Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Nittedal kommune

Flyktningkonsulent/Veileder i introduksjonsprogrammet (1 fast stilling og 1 årsvikariat)

Offentlig forvaltning

Har du arbeidserfaring fra flyktningefeltet og ønsker å være med i arbeidet med kvalifisering og integrering av nyankomne flyktninger i Nittedal kommune?

Da vil vi gjerne høre fra deg!

Vi lyser ut 1 fast stilling, samt 1 årsvikariat som flyktningkonsulent/veileder i introduksjonsprogrammet.

Flyktningarbeidet i Nittedal kommune er i en spennende utviklingsfase, og det jobbes kontinuerlig for å tilpasse tjenestene til fremtidas utfordringer. Avdeling for bosetting og integrering er en del av kommunens Enhet for bolig og tilflytting, og har ansvar for bosetting av nyankomne flyktninger i tillegg til koordinering og oppfølging av kommunens introduksjonsprogram. Kommunen har som mål å bosette 22 flyktninger i 2020 og søker dermed en motivert og engasjert flyktningkonsulent som kan bidra med sin kompetanse og erfaring, samt sikre god kvalitet i tjenestetilbudet.

Primære arbeidsoppgaver vil bestå av å jobbe som veileder i introduksjonsprogrammet, med hovedansvar for oppfølging av den enkelte programdeltaker ut mot arbeid/ utdanning. Det må likevel påregnes at det også kan bli noe arbeid med bosetting og etablering av nyankomne flyktninger, avhengig av fremtidens behov.

Arbeidsoppgaver
  • Oppfølging og veiledning av deltakere i introduksjonsprogrammet jfr. Introduksjonsloven
  • Oppfølging og tilrettelegging av introduksjonsprogram, samt oppfølging ut mot praksis, utdanning eller arbeid
  • Utarbeide individuell plan og koordinere programmet for den enkelte deltaker
  • Utadrettet arbeid mot arbeidsgivere, voksenopplæringen og andre relevante samarbeidsaktører
  • Formidle kunnskap og informasjon om det norske samfunnet
  • Saksbehandling etter Introduksjonsloven
  • Dialog og samarbeid med frivillige lag og organisasjoner 
  • Arbeidsoppgaver rettet mot bosetting og etablering
Kvalifikasjoner
  • Relevant høyere utdanning, gjerne sosial/velferd/ helse/ samfunnsfag
  • Erfaring fra arbeid med Introduksjonsloven og flyktningarbeid i offentlig sektor    
  • Språkkompetanse: norsk og engelsk 
Personlige egenskaper
  • Gode samarbeidsevner og samtidig evne til å jobbe selvstendig
  • Evne til å arbeide strukturert og systematisk
  • Ha evne til å koordinere og bygge nettverk der det er mange aktører involvert
  • Løsningsorientert og fleksibel
  • Gode kommunikasjonsevner, muntlig og skriftlig
  • Flerkulturell forståelse og evne til konfliktløsning
  • Førerkort klasse B
  • Personlige egenskaper vil bli vektlagt
Vi tilbyr
  • Lønn etter avtale
  • Gode arbeidsvilkår
  • Flerkulturelt arbeidssted
  • Gode forsikrings- og pensjonsordninger fra KLP
  • Godt fagmiljø med gode muligheter for kompetanseutvikling

 

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlige, jfr. Lov om rett til innsyn i dokumenter i offentlig virksomhet (offentleglova § 25). Reservasjon mot oppføring på offentlig søkerliste må begrunnes skriftlig. Søkeren vil bli varslet dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge.

Kommunen har et personalpolitisk mål om: - å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, - å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn, -å rekruttere personer med nedsatt funksjonsevne,- å rekruttere uavhengig av livssyn og seksuell orientering