• Bedrift
    Hamar kommune
  • Søknadsfrist
    25.01.2022
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    2312, OTTESTAD
    STANGE
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4276444
  • Se her for andre jobber fra Hamar kommune
  • Oppdatert 20.12.2021
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Hamar kommune

Fagleder porteføljestyring og prosjektkontor

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Hedmark IKT er i både vekst og utvikling, og vi søker engasjerte og fremoverlente medarbeidere til vår avdeling «Strategisk utvikling og digitalisering».

Er du strukturert og leveranseorientert?
Er du flink til å lytte og forstå brukernes behov?
Vil du være med å skape digital transformasjon av viktige samfunnstjenester i vår region?

Da bør du lese videre

Personen vi søker vil få ansvar for å forvalte Hedmark IKT-samarbeidets totale prosjektportefølje innen IT og digitalisering og være en støtte innen prosjektstyring. Rollen vil få ansvar for å opprette et prosjektkontor (PMO) som skal være et nav for alt prosjektarbeid knyttet til IT- og digitalisering i Hedmark IKT og eierkommunene. Fagleder vil ikke ha personalansvar. Stillingen rapporterer til leder for Strategisk utvikling og digitalisering og fagleder vil jobbe tett med utviklingsressurser i Hedmark IKT og eierkommunene.

 Valgfritt arbeidssted -  Ottestad ved Hamar eller Rasta ved Kongsvinger

Arbeidsoppgaver:

  • Styring av porteføljen til Hedmark IKT-samarbeidets IT-prosjekter innenfor rammene gitt av Porteføljestyret, herav overvåke og følge opp prosjektene på tidslinjer, kostnader, ressurser og kvalitet
  • Vedlikeholde prosjekt- og porteføljeoversikten og sørge for rapportering til ledelsen
  • Etablere og forvalte oversikter som viser utviklingsbehov som er på vei inn i porteføljen i IT og opprette prosjekter som blir besluttet igangsatt av Porteføljestyret
  • Sørge for status og oversikt over porteføljen som grunnlag for prioriteringer
  • Foreslå balansering av porteføljen i henhold til årshjul
  • Informasjon/kommunikasjon om endringer i porteføljen (nye, avsluttede prosjekter)
  • Utarbeide kapasitetsoversikter over utviklingskapasitet innen IT og behandle ressursbestilling i Hedmark IKT
  • Levere bistand til prosjektene (prosjektkontor) innen bemanning, økonomirapportering, avrop eksterne konsulenter, samt veilede og støtte prosjektene
  • Etablere og forvalte et felles rammeverk som kan benyttes til å planlegge og gjennomføre prosjekter i Hedmark IKT og eierkommunene
  • Foreslå og gjennomføre tiltak som vil øke prosjektorganisasjonens modenhet, gjennom blant annet opplæring i bruk av prosesser, metoder og verktøy
  • Være tilrettelegger for erfaringsutveksling mellom prosjekter 
  • Bistå prosjekter med å få etablert planer for gevinstrealisering og oppfølging av disse
  • Ansvar for egne prosjekter og utviklingsaktiviteter dersom dette blir aktuelt

Kvalifikasjoner:

  • Høyere relevant utdanning på masternivå, helst innen IT.
  • Bred og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet.
  • God IT-forståelse og erfaring med planlegging og gjennomføring av større IT- og digitaliseringsprosjekter. Helst 2 års relevant erfaring som prosjektleder, gjerne innen offentlig sektor eller andre komplekse organisasjoner.
  • Erfaring med porteføljestyring i en større organisasjon med en stor utviklingsportefølje
  • Kjennskap til Prosjektveiviseren
  • Fordel med forståelse for smidige utviklingsprosesser
  • Fordel med erfaring med bruk av prosjekt- og porteføljestyringsverktøy, slik som PRINCE2, PMP, MSP, MoP og liknende
  • Fordel med erfaring med estimering av prosjektkostnader og varige drift og forvaltningskostnader
  • God formulerings- og kommunikasjonsevne, skriftlig og muntlig 

Personlige egenskaper:

  • Sterk interesse og forståelse for hvordan digitalisering kan bidra til bedre og mer effektive tjenester og prosesser i kommunal sektor
  • Analytisk, strukturert og løsningsorientert
  • Initiativrik og innovativ
  • Effektiv og ha evne til å se det store bildet
  • Høy arbeidskapasitet og gjennomføringsevne
  • Brukerorientert og tilpasningsdyktig

Vi tilbyr:

  • Spennende og utfordrende oppgaver i en avdeling med tverrfaglig kompetanse
  • Lønn etter kvalifikasjoner
  • God pensjonsordning i KLP
  • Et sterkt faglig miljø med muligheter for egenutvikling, i en virksomhet i rivende utvikling
  • Fleksibel arbeidstid, hjemmekontorløsning og muligheter for trening i arbeidstiden
  • Hyggelige og nyoppussede lokaler med parkeringsmuligheter 
 

  • Bedrift
    Hamar kommune
  • Søknadsfrist
    25.01.2022
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    2312, OTTESTAD
    STANGE
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    4276444
  • Se her for andre jobber fra Hamar kommune
  • Oppdatert 20.12.2021