Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Haugesund kommune

Byutviklingssjef

Offentlig forvaltning

 
Er du en framtidsrettet leder som ønsker å bidra til utviklingen av Haugesund?
 
BYUTVIKLINGSSJEF
 
Haugesund kommune ønsker å gripe de muligheter og ta det ansvar som følger av å være regionsenter for over 100.000 innbyggere. Både kommunen og regionens attraktivitet henger nøye sammen med en bærekraftig og robust utvikling av Haugesund som by.
 
Som byutviklingssjef vil du få en unik mulighet til å samarbeide tett med byens innbyggere, næringsliv og folkevalgte for å videreutvikle Haugesund som en by hvor det er godt å bo, arbeide og leve i. Du vil lede enhet for byutvikling bestående av 30 faglig dyktige og engasjerte medarbeidere. Enhetens mest sentrale oppgaver er knyttet til byutvikling, arealplanlegging, byggesaksbehandling, kart- og oppmåling, geodata, landbruk og miljø.
 
Til stillingen søker vi en visjonær og tydelig leder med sterkt engasjement for strategisk og langsiktig byutvikling. Stillingen innebærer at du må være opptatt av helhetlig planlegging og god samordning på tvers av kommunens virksomhetsområder. Du må være opptatt av faglig kvalitet, omdømmebygging og ha god forståelse for samspillet mellom politikk og administrasjon. Stillingen rapporterer til direktør for tekniske tjenester og inngår i hans ledergruppe med fire andre dyktige ledere. 

Arbeidsoppgaver:

  • Overordnet ansvar for arealplanlegging, plan- og byggesaksbehandling, geodata og miljøforvaltning.
  • Strategisk planlegging og tilrettelegging for kvalitet i byutviklingen
  • Ledelse av virksomhetsområdet enhet for byutvikling
  • Bidra til god samhandling både internt og eksternt med næringsliv, innbyggere og politikere
  • Sikre effektiv og god prosessledelse gjennom god planlegging og organisering
  • Være aktivt involvert og delta i regionalt plansamarbeid
  • Tilrettelegge for tillitsbasert og åpen kommunikasjon i din utøvelse av ledelse

Kvalifikasjoner:

  • Gode lederegenskaper med kunnskap om de fagområdene du skal lede
  • Relevant høyere utdanning, fortrinnsvis masternivå, og kjennskap til plan- og bygningsloven

Personlige egenskaper:

  • God forståelse for samspillet mellom politikk og administrasjon
  • Tilstedeværende, motiverende med god evne til å balansere tydelighet og ydmykhet
  • Initiativrik prosessdriver som er dyktig til å tenke helhet, se sammenhenger, muligheter og løsninger
  • Systematisk med god evne til å delegere, foreta prioriteringer og sikre effektiv gjennomføring
  • Tillitsfull relasjonsbygger med god muntlig og skriftlig fremstillingsevne

Vi tilbyr:

  • Du får lede og videreutvikle en spennende enhet der dine evner til å skape retning blir avgjørende
  • En variert og utfordrende hverdag med interessante og utfordrende oppgaver, der ledelse av kommunens
  • samfunnsoppdrag står sentralt
  • Et uformelt arbeidsmiljø bestående av faglig sterke og engasjerte kolleger
  • Mulighet for fag-/kompetanseutvikling
  • God pensjons- og forsikringsordning
  • Konkurransedyktige betingelser


Haugesund kommune er underlagt offentlighetslovens bestemmelser om rett til innsyn i søkerlister. Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge, vil søkeren bli varslet og informert om det, med mulighet til å trekke søknaden før offentliggjøring, jf. offentleglova § 25.