Ledig stilling

Trøndelag fylkeskommune

Faglærer ved avdeling Schøning

Offentlig forvaltning

Er du en lærer som ønsker å utgjøre en forskjell i elevenes liv, er glad i å omgås folk, evner å se hele mennesket, og synes koblingen mellom skole og helse er interessant? Da kan dette være jobben for deg! 

Ved avdeling Schøning søker vi fra 01.08.25 inntil 2 lærere i 100% faste stillinger.

Sommerschild skole er en skole for elever som kommer fra ulike helseinstitusjoner. Elevene er barn, ungdom eller voksne som er innlagt i helseinstitusjoner eller er i en behandlingssituasjon som vanskeliggjør ordinær skolegang for en periode. Vi har fire avdelinger: avdeling Levanger, avdeling St. Olavs hospital, avdeling Lianvatnet og avdeling Schøning.

Avdeling Schøning er et videregående opplæringstilbud for pasienter i helseinstitusjoner, og tilbyr opplæring i skjermede omgivelser og små grupper i fellesfagene innen studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram.  

Vår målgruppe er elever som: 
 - har psykiske vansker og/eller rus- og avhengighetsproblematikk
 - er innlagt eller i en poliklinisk behandling som tilsvarer innleggelse
 - er i en helseinstitusjon som et regionalt helseforetak eier, eller i en privat helseinstitusjon som har avtale med et regionalt helseforetak
 - har behov for tettere oppfølging, og eventuelt et tilbud der fagene kan tas over lenger tid

På Schøning får våre elever tett oppfølging og god veiledning av dyktige ansatte og faglærere som hjelper elevene på veien mot et kompetansebevis eller vitnemål. Faglærerne på Schøning har høy kompetanse når det gjelder å jobbe med elever som har utfordringer med psykisk helse og/eller rusproblematikk. Utenom faglærere har vi også ansatt en dyktig miljøveileder. Miljøveilederen jobber med relasjonsbygging og tilrettelegger for et godt psykososialt læringsmiljø for hele elevgruppen. Mye av dette arbeidet foregår i fellesarealet mellom timene.

Avdelingen har et tett samarbeid mellom elev, skole og behandler i spesialisthelsetjenesten, men også foresatte og andre instanser som kommune, NAV, FACT-team o.l. etter behov. Vi har en løpende evaluering av skoleløpet til alle elevene, og hver elev har sin unike timeplan.

Ved å bli en del av laget vårt her på Schøning vil du få en unik mulighet til å hjelpe elever i en vanskelig periode av livet sitt. Du vil møte sammensatte, komplekse og tverrfaglige utfordringer, som vi løser i profesjonsfelleskapet, og i samarbeid med behandlingsapparatet og andre samarbeidspartnere.

             

Kvalifikasjoner:

  • formell undervisningskompetanse på videregående nivå i et eller flere av følgende fag: matematikk, naturfag, engelsk, samfunnsfag, historie og norsk
  • spesialpedagogisk kompetanse og/eller spesialpedagogisk erfaring er ønskelig - kunnskap om og kjennskap til hvordan man jobber med elever som har utfordringer knyttet til psykisk helse -og rusproblematikk
  • kunnskap om og erfaring med pedagogisk bruk av IKT
  • god kompetanse innenfor vurdering for læring og motivasjon

Personlige egenskaper:

  • erfaring med å jobbe med elever i vanskelige situasjoner
  • et positivt elevsyn
  • god relasjonskompetanse
  • gode samarbeidsevner i profesjonelle læringsfellesskap
  • er lyttende, åpen og fleksibel
  • har evne til å holde roen i stressede situasjoner
  • pedagogisk nysgjerrighet
  • evne til å planlegge og reflektere over eget arbeid
  • god skriftlig og muntlig formidlingsevne

Personlig egnethet vil bli vektlagt, i tillegg til vurderinger opp mot avdelingens totale sammensetning av kompetanse og ferdigheter.

Vi tilbyr:

  • et dyktig fagmiljø med mulighet for utvikling, både faglig og personlig
  • et trivelig arbeidsmiljø med motiverte og engasjerte kollegaer
  • varierte arbeidsoppgaver
  • samarbeid og støtte
  • lønns- og arbeidsvilkår fastsatt i lov- og avtaleverk