Bedrift
Bærum kommuneSøknadsfrist
05.12.2024Heltid/Deltid
HeltidAnsettelsesform
FastBransje
Offentlig forvaltning - KommuneadministrasjonUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
1338, SANDVIKA
BÆRUM
NorgeAntall stillinger
1karriere-kode
5958147Se her for andre jobber fra Bærum kommune
- Oppdatert 15.11.2024
Utgått annonse
Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert
Bærum kommune
Fagleder
Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
Barnevernstjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barnevernstjenester med ca 160 ansatte og ca 190 fosterhjem, besøkshjem, støttekontakter og tilsynsførere. Barnevernstjenesten består av seks fagavdelinger og forvaltningsavdeling. Avdeling Barnevernet -tiltak har ansvaret for å gjennomføre frivillige hjelpetiltak etter barnevernsloven. Avdelingen har pr nå 18 familieveiledere med omfattende kompetanse, mange med familieterapi, og består av tre team. Fagleder har ansvar for løpende oppfølging, kvalitetssikring, veiledning og utvikling av det faglige arbeidet i hvert sitt team.
Barnevernstjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernsområdet, gjennomfører barnevernsreformen gjennom blant annet barnevernsfaglig tiltaksavdeling, drifter spesialiserte hjelpetiltak som RFT, MST-CAN, ABC og PMTO, har egne veilederteam for fosterhjem og for foreldre etter omsorgsovertakelse, og er vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barnevernstjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling og implementering av barnevernsfaglige tiltak etter barnevernsloven. Barnevernstjenesten i Bærum har de siste årene utviklet en forebyggende tjenesteprofil, med parallell nedgang i behovet for mer inngripende barnevernstiltak/plasseringer.
Bærum barnevernstjeneste utlyser nå ett års vikariat som fagleder i avdeling tiltak som følge av fødselspermisjon, oppstart 01.03.2025.
Barnevernstjenesten holder til i nye lokaler i Kommunegården i Sandvika, med gode kollektivforbindelser og kort reisevei både til Oslo og Asker/Drammen.
Kvalifikasjoner:
- Relevant grunnutdanning fra universitet eller høyskole, aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernspedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant videreutdanning kan vurderes
- Relevant videreutdanning eller mastergrad, som for eksempel familieterapi, vil vektlegges
- Må ha oppdatert kunnskap om, og bred kompetanse i, barnevernfaglig arbeid
- Må ha erfaring fra kommunalt barnevern, og ha god oversikt over roller, ansvar og oppgaver på barnevernsfeltet
- Det vil vektlegges erfaring fra kvalitetssikringsarbeid, ledelse i veiledningssituasjoner overfor medarbeidere/kolleger eller liknende leder/veiledererfaring
- Flytende norsk muntlig og skriftlig. Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig
- Søkere fra land utenfor Skandinavia må ha bestått norskprøve på B2 nivå skriftlig og muntlig
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper:
- Inneha god rolleforståelse og samarbeidsevner
- Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, ledere, kollegaer, medarbeidere og samarbeidsinstanser
- Være pådriver og inspirator, og samtidig være tydelig og ha gjennomføringsevne
- Evne til analytisk tenkning og gjennomføring av faglige vurderinger og beslutninger
- Evne til, og erfaring fra, å arbeide strukturert og planmessig
- Interesse for faglig og etisk refleksjon
- Trives med ulike og varierende dager, oppgaver og arbeidstempo, samt inneha stor arbeidskapasitet
Personlig egnethet vil vektlegges
Vi tilbyr:
- Arbeid i en av Norges største barnevernstjenester som:
- aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen
- tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernsfaget, og som arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling
- er utviklingsorientert og endringsrettet, og som er opptatt av arbeidsmiljøet
- Opplæring i barnesamtalen DCM og mulighet for kurs i nettverksmøteledelse
- Offentlig tjenestepensjon
- Påvirkningsmuligheter i en klimaklok kommune som jobber for et bærekraftig samfunn
Annet
- Bærum kommune legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere med flerkulturell bakgrunn
- Bærum kommune er en IA (inkluderende arbeidsliv) virksomhet
- Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju
Gyldig politiattest iht. § 12-11 i Barnevernsloven må fremlegges før ansettelse
Bedrift
Bærum kommuneSøknadsfrist
05.12.2024Heltid/Deltid
HeltidAnsettelsesform
FastBransje
Offentlig forvaltning - KommuneadministrasjonUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
1338, SANDVIKA
BÆRUM
NorgeAntall stillinger
1karriere-kode
5958147Se her for andre jobber fra Bærum kommune
- Oppdatert 15.11.2024