• Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    18.01.2026
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5015, BERGEN
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    6491200
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune
Ledig stilling

Bergen kommune

Brannkonstabler

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

 

Bergen brannvesen er kommunens brann- og redningskorps og består av beredskapsavdelingen, brannforebyggende avdeling, Vest 110 og felles stab.

Etaten har 300 ansatte. Vår oppgave er å beskytte og redde liv, miljø og eiendom.

Beredskapsavdelingen er organisert i fire brigader med kasernerte mannskaper fordelt på seks stasjoner i Bergen kommune. Vi trenger nå seks nye motiverte og ferdig utdannede brannkonstabler med erfaring fra heltidsbrannvesen.  

Kvalifikasjoner:

Alternativ 1:

  • Fullført og bestått toårig fagskole – BRSK (Brann, redning og samfunnssikkerhet 120 sp) 

Alternativ 2 (alle de tre punktene under må være innfridd): 

  • Fullført og bestått videregående utdanning, eller ha fag eller mesterbrev
  • Grunnkurs heltid eller tilsvarende godkjent av Brann - og redningsskolen (tidligere Norges brannskole)
    eller DSB
  • Minimum 2 års arbeidserfaring som brannkonstabel i heltidsstilling fra heltidsbrannvesen

 I tillegg må du:

  • Førerkort klasse B uavbrutt i minimum 2 år
  • Kompetansebevis for utrykningskjøring K160
  • God fysisk og psykisk helse
  • Være svømmedyktig
  • Beherske norsk skriftlig og muntlig

Ønskelig med:

  • Førerkort klasse C
    Søkere som ikke har denne førerretten må tilegne seg slik kompetanse for egen regning innen 6 mndr. etter ansettelse
  • Lokalkunnskap om Bergen kommune

Krav til:

  • Helseattest før ansettelse (helseundersøkelser for røyk- og kjemikaliedykkere, jf forskrift om utførelse av arbeid § 3-23) 
  • Dokumentasjon på plettfri vandel (politiattest må fremlegges) før ansettelse

Personlige egenskaper:

  • Du samarbeider godt og bidrar til god lagånd
  • Du er lærevillig og interessert i faglig utvikling
  • Du er opptatt av HMS og følger instruksjoner og prosedyrer
  • Du er praktisk og løsningsorientert
  • Du kjennetegnes av et rolig og rasjonelt tankesett i stressede situasjoner
  • Du har ikke klaustrofobi eller er redd for høyder
  • Du er empatisk, fordomsfri og har gode holdninger

Personlig egnethet vektlegges

Vi tilbyr:

  • En spennende jobb i et godt arbeidsmiljø
  • En samfunnsnyttig arbeidsplass i stadig utvikling
  • God turnusordning
  • Lønn i henhold til tariff
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger

Vi ønsker mangfold og trenger flere kvinner. Vi trenger også medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å løse oppgavene våre enda bedre. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, legning eller kulturell bakgrunn.

 

 

  • Bedrift
    Bergen kommune
  • Søknadsfrist
    18.01.2026
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5015, BERGEN
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    6491200
  • Se her for andre jobber fra Bergen kommune