Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Haugesund kommune

Byplanlegger, 100% fast

Offentlig forvaltning

Haugesund kommune ønsker å gripe de muligheter og ta det ansvar som følger av å være distriktets regionsenter for over 100.000 innbyggere. Både kommunen og regionens attraktivitet henger nøye sammen med en bærekraftig og robust utvikling av Haugesund by. Utfordringen er byens størrelse, utviklingen i randsonen ved kommunegrensene og vekstprognoser.
 
Tidligere prioriteringer som førte til byspredning søkes reversert, til fordel for en byutvikling som gir allsidighet og styrke gjennom økt nærhet, trygghet og livskvalitet. Dette vil gi grunnlag for økt aktivitet, reduserte klimagassutslipp, bedre kulturtilbud, flere etableringer, mer investering, bedre levekår og vekst i Haugesund sentrum.
 
Enhet for byutvikling har ca. 39 ansatte som arbeider i et bredt sammensatt fagmiljø. Enheten har ansvar for kommunens samfunns- og arealplanlegging og forvaltning etter plan- og bygningsloven, samt oppgaver innen plan, byggesak, oppmåling, geodata, miljøvern, mobilitet og kulturminner. Planavdelingen har 14 ansatte som behandler, utarbeider og forvalter arealplaner på alle nivå. Samferdsel, miljøvern og landbruk ligger også til planavdelingen. I tillegg utarbeides temaplaner, analyser og veiledningsmateriell. Det er vår oppgave å gi politikerne best mulige råd og vurderinger slik at de fatter kloke og fremtidsrettede beslutninger.
 

Arbeidsoppgaver:

Byplanleggerstillingen er tilknyttet planavdelingen. Vi verdsetter både analytiske, kommunikative, kvalitetsbevisste, fremoverlente og ansvarsbevisste evner, med god kjennskap til:

  • Urbanisme og bærekraftig byutvikling.
  • Samordnet areal- og transportplanlegging.
  • Vurdering og behandling av private reguleringsplaner.
  • Utvikling av kommunale planer, veiledere og analyser.
  • Tverrfaglig samarbeid og prosjektledelse.
  • Kommunikasjon og medvirkningsarbeid

Kvalifikasjoner:

Master innen arealplanlegging, arkitektur eller landskapsarkitektur, byplanlegging, urbanisme eller samfunnsgeografi.

Gitt at planavdelingen ønsker å ha en bredde på avdelingen når det gjelder kompetanse, bakgrunn og type erfaring (offentlig/privat), vil dette bli vektlagt ved vurdering.

Personlige egenskaper:

  • Evne til å se sammenheng mellom overordnede styringsdokumenter og enkeltsaker.
  • Norsk er arbeidsspråk i Haugesund kommune. Du snakker, leser og skriver så godt norsk at du både kan samarbeide med andre og utføre arbeidsoppgavene dine selvstendig.
  • Gode samarbeidsevner, er tilpasningsdyktig og har en fleksibel arbeidsform.
  • En løsningsorientert pådriver med god gjennomføringsevne.
  • Bevisst hvordan ditt eget arbeid inngår i en større helhet og har en klar forståelse for hva det vil si å yte god service.

Vi tilbyr:

  • Et arbeidsmiljø hvor man både leverer kommunale tjenester og driver samfunnsbygging, tuftet på verdiene: Åpen, ærlig, raus og troverdig.
  • Bred kontakt både innad mot andre medarbeidere, og utad mot publikum og andre fagmiljøer.
  • Oppgaver i nær relasjon til ulike politiske organer og i dynamikk mellom politikk og administrasjon.
  • En arbeidsplass som ønsker seg tilfredse, produktive og kreative medarbeidere.
  • Opplæring/veiledning/kursing, inkludert eget nettverk for kommunale planleggere på Haugalandet.
  • Pensjonsordning med 2 % innskudd og fri gruppelivs- og ulykkesforsikring.
  • Konkurransedyktig lønn, fleksibel arbeidstid.