Bedrift
Hamar kommuneSøknadsfrist
25.01.2022Ansettelsesform
workTime.HeltidBransje
Offentlig forvaltning - KommuneadministrasjonUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
2312, OTTESTAD
STANGE
Antall stillinger
1karriere-kode
4276444Se her for andre jobber fra Hamar kommune
- Oppdatert 20.12.2021
Utgått annonse
Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert
Hamar kommune
Fagleder porteføljestyring og prosjektkontor
Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
Hedmark IKT er i både vekst og utvikling, og vi søker engasjerte og fremoverlente medarbeidere til vår avdeling «Strategisk utvikling og digitalisering».
Er du strukturert og leveranseorientert?
Er du flink til å lytte og forstå brukernes behov?
Vil du være med å skape digital transformasjon av viktige samfunnstjenester i vår region?
Da bør du lese videre
Personen vi søker vil få ansvar for å forvalte Hedmark IKT-samarbeidets totale prosjektportefølje innen IT og digitalisering og være en støtte innen prosjektstyring. Rollen vil få ansvar for å opprette et prosjektkontor (PMO) som skal være et nav for alt prosjektarbeid knyttet til IT- og digitalisering i Hedmark IKT og eierkommunene. Fagleder vil ikke ha personalansvar. Stillingen rapporterer til leder for Strategisk utvikling og digitalisering og fagleder vil jobbe tett med utviklingsressurser i Hedmark IKT og eierkommunene.
Arbeidsoppgaver:
- Styring av porteføljen til Hedmark IKT-samarbeidets IT-prosjekter innenfor rammene gitt av Porteføljestyret, herav overvåke og følge opp prosjektene på tidslinjer, kostnader, ressurser og kvalitet
- Vedlikeholde prosjekt- og porteføljeoversikten og sørge for rapportering til ledelsen
- Etablere og forvalte oversikter som viser utviklingsbehov som er på vei inn i porteføljen i IT og opprette prosjekter som blir besluttet igangsatt av Porteføljestyret
- Sørge for status og oversikt over porteføljen som grunnlag for prioriteringer
- Foreslå balansering av porteføljen i henhold til årshjul
- Informasjon/kommunikasjon om endringer i porteføljen (nye, avsluttede prosjekter)
- Utarbeide kapasitetsoversikter over utviklingskapasitet innen IT og behandle ressursbestilling i Hedmark IKT
- Levere bistand til prosjektene (prosjektkontor) innen bemanning, økonomirapportering, avrop eksterne konsulenter, samt veilede og støtte prosjektene
- Etablere og forvalte et felles rammeverk som kan benyttes til å planlegge og gjennomføre prosjekter i Hedmark IKT og eierkommunene
- Foreslå og gjennomføre tiltak som vil øke prosjektorganisasjonens modenhet, gjennom blant annet opplæring i bruk av prosesser, metoder og verktøy
- Være tilrettelegger for erfaringsutveksling mellom prosjekter
- Bistå prosjekter med å få etablert planer for gevinstrealisering og oppfølging av disse
- Ansvar for egne prosjekter og utviklingsaktiviteter dersom dette blir aktuelt
Kvalifikasjoner:
- Høyere relevant utdanning på masternivå, helst innen IT.
- Bred og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
- God IT-forståelse og erfaring med planlegging og gjennomføring av større IT- og digitaliseringsprosjekter. Helst 2 års relevant erfaring som prosjektleder, gjerne innen offentlig sektor eller andre komplekse organisasjoner.
- Erfaring med porteføljestyring i en større organisasjon med en stor utviklingsportefølje
- Kjennskap til Prosjektveiviseren
- Fordel med forståelse for smidige utviklingsprosesser
- Fordel med erfaring med bruk av prosjekt- og porteføljestyringsverktøy, slik som PRINCE2, PMP, MSP, MoP og liknende
- Fordel med erfaring med estimering av prosjektkostnader og varige drift og forvaltningskostnader
- God formulerings- og kommunikasjonsevne, skriftlig og muntlig
Personlige egenskaper:
- Sterk interesse og forståelse for hvordan digitalisering kan bidra til bedre og mer effektive tjenester og prosesser i kommunal sektor
- Analytisk, strukturert og løsningsorientert
- Initiativrik og innovativ
- Effektiv og ha evne til å se det store bildet
- Høy arbeidskapasitet og gjennomføringsevne
- Brukerorientert og tilpasningsdyktig
Vi tilbyr:
- Spennende og utfordrende oppgaver i en avdeling med tverrfaglig kompetanse
- Lønn etter kvalifikasjoner
- God pensjonsordning i KLP
- Et sterkt faglig miljø med muligheter for egenutvikling, i en virksomhet i rivende utvikling
- Fleksibel arbeidstid, hjemmekontorløsning og muligheter for trening i arbeidstiden
- Hyggelige og nyoppussede lokaler med parkeringsmuligheter
Bedrift
Hamar kommuneSøknadsfrist
25.01.2022Ansettelsesform
workTime.HeltidBransje
Offentlig forvaltning - KommuneadministrasjonUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
2312, OTTESTAD
STANGE
Antall stillinger
1karriere-kode
4276444Se her for andre jobber fra Hamar kommune
- Oppdatert 20.12.2021