

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Ved Innkjøpstjenesten er det ledig en fast 100 prosent stilling som miljørådgiver.

Trondheim kommune skal være en internasjonal foregangskommune for utvikling av gode klima- og miljøløsninger, og vi er allerede godt på vei. Kommunen har en ambisiøs klimasatsing som krever bred innsats fra hele kommunen og bysamfunnet innen områder som mobilitet, bygg og anlegg, forbruk og sirkulær økonomi. Et av de viktigste verktøyene det offentlige har for å nå klima- og miljømålene er offentlige anskaffelser. Vi søker etter en miljørådgiver som vil ta en ledende posisjon i dette arbeidet.

Rådgiveren skal øke klima- og miljøkompetansen hos kommunens innkjøpsrådgivere og støtte utvikling av krav og kriterier for bruk i anskaffelser. En viktig del av arbeidet er å utvikle verktøy og veiledere for å gjøre det enklere å gjennomføre klimavennlige anskaffelser. Utvikling av verktøy og veiledere er planlagt å skje i samarbeid med innkjøpsmiljø både lokalt og nasjonalt. Gjennom dialog med leverandørmarkedet skal miljørådgiveren bidra til å styrke og videreutvikle kommunens konkurransegrunnlag i nye anbudsrunder. 

Vi er på utkikk etter deg som har lyst til å utfordre markedet og bidra til at kommunen og næringslivet styrker sitt arbeid med å redusere klimagassutslippene. Trondheim kommune kjøper et bredt spekter av varer og tjenester. Gjennom arbeidet vil det derfor være mulig å påvirke mange forskjellige markedsaktører i en positiv retning. Kommunen er en stor innkjøper i regionen, og arbeidet vil derfor kunne påvirke både innkjøpere og leverandører utenfor kommunen. Stillingen innebærer formidling og erfaringsutveksling av metoder og resultater, både lokalt og nasjonalt.

Innkjøpstjenesten er kommunens kompetansesenter for offentlige anskaffelser og har ansvar for faglig utvikling. Vi bistår andre enheter i kommunen i anskaffelsesfaglige spørsmål, og har ansvaret for kommunens anskaffelsesstrategi og innkjøpsreglement, rutiner og kontrollfunksjoner. Innkjøpstjenesten inngår rammeavtaler der hvor kommunen opptrer i fellesskap, og er rådgiver for øvrige enheter i kommunen i større anskaffelser. Enheten er en intern tjeneste organisert innenfor virksomhetsområdet næring, samferdsel og miljø.

Om jobben:
Koordinere arbeidet med miljø og klima i kommunens anskaffelser
Jobbe tverrfaglig med kommunens innkjøpsmiljøer
Strategisk planlegging av klima- og miljøarbeid i anskaffelser

Arbeidsoppgaver:

  • Bidra til å nå målsetningene i Trondheim kommunes klimaplan
  • Bistå med utvikling av tilpassede miljøkrav og -kriterier i anskaffelser
  • Utarbeide verktøy og veiledere for å lette gjennomføringen av klima- og miljøvennlige konkurranser
  • Bistå i revisjon av kommunens innkjøpsreglement og anskaffelsesstrategi
  • Gjennomføre dialogmøter med markedet
  • Utarbeide og bearbeide statistikk
  • Formidling og erfaringsutveksling internt og eksternt
  • Bistå med evaluering av krav og kriterier knyttet til klima, miljø og bærekraft i kommunens anskaffelser
  • Miljøoppfølging av leverandører
  • Rådgiving av leverandører
  • Noe reiseaktivitet kan være nødvendig
Viktige fokusområder for stillingen vil være:
 
  • Transport 
  • Indirekte klimagassutslipp 
  • Sirkulær økonomi/gjenbruk anleggsmaskiner og byggematerialer

Kvalifikasjoner:

  • Relevant utdannelse på masternivå
  • Ønskelig med erfaring med offentlige anskaffelser som et verktøy for å nå klima- og miljømål
  • Ønskelig med erfaring fra offentlig forvaltning
  • Kompetanse om miljøledelse, LCA, LCC og miljøsertifiseringsordninger
  • Gode Excel kunnskaper
  • Gode kommunikasjons- og fremstillingsevner på norsk
  • Personlig egnethet vil bli vektlagt

Personlige egenskaper:

  • Evne til å arbeide selvstendig og i team
  • Analytisk, strukturert og nøyaktig
  • Interesse for å utvikle fagfeltet
  • Initiativrik
  • Løsningsorientert
  • Vi ser etter en person som passer inn i det eksisterende arbeidsmiljøet og som kan være en god ambassadør for enheten

Vi tilbyr:

  • Utfordrende og spennende jobb med store utviklingsmuligheter
  • Fleksibel arbeidstidsordning
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger
  • Lønn etter sentrale avtaler og Trondheim kommunes lokale avtaler
  • Stor frihet til å påvirke egen arbeidsdag
 

  • Bedrift
    Trondheim Kommune
  • Søknadsfrist
    31.05.2022
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    7013, TRONDHEIM
    TRONDHEIM
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4617825
  • Se her for andre jobber fra Trondheim Kommune
  • Oppdatert 13.05.2022