Detaljer

  • Bedrift
    Trondheim Kommune
  • Søknadsfrist
    14.10.2020
  • Sted:
    TRONDHEIM
  • Stillingstype:
    Heltid
  • Bransje:
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav:
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring:
    Ønskelig
  • Fylke:
    TRØNDELAG
  • Arbeidssted:
    TRONDHEIM
  • Land:
    NO
  • Antall stillinger:
    1
  • karriere-kode:
    3177136
  • Se her for andre jobber fra Trondheim Kommune

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Logistikkrådgiver

Ved Miljøenheten er det ledig en 100 prosent prosjektstilling som logistikkrådgiver med fokus på utslippskutt i kommunal kjøretøyflåte. Stillingen har en varighet på to år.

Trondheim kommune skal være en internasjonal foregangskommune for utvikling av gode klima-og miljøløsninger, og vi er allerede på god vei. Kommunen har en ambisiøs klimasatsing som krever bred innsats fra hele kommunen og bysamfunnet innen områder som mobilitet, bygg og anlegg, energiplanlegging, forbruk og sirkulær økonomi og klimatilpasning.

Innenfor mobilitet er reduksjon av klimagassutslipp fra kommunens egen kjøretøypark et prioritert arbeidsområde. Vi søker etter en logistikkrådgiver som systematisk følger opp utslippsreduksjoner, bistår og veileder enhetene, utarbeider felles retningslinjer og foreslår nye løsninger slik at både antall kjøretøy og transportbehovet kan reduseres.

Stillingen er organisert i avdeling klima og samfunn i Miljøenheten. Avdelingen har ansvar for å lede og koordinere arbeidet med å gjennomføre Trondheim kommunes klimaplan. Avdelingen har for tiden 14 medarbeidere og jobber for klimaomstilling både i kommunens egen virksomhet og i bysamfunnet. 

Arbeidsoppgaver
  • Skaffe god oversikt over kommunens kjøretøypark, kjørte kilometer og drivstofforbruk for systematisk oppfølging av utslippsreduksjoner.
  • Kartlegge arbeidsoppgaver, kjøremønster og logistikk på enhetsnivå.
  • Veilede enheter i hvordan de kan redusere egen kjøring, ta i bruk andre transportformer og veilede ved bestilling av nye kjøretøy.
  • Basert på behovet til enhetene, utarbeide innhold til ny rammeavtale for leasing av kjøretøy med fokus på å kutte utslipp, i samarbeid med Innkjøpstjenesten.
  • Anbefale lokalisering for ladepunkt forbeholdt kommunens biler og muligheter for bruk på tvers av enheter, samt anbefale praktiske og administrative løsninger.
  • Skaffe møtepunkt, erfaringsutveksling og løsninger på tvers av enheter.
  • Bidra til holdningsendring innad i kommunen og økt bevissthet rundt klima- og miljø (bl.a. utarbeide informasjonsmateriell).
Kvalifikasjoner
  • Minimum bachelorgrad i samfunns-, transport- eller logistikkfag eller annet relevant fagområde. 
  • God kommunikasjons- og fremstillingsevne.
  • Kompetanse på datahåndtering/statistikk og IT-verktøy.
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk.

I tillegg er det ønskelig med

  • Erfaring med prosjekt- og endringsledelse og rapportering.
  • Klima- og miljøkompetanse, gjerne relatert til klimagassutslipp fra ulike teknologier.
Personlige egenskaper
  • Du evner å ta initiativ og skape entusiasme for nødvendige endringer.
  • Du har pågangsmot og er løsningsorientert.
  • Du er analytisk og strukturert, med evne til å styre egen hverdag.
  • Du kan både samarbeide og jobbe selvstendig.
Vi tilbyr
  • Muligheten til å gjøre Trondheim enda bedre.
  • Meningsfylte, utfordrende og varierte oppgaver.
  • Tverrfaglig miljø med engasjerte og kompetente medarbeidere.
  • Lønn etter sentrale avtaler og Trondheim kommunes lokale avtaler.