• Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    07.08.2022
  • Stillingstype
    Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5253, SANDSLI
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4702935
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune
  • Oppdatert 18.07.2022
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Bergen kommune

Kontaktperson barneverntjenesten

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Barneverntjenesten har ansvar for å gi tjenester til barn og unge etter Lov om barneverntjenester, og er delt inn i 4 byområder i Bergen kommune. I byområdet Fana og Ytrebygda drives barneverntjenesten fra avdelingene på Nesttun og på Sandsli, og har til sammen 54 fagstillinger. Avdelingene skal på sikt samlokaliseres.

Barneverntjenesten er opptatt av å arbeide åpent og systematisk, og i samarbeid med dem saken gjelder. Tjenesten har de siste årene satset særlig på kompetanse innen utredning og oppfølging av barn som bor utenfor hjemme, og er med i utviklingsarbeidet «Mitt Liv». Dette medfører forpliktelser til å jobbe etter anbefalingene til god praksis for et barnevern som samarbeider med barn og unge. Grunnholdningen er at barn er eksperter på egne liv, barn skal lyttes til og barns mening skal komme tydelig fram i alle prosesser.

Barneverntjenesten i Fana og Ytrebygda har nå ledig 6 faste 100 % stillinger som kontaktperson/ saksbehandler. Stillingene er for tiden knyttet til avdelinger både på Nesttun og Sandsli.  Det kan også bli ledige vikariater, og søkere til de faste stillingene kan bli vurdert for vikariatstillinger etter eget ønske. Som kontaktperson vil du ha ansvar for å undersøke at barn og unge har det godt hjemme, og kunne bidra til positiv endring for dem. Arbeidsoppgavene innebærer faglige utfordringer med rom for selvstendig arbeid.

Arbeidsoppgaver:

• Saksbehandling etter barnevernloven
• Arbeid med mottak, undersøkelser og tiltak i hjem, fosterhjem og institusjon
• Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
• Student- og kollegaveiledning
• Noe reisevirksomhet må påregnes

Kvalifikasjoner:

• Stillingen krever bestått bachelorgrad i sosialt arbeid eller barnevernsfaget, eventuelt master i barnevern med annen fagbakgrunn i bachelorgraden. Studenter som fullfører nevnte utdannelse i løpet av 2022 kan også vurderes for stillingene.
• Søkere med annen relevant fagbakgrunn (minimum bestått bachelorgrad) kan vurderes, men det stilles da krav til minst 2 års arbeidserfaring som kontaktperson i kommunal barneverntjeneste.
• Erfaring fra arbeid direkte med barn og unge vil være en fordel 
• Erfaring fra første- eller andrelinje i barnevernet er ønskelig
• God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk er nødvendig
• Grunnleggende IKT-kompetanse er en forutsetning, og kjennskap til klientsystemet Familia er ønskelig.
• Fremleggelse av gyldig politiattest kreves før tiltredelse
• Førerkort er nødvendig

Personlige egenskaper:

• Kandidaten må kunne møte barn og deres foreldre med åpenhet og ydmykhet, legge til rette for godt samarbeid og være serviceinnstilt
• Arbeidsoppgavene forutsetter god evne til faglig refleksjon, og fokus på løsninger og medbestemmelse fra partene
• Kandidaten må ha god arbeidskapasitet, tåle å arbeide under press med korte tidsfrister og være fleksibel
• Det kreves evne til å jobbe helhetlig og strukturert, både selvstendig og i samarbeid med andre 
• Det er en forutsetning at kandidaten har forståelse for barns medvirkning, og dokumentasjonskravet som ligger til stillingen. 

Vi tilbyr:

• Tett kontakt med barn, unge og deres familier
• Å få bidra til å beskytte barn og unge i samfunnet
• Deltagelse i spennende utviklingstiltak innen fagområdet
• Varierte arbeidsoppgaver og faglig utvikling i et kompetent, engasjert og godt arbeidsmiljø
• Lønn etter utdanning og praksis
• Gode forsikrings- og pensjonsordninger
• En inkluderende arbeidslivsbedrift 
• Fleksibel arbeidstid

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkere kan bli offentliggjort selv om søker ber om å bli unntatt fra offentlig søkerliste, jf. offentleglova § 25, annet ledd. Søker vil i så fall bli varslet om dette.

 

  • Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    07.08.2022
  • Stillingstype
    Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5253, SANDSLI
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4702935
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune
  • Oppdatert 18.07.2022