Ledig stilling

Tønsberg kommune

Kommunalsjef for økonomi og virksomhetsstyring

Offentlig forvaltning

Vil du jobbe i en kommune med god fart og store utviklingsambisjoner? Tønsberg kommune bygger laget for fremtiden og ser etter en kommunalsjef for økonomi og virksomhetsstyring.  

Vi søker en erfaren leder med sterke strategiske ferdigheter og engasjement for økonomisk bærekraft og utvikling. Du må ha evne å skape gode relasjoner til medarbeidere, politikere, innbyggere og samarbeidspartnere. Du har god rolleforståelse for hvordan man jobber i en politisk styrt organisasjon og med erfaring fra kommunesektoren.  

Tønsberg kommune står ovenfor en rekke spennende utfordringer for å løse samfunnsoppdraget på en god og effektiv måte i tiden som kommer. Stillingen vil ha en sentral rolle i prosjektet «Sunn kommuneøkonomi» hvor målet er å bedre kommunens økonomi med nærmere 300 millioner innen 2028. Kommunalsjefen vil være en viktig støttespiller og bidragsyter i kommunedirektørens ledergruppe i arbeidet med å sikre en helhetlig og forutsigbarhet for kommunen gjennom solid økonomistyring. 

Kommunalsjefen vil ha ansvar for en stab med dyktige og engasjerte medarbeidere innen fagområdene virksomhetsstyring, internkontroll, innkjøp, regnskap, finans og budsjett.  

Stillingen har tre virksomhetsledere og en rådgiver i stab som rapporterer direkte til seg.  

Kommunen har i dag rammestyring og et totalbudsjett på nesten 6 milliarder. 

Arbeidsoppgaver

  • Overordnet ansvar for kommunens økonomistyring, inkludert budsjettarbeid, regnskap og økonomisk rapportering 

  • Utvikle og implementere strategier for virksomhetsstyring og internkontroll 

  • Sikre at kommunen har gode rutiner og systemer for økonomisk oppfølging og kontroll 

  • Lede og utvikle kommunalområdet, samt sikre kompetanseutvikling og godt arbeidsmiljø  

  • Sikre godt lederskap og arbeidsmiljø i egen ledergruppe

  • Samarbeide tett med andre avdelinger og enheter for å sikre helhetlig og effektiv styring av kommunens ressurser 

  • Bistå kommunens ledelse med økonomiske analyser og beslutningsgrunnlag

  • Følge opp og rapportere på økonomiske mål og resultater til kommunens ledelse og politiske organer 

  • Skape forutsigbarhet for kommunen gjennom nøyaktig og pålitelig økonomistyring 

  • Løpende oppgaver knyttet til rapporteringer, reglementer, utredninger og utarbeidelse av saksfremlegg   

Kompetansekrav 

  • Relevant høyere utdanning innen økonomi, administrasjon eller lignende 

  • Solid erfaring fra økonomistyring, virksomhetsstyring og internkontroll fra offentlig sektor 

  • God kjennskap til lover og forskrifter som regulerer kommunal økonomi og virksomhetsstyring 

  • Erfaring med ledelse og utvikling av medarbeidere 

  • Gode analytiske evner og evne til å arbeide strategisk og helhetlig 

  • Sterke kommunikasjonsevner og evne til å samarbeide på tvers av fagområder 

  • Høy integritet og evne til å sikre etterlevelse av etiske retningslinjer og god forvaltningsskikk 

Personlige egenskaper

  • Strukturert og målrettet 

  • Initiativrik og løsningsorientert 

  • Gode samarbeidsevner og evne til å bygge relasjoner 

  • Evne til å motivere og engasjere medarbeidere 

  • Stor arbeidskapasitet og gjennomføringsevne 

Vi tilbyr: 

  • En spennende og utfordrende lederstilling i en kommune i utvikling 

  • Gode muligheter for faglig og personlig utvikling 

  • Konkurransedyktige betingelser 

Søkerlister med opplysninger om navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosted- eller arbeidskommune for hver søker er offentlig i hht Offentlighetsloven. Det kan gjøres unntak dersom søker anmoder om dette og grunngir dette i søknaden. Dersom anmodningen ikke tas til følge vil søkeren varsles om dette.

Kommunen ber aldri om kontaktinformasjon eller kontoopplysninger i rekrutteringsfasen, verken over SMS, e-post eller i brev via Digipost