Bedrift
Bærum kommuneSøknadsfrist
20.09.2023Heltid/Deltid
HeltidAnsettelsesform
FastBransje
Offentlig forvaltning - KommuneadministrasjonUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
1338, SANDVIKA
BÆRUM
NorgeAntall stillinger
1karriere-kode
5346259Se her for andre jobber fra Bærum kommune
- Oppdatert 06.09.2023
Utgått annonse
Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert
Bærum kommune
Fagleder - 2. gangs utlysning
Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
Barneverntjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barneverntjenester med cirka 160 ansatte og 200 fosterhjem, besøkshjem og støttekontakter.
Barneverntjenesten består av seks fagavdelinger og forvaltningsavdeling. Barneverntjenesten er opptatt av kvalitetsutvikling og lovkrav, og å jobbe forebyggende for å forhindre akutte plasseringer av barn og ungdommer. Avdeling barnevernvakt, mottak og akutt har mottak og akuttfunksjon i barneverntjenesten i Bærum på dagtid. Barnevernvakten i Asker og Bærum er en interkommunal barnevernvakt for Asker og Bærum kommuner, som drives av barneverntjenesten i Bærum. Barnevernvakten er døgntilgjengelig og har utenfor ordinær arbeidstid tilhold på politihuset i Sandvika. Barnevernvakten har et godt etablert fagmiljø, med tett tilknytning til barneverntjenestene i begge kommuner. For å styrke det forebyggende arbeidet også i hendelsesstyrte situasjoner opprettes en faglederstilling i avdelingen, som vil ha en viktig rolle i den løpende oppfølging, kvalitetssikring, veiledning og utvikling av det faglige arbeidet i avdelingen og tjenesten som helhet. Avdelingen består av 32 medarbeidere, herunder deltidsstillinger i turnus.
Barneverntjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernområdet, og gjennomfører barnevernreformen gjennom blant annet barnevernfaglig tiltaksavdeling og drift av spesialiserte hjelpetiltak som FFT, MST-CAN, ABC og PMTO. Tjenesten har egne veilederteam for fosterhjem og for foreldre etter omsorgsovertakelse, og er vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barneverntjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling og implementering av barnevernfaglige tiltak etter barnevernsloven. Barneverntjenesten i Bærum har de siste årene utviklet en forebyggende tjenesteprofil, med parallell nedgang i behovet for mer inngripende barneverntiltak/plasseringer.
Det er gode kollektivforbindelser både retning Oslo og Asker/Drammen.
Kvalifikasjoner:
- Relevant grunnutdanning fra universitet eller høyskole. Aktuelle fagretninger er hovedsakelig barnevernpedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant videreutdanning kan vurderes
- Det er en fordel med relevant videreutdanning (30 studiepoeng) eller mastergrad
- Oppdatert erfaring knyttet til kvalitetssikring av akuttarbeid i barnevernet er en fordel
- Må ha oppdatert kunnskap og bred kompetanse i barnevernfaglig arbeid, saksbehandling og forvaltningskrav etter barnevernloven
- Må ha god oversikt over roller, ansvar og oppgaver på barnevernfeltet
- Det vil vektlegges erfaring fra hendelsesstyrt akuttarbeid, ledelse i veiledningssituasjoner overfor medarbeidere/kolleger og/eller liknende ledererfaring
- Flytende norsk muntlig og skriftlig. Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper:
- Inneha god rolleforståelse og samarbeidsevner
- Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, ledere, kollegaer, medarbeidere og samarbeidsinstanser
- Evne til å inspirere og engasjere, og samtidig være tydelig og ha gjennomføringsevne
- Evne til analytisk tenkning og gjennomføring av faglige vurderinger og beslutninger
- Evne til, og erfaring fra, å arbeide strukturert og planmessig
- Interesse for faglig og etisk refleksjon
- Trives med ulike og varierende dager, oppgaver og arbeidstempo, samt inneha stor arbeidskapasitet
Personlig egnethet vil vektlegges
Vi tilbyr:
- Arbeid i en av Norges største barneverntjenester som:
- aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen
- tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernfaget, og som arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling
- er utviklingsorientert og endringsrettet, og som er opptatt av arbeidsmiljøet
- Offentlig tjenestepensjon
- Kompetanseutviklingsstipend
Annet
- Den som ansettes må påregne å måtte arbeide fleksibelt iht. avdelingens hendelsesstyrte arbeid
- Gyldig politiattest iht. § 12-11 i Barnevernsloven må fremlegges før tiltredelse
- Bærum kommune legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med flerkulturell bakgrunn
- Bærum kommuner er en IA (inkluderende arbeidsliv)-virksomhet
- Originale vitnemål og attester vil etterspørres ved intervju
Bedrift
Bærum kommuneSøknadsfrist
20.09.2023Heltid/Deltid
HeltidAnsettelsesform
FastBransje
Offentlig forvaltning - KommuneadministrasjonUtdanningskrav
PåkrevetArbeidserfaring
ØnskeligAdresse
1338, SANDVIKA
BÆRUM
NorgeAntall stillinger
1karriere-kode
5346259Se her for andre jobber fra Bærum kommune
- Oppdatert 06.09.2023