• Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    02.12.2020
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1346, GJETTUM
    BÆRUM
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3279925
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
  • Oppdatert 16.11.2020
Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Bærum kommune

Fagleder - Barnevern

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Barneverntjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barneverntjenester med ca. 125 årsverk og 140 ansatte. Barneverntjenesten består av barnevernsjef, avdeling stab og seks fagavdelinger; avdeling barnevernvakt, mottak og akutt, avdeling undersøkelse, avdeling barn, avdeling ungdom, avdeling omsorg og avdeling tiltak.

Barneverntjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernområdet, med barnevernfaglig tiltaksavdeling, ved å drifte spesialiserte hjelpetiltak som FFT og MST CAN, implementere PMTO og være vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barneverntjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling av barnevernfaglige tiltak etter barnevernloven.

Avdeling barn har ansvaret for oppfølging av tiltak iht. tiltaksplan for barn 0-13 år etter lov om barneverntjenester. Avdelingen består av 18 medarbeidere og er inndelt i to team, der fagledere har en viktig rolle i den løpende oppfølging, kvalitetssikring og veiledning i det faglige arbeidet.

Tiltredelse etter avtale.

Arbeidsoppgaver
  • Sørge for god daglig drift og oppfølging i eget team 
  • Kvalitetssikre saker og oppfølging av det barnevernfaglige arbeidet, inkludert sikre progresjon og fokus på systematisk oppfølging i sakene
  • Veilede medarbeiderne i avdelingen
  • Sikre at barnevernfaglig standard og metodikk implementeres og etterleves i avdelingen
  • Pådriverrolle i barneverntjenestens strategiske kvalitetsutvikling, inkludert ansvar knyttet til gjennomføring av "Barnevernreform 2022"
  • Bidra til at den enkelte medarbeider ivaretas i en tidvis krevende arbeidshverdag
Kvalifikasjoner
  • Relevant grunnutdanning fra universitet eller høyskole. Aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernpedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant videreutdanning kan vurderes. Det er ønskelig med relevant videreutdanning eller mastergrad.
  • Må ha oppdatert og bred erfaring og kompetanse i barnevernfaglig arbeid, saksbehandling og forvaltningskrav etter barnevernloven
  • Må ha erfaring fra kommunalt barnevern, og ha god oversikt over roller, ansvar og oppgaver i oppfølgingsarbeid etter barnevernloven
  • Det er ønskelig med spesialisert kompetanse knyttet til barnevernfaglig oppfølging av aldersgruppen 0-13 år 
  • Det vil vektlegges erfaring fra kvalitetssikringsarbeid, veiledningssituasjoner med ansvar for veiledning av medarbeidere/kolleger eller liknende ledererfaring
  • Flytende norsk muntlig og skriftlig. Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig
  • Førerkort klasse B 
Personlige egenskaper
  • Inneha god rolleforståelse og samarbeidsevner
  • Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, ledere, kollegaer, medarbeidere og samarbeidsinstanser
  • Evne til å inspirere og engasjere, og samtidig være tydelig og med gjennomføringsevne
  • Evne til analytisk tenkning og gjennomføring av faglige vurderinger og beslutninger
  • Evne til, og erfaring fra, å arbeide strukturert og planmessig
  • Interesse for faglig og etisk refleksjon
  • Trives med ulike og varierende dager, oppgaver og arbeidstempo, samt inneha stor arbeidskapasitet

Personlig egnethet vil vektlegges

Vi tilbyr
  • Arbeid i en av Norges største barneverntjenester som:  
    • aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen
    • tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernfaget, og som arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling
    • er utviklingsorientert og endringsrettet, og som er opptatt av arbeidsmiljøet

  • Offentlig tjenestepensjonsordning 
  • Kompetanseutviklingsstipend
  • Tilgang til hytter og ferieleiligheter i inn- og utland

Annet

  • Gyldig politiattest iht. § 6-10 i Barnevernloven må fremlegges før tiltredelse
  • Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju
 

  • Bedrift
    Bærum kommune
  • Søknadsfrist
    02.12.2020
  • Ansettelsesform
    workTime.Heltid
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    1346, GJETTUM
    BÆRUM
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    3279925
  • Se her for andre jobber fra Bærum kommune
  • Oppdatert 16.11.2020