Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Folkehelseinstituttet

Controller for globale prosjekter og internasjonalt samarbeid

Forskning og utvikling

Vi har ledig en nyopprettet fast stilling som controller, i klynge for global helse, i området for helsetjenester, ved Folkehelseinstituttet. Stillingen vil rapportere til avdelingsdirektør for avdeling 1 global helse.

Vi søker en dyktig controller med utdanning, erfaring og kompetanse innen kompleks økonomiforvaltning, gjerne fra prosjekter med partnere i lav- og mellominntektsland. Vi ønsker kandidater som har erfaring med å utvikle gode forvaltningsrutiner for økonomistyring i prosjekter, og som evner å knytte dialog og finne løsninger på nye problemstillinger og under forhold som raskt kan endre seg i samarbeidslandene.  Vi ser etter deg som kan håndtere en bred internasjonal prosjektportefølje, med komplekse problemstillinger. Klynge for global helse har samarbeid i mange land med utfordringer knyttet til korrupsjon, styresett og forvaltningsskikk. Som controller hos oss vil det være bred kontakt med partnere i utlandet knyttet til økonomistyring, kontakter, rapportering og oppfølging. Stillingen innebærer både kvalitetssikring av pengeflyt og utbetalinger, og videreutvikling av systemer og rutiner for god mål- og økonomioppfølging av prosjektsamarbeid i lav- og mellominntektsland. Controlleren vil yte strategisk støtte til klyngeledelsen og samarbeide tett med prosjektledere og administrativt personale i prosjektene. Folkehelseinstituttet er fullservicekunde hos Direktoratet for økonomistyring og benytter deres systemer; SAP og Agresso. Kontaktflaten til stillingen inkluderer internasjonale partnere som Verdens helseorganisasjon og Verdensbanken, EU, universitetsmiljøer og folkehelseinstitutter i flere land. I Norge vil stillingen ha kontaktflate mot Forskningsrådet, Norad og andre finansieringskilder. 

Klynge for global helse består av tre avdelinger og 44 ansatte. Klynge for global helse er organisatorisk plassert i området for helsetjenester som er ett av fire områder i Folkehelseinstituttet. Klyngens økonomi er på ca 45 millioner kroner og er en kombinasjon av bevilgning fra statsbudsjettet og midler fra eksterne finansieringskilder. Klynge for global helse arbeider med kunnskaps- og kompetansedeling, understøtter prosesser og organisasjoner med kunnskapsgrunnlag, driver forskning, formidling og metodeutvikling. Vi arbeider for å styrke søsterinstitusjoner og bidrar til kunnskap om hvordan folkehelse fremmes og ivaretas i lav- og mellominntektsland. Aktivitetene og metodene inkluderer randomiserte forsøk, registerbaserte analyser, metodevurderinger (HTA), kunnskapsdeling, kapasitetsbygging, kvalitativ forskning og samfunnsfaglig policy-analyse. Klyngen har flere Norad-finansierte prosjekter, har støtte fra Verdensbanken, EU, Forskningsrådet og stiftelser, og er Donor Program Partner under EØS-avtalen.

Arbeidsoppgaver:

  • Ansvar for løpende leveranser
  • Øvrig controller- og regnskapsarbeid
  • Støtte klyngens ledelse med gode økonomiske analyser, og i utvikling av økonomisk styringsinformasjon
  • Tett kontakt med nasjonale og internasjonale partnere
  • Utvikle gode rutiner og prosesser for økonomistyring og -oppfølging av eksternfinansierte prosjekter
  • Overordnet ansvar for budsjettering og rapportering til finansieringskilder i samarbeid med administrativt personale i klyngen
  • Ansvarlig for videreutvikling av FHIs antikorrupsjonsrutiner, samt være FHIs kontaktpunkt for instituttets antikorrupsjonsrutiner
  • Etablere og vedlikeholde bred og god kontaktflate internt og eksternt
  • Bidra til å utvikle fagområdet global helse, institusjonelt samarbeid og kapasitetsbygging og prosjekter knyttet til dette 

Kvalifikasjoner:

Vi krever:

  • Siviløkonom eller relevant utdanning på masternivå
  • Minimum 5 års relevant arbeidserfaring knyttet til økonomistyring og bruk av styringsdata
  • God innsikt i strategisk planlegging, resultatrammeverk og mål- og økonomioppfølging
  • Erfaring med å utvikle systemer og rutiner
  • Godt skriftlig og muntlig fremstillingsevne, både på norsk og engelsk 

Det er ønskelig med:

  • Erfaring fra offentlig økonomiforvaltning
  • Bred kompetanse innen økonomistyring og forvaltning i prosjekter med internasjonale partnere
  • Erfaring med internasjonalt samarbeid, gjerne i lav- og mellominntektsland

Personlige egenskaper:

  • Du er systematisk og analytisk, med evne til å se sammenhenger mellom ulike plan- og styringsprosesser
  • Du arbeider strukturert og nøyaktig, er analytisk og har evne til å se helheten
  • Du har gode kommunikasjonsevner, samarbeider gjerne med andre og er initiativrik, utviklings- og løsningsorientert
  • Du er positiv og fleksibel og har interesse for bruk av digitale løsninger i økonomistyringen

Ved vurdering av den best kvalifiserte kandidaten, vil det bli lagt vekt på utdanning, erfaring og personlig egnethet, samt motivasjon for stillingen.

Vi tilbyr:

  • En spennende og utfordrende stilling i et faglig solid og internasjonalt miljø
  • Attraktiv, utviklende og allsidig jobb i et arbeidsmiljø med høy faglig kompetanse og engasjerte kolleger
  • Stor grad av selvstendighet og mulighet for personlig og faglig utvikling
  • Stilling som rådgiver/seniorrådgiver med lønn etter avtale, iht. statlig lønnsregulativ, og avhengig av kvalifikasjoner og erfaring
  • Pensjonsordning i Statens pensjonskasse
  • Fleksible arbeidstidsordninger