Ledig stilling

Østre Toten kommune

Jobbspesialist - IPS (Individuell jobbstøtte) 100% fast stilling ved Nav Østre Toten

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Nav Østre Toten holder til i trivelige lokaler i Rådhuset på Lena og vi er 27 dedikerte kollegaer. Nav-kontoret yter tjenester til Østre Toten kommune med ca 15 000 innbyggere, og samarbeider med andre kommuner i regionen om tjenester. Gjennom vår innsats får flere mulighet til å være i arbeid, delta i samfunnet og være sikret inntekt. 

Fakta om stillingen: 

Vil du gjøre en forskjell i menneskers liv? Ønsker du å bidra til at personer med psykiske helseutfordringer og/eller rusproblematikk får muligheten til å komme i arbeid eller utdanning - og lykkes med å bli værende der? Trives du med å bygge relasjoner, være ute blant folk og skape muligheter? Da kan dette være jobben for deg!

Nav Østre Toten søker en egasjert og relasjonssterk jobbspesialist, som blir en del av et faglig sterkt team i Gjøvikregionen. IPS (Individuell jobbstøtte) er en anerkjent og forskningsbasert metode som hjelper mennesker med psykiske helseutfordringer og/eller rusproblematikk med å få, og beholde ordinært arbeid eller starte utdanning. Som jobbspesialist er du en viktig brobygger mellom arbeidssøker og arbeidsgiver, og du bidrar til varige løsninger. 

Stillingen er organisatorisk plassert ved Nav Østre Toten, med faglig støtte og metodeveiledning fra IPS-miljøet ved Nav Gjøvik. Du får stor frihet i arbeidshverdagen, samtidig som du jobber etter en tydelig metodikk med klare mål.  

Arbeidsoppgaver:

  • Oppfølging av egen deltakerportefølje på ca 20 personer, med mål om minst 65% overgang til arbeid og utdanning.
  • Kartlegge deltakernes interesser, ferdigheter, evner og jobbønsker.
  • Oppsøke og følge opp arbeidsgivere - være mye ute i felt. 
  • Matche deltakere med relevante jobber og arbeidsgivere.
  • Skape gode relasjoner med arbeidsgivere, samarbeidspartnere  og deltakere. 
  • Tilretteleggge for et målrettet løp,og bidra med en strukturert, systematisk og planmessig oppfølging og støtte av både deltakere og arbeidsgivere. 
  • Dokumentere arbeidet i relevante fagsystemer og rapportere på oppnådde resultater. 

OBS - Endringer i arbeidsoppgaver må påregnes. 

Kvalifikasjoner:

Må-krav:

  • Høyere utdanning innen helse- og sosialfag. Særlig relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet.
  • Erfaring med arbeidsrettet veiledning eller jobbstøtte av personer med psykiske helseutfordringer og /eller rusproblematikk. 
  • Praktisk erfaring fra oppfølging etter SE- eller IPS-metodikk eller tilsvarende oppfølgingsmetodikk. 
  • Erfaring med oppsøkende arbeid og relasjonsbygging, gjerne mot arbeidsgivere. 
  • Gode kommunikasjonsferdigheter på norsk, både muntlig og skriftlig (minimum nivå B2)
  • Førerkort klasse B

Det er en fordel om du også har: 

  • Erfaring innen veiledning og oppfølging av brukere i Nav, helsevesen eller arbeid med målgruppen. 
  • Kompetanse om arbeidsmarkedet generelt og for Toten- og Gjøvikregionen spesielt. 
  • Dokumentere resultatene fra tidligere arbeid med mennesker i sårbare livssituasjoner. 

Personlige egenskaper:

  • Strukturert og systematisk
  • Dyktig på å bygge relasjoner, skape motivasjon og mestringstro
  • Modig og løsningsorientert
  • Fleksibel og selvstendig
  • Har stor arbeidskapasitet, evne til å jobbe målrettet og effektivt i en hektisk hverdag.

Personlig egnethet vil bli vektlagt. 

Vi tilbyr:

  • En meningsfull jobb med stor samfunnsverdi
  • Et inkluderende og engasjert arbeidsmiljø med høy kompetanse 
  • Gode muligheter for faglig og personlig utvikling
  • Kollegaveiledning og metodeveiledning
  • Fleksibel arbeidstid og mulighet for hybrid arbeidshverdag
  • Lønn etter avtale
  • Pensjonsordning gjennom KLP (2% trekk i lønn)

Som ansatt i Østre Toten kommune vil du omfattes av en god pensjons- og forsikringsordning. Vi har meningsfulle arbeidsoppgaver og et inkluderende arbeidsmiljø. Arbeidstakere tilsettes i Østre Toten kommune på de vilkår som til enhver tid fremgår av gjeldende reglement, lov- og avtaleverk. Det trekkes 2% av bruttolønn til pensjon.

Etter søknadsfristens utløp, vil det bli satt opp en offentlig søkerliste inneholdende navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune for hver søker. Det kan gjøres unntak fra innsyn for opplysninger om en søker dersom vedkommende selv ber om det. Opplysninger om en søker kan bli offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil søkeren bli varslet om dette.