Ledig stilling

Tønsberg kommune

Gjeldsrådgiver

Offentlig forvaltning

Stillingen er et vikariat 01.11.2024 – 31.08.2025, med muligheter for forlengelse på bakgrunn av at vikariatet er knyttet til en permisjon.

NAV Tønsberg ser etter deg som er opptatt av mennesker og NAV sitt samfunnsoppdrag. Er du strukturert, løsningsdyktig og trives med høyt arbeidstempo? Er du en relasjonsbygger med en tydelig stemme? Motiveres du av å hjelpe andre med å løse sine utfordringer? Har du god økonomisk forståelse? Da ønsker vi å ha deg med på laget vårt. 

Tjenesten økonomisk rådgivning er et tilbud til alle innbyggere i Tønsberg kommune. Som gjeldsrådgiver møter du personer og familier som har kommet i en utfordrende økonomisk situasjon og henvender seg til NAV. I dette arbeidet medvirker du til at innbyggere får oversikt over sin totale gjeldsbyrde og økonomiske situasjon, samt bistå med å oppnå varig eller midlertidig løsning på deres gjeldsproblem.

Du må være tydelig i din kommunikasjon og møte mennesker med respekt. I en travel hverdag vil du måtte håndtere ulike oppgaver på en smidig og serviceinnstilt måte, både selvstendig og tverrfaglig. Du vil måtte prioritere, sette deg inn i nye arbeidsoppgaver og tilegne deg stadig ny kunnskap. 

Stillingen innebærer en høy grad av brukerkontakt, veiledning og møtevirksomhet. 

Stillingen er plassert i avdeling Økonomi og bistand, som omfatter veiledningssenteret ved NAV Tønsberg. Der gir vi informasjon og veiledning til mennesker i ulike livssituasjoner. Avdelingen driver også individuell oppfølging og saksbehandling. Det gjør vi på områder som sosialhjelp, økonomi, boligsosiale virkemidler, forvaltning og gjeldsrådgivning. Formålet er å bidra til sosial og økonomisk trygghet og fremme overgang til arbeid. Du vil være med på å styrke NAV Tønsberg i å nå vårt viktige samfunnsoppdrag.

Vi verdsetter et godt arbeidsmiljø og gode kolleger, og ønsker en engasjert person som bidrar positivt inn i fellesskapet både med kunnskap og faglig kompetanse, men også med et sosialt og relasjonelt fokus.

Kjenner du deg igjen? Vi er over 130 engasjerte medarbeidere i NAV Tønsberg som ønsker deg som vår nye kollega.

 

Hovedarbeidsoppgaver

  • Økonomisk råd og veiledning til privatpersoner
  • Bistå brukere med gjeldsproblemer av ulik karakter
  • Utarbeide løsningsforslag basert på prinsippene i gjeldsordningsloven
  • Svare på henvendelser og gi råd om gjeldsproblemer, herunder inkasso, tvangssalg av bolig, utleggstrekk, rettslig og utenrettslig gjeldsordning
  • Være støtteperson for andre ansatte ved NAV Tønsberg til innbyggere med økonomiske problemer
  • Arbeidet medfører utstrakt samarbeid med Namsmannen, inkassobyråer, banker og andre samarbeidspartnere
  • Økonomisk veiledning/opplæring på gruppenivå i relevante sammenhenger
  • Saksbehandling og oppfølgning etter § 17 i lov om sosiale tjenester

NAV Tønsberg jobber kontinuerlig for å levere de beste tjenestene til innbyggere og samarbeidspartnere. Det kan medføre endring i arbeidsoppgaver og avdelingstilhørighet.

Kvalifikasjonskrav

  • Fullført 3-årig utdannelse tilsvarende bachelor, gjerne med økonomisk og/eller samfunnsfaglig retning. Utdanning fra utlandet skal være NOKUT godkjent. Særskilt relevant arbeidserfaring fra tilsvarende stilling kan kompensere for utdanningskravet.
  • God økonomiforståelse
  • Kompetanse i bruk av digitale verktøy og Office365
  • Erfaring med veiledning og oppfølging av mennesker som står i omstilling og endringsprosesser
  • Gode muntlige og skriftlige norskkunnskaper

Ønskede kvalifikasjoner

  • God kjennskap til, og interesse for NAV sitt samfunnsoppdrag
  • Kompetanse og/eller erfaring innen hverdagsøkonomi og motivasjonsarbeid
  • Erfaring fra arbeid med offentlig forvaltning og kjennskap til relevant lovverk, som gjeldsordningsloven, dekningsloven og lov om sosiale tjenester
  • Førerkort kl. B

Personlige egenskaper

Vi ser etter deg som:

  • Har trygghet til å møte personer som står i utfordrende livssituasjoner
  • Kan jobbe målrettet, nøyaktig og effektivt
  • Har evner til å motivere og skape gode relasjoner
  • Er tydelig og kan sette grenser
  • Evner å jobbe selvstendig og er beslutningsdyktig
  • Har omstillingsevne og godt humør

Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet og motivasjon.

 

Vi tilbyr:

  • Spennende arbeidsoppgaver med gode utviklingsmuligheter
  • Et godt og positivt arbeidsmiljø der vi jobber tverrfaglig
  • Fleksibel arbeidstid
  • Lønn etter gjeldende avtaler – høyskolestigen
  • God pensjons- og forsikringsordninger i KLP

Søkerlister med opplysninger om navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosted- eller arbeidskommune for hver søker er offentlig i hht Offentlighetsloven. Det kan gjøres unntak dersom søker anmoder om dette og grunngir dette i søknaden. Dersom anmodningen ikke tas til følge vil søkeren varsles om dette.

Kommunen ber aldri om kontaktinformasjon eller kontoopplysninger i rekrutteringsfasen, verken over SMS, e-post eller i brev via Digipost