Vacancy

Expired ad

The application deadline for this job opportunity has passed.

Folkehelseinstituttet

Controller for globale prosjekter og internasjonalt samarbeid

Forskning og utvikling

Vi har ledig en nyopprettet fast stilling som controller, i klynge for global helse, i området for helsetjenester, ved Folkehelseinstituttet. Stillingen vil rapportere til avdelingsdirektør for avdeling 1 global helse.

Vi søker en dyktig controller med utdanning, erfaring og kompetanse innen kompleks økonomiforvaltning, gjerne fra prosjekter med partnere i lav- og mellominntektsland. Vi ønsker kandidater som har erfaring med å utvikle gode forvaltningsrutiner for økonomistyring i prosjekter, og som evner å knytte dialog og finne løsninger på nye problemstillinger og under forhold som raskt kan endre seg i samarbeidslandene.  Vi ser etter deg som kan håndtere en bred internasjonal prosjektportefølje, med komplekse problemstillinger. Klynge for global helse har samarbeid i mange land med utfordringer knyttet til korrupsjon, styresett og forvaltningsskikk. Som controller hos oss vil det være bred kontakt med partnere i utlandet knyttet til økonomistyring, kontakter, rapportering og oppfølging. Stillingen innebærer både kvalitetssikring av pengeflyt og utbetalinger, og videreutvikling av systemer og rutiner for god mål- og økonomioppfølging av prosjektsamarbeid i lav- og mellominntektsland. Controlleren vil yte strategisk støtte til klyngeledelsen og samarbeide tett med prosjektledere og administrativt personale i prosjektene. Folkehelseinstituttet er fullservicekunde hos Direktoratet for økonomistyring og benytter deres systemer; SAP og Agresso. Kontaktflaten til stillingen inkluderer internasjonale partnere som Verdens helseorganisasjon og Verdensbanken, EU, universitetsmiljøer og folkehelseinstitutter i flere land. I Norge vil stillingen ha kontaktflate mot Forskningsrådet, Norad og andre finansieringskilder. 

Klynge for global helse består av tre avdelinger og 44 ansatte. Klynge for global helse er organisatorisk plassert i området for helsetjenester som er ett av fire områder i Folkehelseinstituttet. Klyngens økonomi er på ca 45 millioner kroner og er en kombinasjon av bevilgning fra statsbudsjettet og midler fra eksterne finansieringskilder. Klynge for global helse arbeider med kunnskaps- og kompetansedeling, understøtter prosesser og organisasjoner med kunnskapsgrunnlag, driver forskning, formidling og metodeutvikling. Vi arbeider for å styrke søsterinstitusjoner og bidrar til kunnskap om hvordan folkehelse fremmes og ivaretas i lav- og mellominntektsland. Aktivitetene og metodene inkluderer randomiserte forsøk, registerbaserte analyser, metodevurderinger (HTA), kunnskapsdeling, kapasitetsbygging, kvalitativ forskning og samfunnsfaglig policy-analyse. Klyngen har flere Norad-finansierte prosjekter, har støtte fra Verdensbanken, EU, Forskningsrådet og stiftelser, og er Donor Program Partner under EØS-avtalen.

Arbeidsoppgaver:

  • Ansvar for løpende leveranser
  • Øvrig controller- og regnskapsarbeid
  • Støtte klyngens ledelse med gode økonomiske analyser, og i utvikling av økonomisk styringsinformasjon
  • Tett kontakt med nasjonale og internasjonale partnere
  • Utvikle gode rutiner og prosesser for økonomistyring og -oppfølging av eksternfinansierte prosjekter
  • Overordnet ansvar for budsjettering og rapportering til finansieringskilder i samarbeid med administrativt personale i klyngen
  • Ansvarlig for videreutvikling av FHIs antikorrupsjonsrutiner, samt være FHIs kontaktpunkt for instituttets antikorrupsjonsrutiner
  • Etablere og vedlikeholde bred og god kontaktflate internt og eksternt
  • Bidra til å utvikle fagområdet global helse, institusjonelt samarbeid og kapasitetsbygging og prosjekter knyttet til dette 

Kvalifikasjoner:

Vi krever:

  • Siviløkonom eller relevant utdanning på masternivå
  • Minimum 5 års relevant arbeidserfaring knyttet til økonomistyring og bruk av styringsdata
  • God innsikt i strategisk planlegging, resultatrammeverk og mål- og økonomioppfølging
  • Erfaring med å utvikle systemer og rutiner
  • Godt skriftlig og muntlig fremstillingsevne, både på norsk og engelsk 

Det er ønskelig med:

  • Erfaring fra offentlig økonomiforvaltning
  • Bred kompetanse innen økonomistyring og forvaltning i prosjekter med internasjonale partnere
  • Erfaring med internasjonalt samarbeid, gjerne i lav- og mellominntektsland

Personlige egenskaper:

  • Du er systematisk og analytisk, med evne til å se sammenhenger mellom ulike plan- og styringsprosesser
  • Du arbeider strukturert og nøyaktig, er analytisk og har evne til å se helheten
  • Du har gode kommunikasjonsevner, samarbeider gjerne med andre og er initiativrik, utviklings- og løsningsorientert
  • Du er positiv og fleksibel og har interesse for bruk av digitale løsninger i økonomistyringen

Ved vurdering av den best kvalifiserte kandidaten, vil det bli lagt vekt på utdanning, erfaring og personlig egnethet, samt motivasjon for stillingen.

Vi tilbyr:

  • En spennende og utfordrende stilling i et faglig solid og internasjonalt miljø
  • Attraktiv, utviklende og allsidig jobb i et arbeidsmiljø med høy faglig kompetanse og engasjerte kolleger
  • Stor grad av selvstendighet og mulighet for personlig og faglig utvikling
  • Stilling som rådgiver/seniorrådgiver med lønn etter avtale, iht. statlig lønnsregulativ, og avhengig av kvalifikasjoner og erfaring
  • Pensjonsordning i Statens pensjonskasse
  • Fleksible arbeidstidsordninger