• Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    20.06.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5224, NESTTUN
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3908240
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune
  • Oppdatert 05.06.2021
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Bergen kommune

Juridisk rådgiver i barneverntjenesten - vikariat

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Barneverntjenesten har ansvar for å gi tjenester til barn og unge etter Lov om barneverntjenester, og er delt inn i 4 byområder i Bergen kommune. I byområdet Fana og Ytrebygda drives barneverntjenesten fra avdelingene på Nesttun og på Sandsli, men disse skal på sikt samlokaliseres.

Barneverntjenesten er opptatt av å arbeide åpent og systematisk, og i samarbeid med dem saken gjelder. Tjenesten har de siste årene satset særlig på kompetanse innen utredning og oppfølging av barn som bor utenfor hjemme, og er med i utviklingsarbeidet «Mitt Liv». Dette medfører forpliktelser til å jobbe etter anbefalingene til god praksis for et barnevern som samarbeider med barn og unge. Grunnholdningen er at barn er eksperter på egne liv, barn skal lyttes til og barns mening skal komme tydelig fram i alle prosesser.
 
Barneverntjenesten i Fana og Ytrebygda har nå ledig 1 vikariat i 100 % stilling som juridisk rådgiver fra snarest og til april 2022.

Den ledige stillingen vil ha kontorplassering på Sandsli, men kan ved behov også bli tillagt oppgaver knyttet til vårt tjenestested på Nesttun.

Arbeidsoppgaver:

 

• Utredning, saksbehandling og klagebehandling iht. Lov om barneverntjenester 
• Utarbeidelse av begjæringer til fylkesnemnda og høringsuttalelser
• Saksbehandling av innsynsbegjæringer og erstatningssaker
• Juridisk veiledning av ledere og ansatte i barnevernet
• Opplæring innenfor forvaltning og myndighetsutøvelse
• Oppgaver knyttet til internkontroll, rutineutvikling og avvikshåndtering
• Reisevirksomhet: Noe reisevirksomhet må påregnes

Kvalifikasjoner:

• Bestått juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap 
• Erfaring fra saksbehandling fra offentlig virksomhet er ønskelig, og erfaring fra kommunal barneverntjeneste vil vektlegges
• Annen erfaring med juridisk saksbehandling, gjerne innen barnevernfeltet, vil være en fordel
• God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk er nødvendig
• Grunnleggende IKT-kompetanse er en forutsetning

Personlige egenskaper:

• Arbeidsoppgavene forutsetter god evne til faglig refleksjon
• Kandidaten må ha god arbeidskapasitet, tåle å arbeide under press med korte tidsfrister og være fleksibel
• Det kreves evne til å jobbe helhetlig og strukturert, både selvstendig og i samarbeid med andre
• Personlig egnethet vektlegges 

Vi tilbyr:

• Spennende faglige utfordringer og personlige utviklingsmuligheter
• Faglig nettverk på tvers av byområdene
• Lønn og betingelser etter avtale 
• Gode forsikrings- og pensjonsordninger
• Lønn etter utdanning og praksis 
• En inkluderende arbeidslivsbedrift 
• Fleksibel arbeidstid
 

  • Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    20.06.2021
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5224, NESTTUN
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3908240
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune
  • Oppdatert 05.06.2021