Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Stavanger Kommune

Er du vår nye fagsjef HMS?

Stavanger kommune søker etter fagsjef HMS. Vi ser etter deg som brenner for fagfeltet, har høy fagkompetanse og som ønsker å bidra til fornying av HMS-arbeidet. Som fagsjef har du et ansvar for å videreutvikle HMS-området og være en pådriver for en sterk HMS-kultur i Stavanger kommune. Stillingen innebærer et helhetlig fagansvar for HMS, herunder HMS på systemnivå, varsling, AKAN-arbeid og systematisk oppfølging av sykefravær.
 
Fagsjef HMS hører til avdelingen Organisasjon og forhandling og rapporterer til avdelingssjef. Avdelingen er teamorganisert. Fagsjef har også ansvar for oppfølging av fagteam HMS og ressursteam sykefravær. Det overordnede og helhetlige lederansvaret har avdelingssjefen. Fagsjef skal ha et nært samarbeid med avdelingssjefen innenfor sitt fagområde, og har et spesielt ansvar for å sikre at leveransene holder høy faglig kvalitet og bidra til gode prosesser innenfor HMS-området.

Som fagsjef gir du medarbeidere ansvar og tillit, sikrer en god fordeling av oppgaver og prosjekter og må være med på å motivere til videreutvikling. Du er opptatt av å bygge fellesskap og identifiserer deg med Stavanger kommune sine verdier; nær, åpen og nyskapende. Du samarbeider tett med medarbeidere i avdelingen, kommuneledelsen, vernetjenesten, bedriftshelsetjenesten og avdeling for kvalitet og internkontroll. 

Arbeidsoppgaver:

  • Sette målsettinger og overordnet plan for HMS-arbeidet, inkludert lovpålagt HMS-opplæring
  • Utvikle og iverksette system og rutiner i praksis
  • Etablere og sikre etterlevelse av retningslinjer i samsvar med lov – og avtaleverk
  • Bidra til kvalitet og gode prosesser innenfor HMS-området
  • Utarbeide aktuelle politiske saker og saksframlegg til HAMU
  • Utvikle og sørge for rapportering innen HMS-området som legger til rette for god styring og utvikling av organisasjonen
  • Gjennomføre HMS-revisjoner og HMS-opplæring ute i virksomhetene
  • IA-arbeid, herunder samarbeid med NAV Arbeidslivssenter
  • Oppfølging av avtalen med bedriftshelsetjenesten, samt bidra til godt samarbeid og god bruk av bedriftshelsetjenesten
  • Gjennomføre kompetanseheving for HMS-ressurser og øvrige ansatte
  • Koordinering og oppfølging av vernetjenesten

Kvalifikasjoner:

Du må ha:

  • Relevant utdanning på masternivå eller tilsvarende
  • Minimum fem års relevant erfaring
  • Erfaring fra større virksomhet, gjerne fra offentlig sektor
  • Erfaring fra systematisk HMS-arbeid og utviklingsarbeid
  • God digital kompetanse
  • Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne

Det er positivt hvis du har ledererfaring eller erfaring med organisasjonsutvikling 

Personlige egenskaper:

Vi ser etter deg som

  • er analytisk, ser helheten og de store linjene og kan jobbe systematisk
  • er en relasjonsbygger med gode relasjonelle egenskaper
  • har pågangsmot og er uredd
  • jobber målrettet og søker å utvikle
  • har høy gjennomføringsevne
  • er resultatorientert og beslutningsdyktig

Personlige egenskaper vil bli vektlagt.

Vi tilbyr:

Vi tilbyr:
Et kompetent og tverrfaglig arbeidsmiljø med spennende oppgaver
Fleksibel arbeidstid og inntil 10 dagers kompensasjon for overtid/møter.
Mulighet for sporadisk/fast hjemmekontor
Hjem-Jobb-Hjem kollektivordning
Innendørs sykkelparkering med verksted og tilrettelagte garderober
Moderne arbeidslokaler med kantine i Stavanger sentrum
KLP pensjon og forsikringsordninger
Lønn etter avtale


Vi ber om at godkjente vitnemål/karakterutskrifter og attester lastes opp som vedlegg til den elektroniske søknaden.

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes i søknadsskjema. Opplysningene kan bli offentliggjort selv om du har bedt om å ikke bli oppført på søkerlisten, men du vil bli varslet før søknadsfristens utløp, dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge.